امروز :جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۰۷:۴۰:۳۱

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

در نشست دو روزه مدیرکل با مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، مطرح شد؛ درخشان؛ مبنای کار ما گفتمان فرهنگی دولت سیزدهم باشد/تدوین سند تحول فرهنگی در شهرستان‌ها؛ مطالبه جدی مدیرکل ارشاد/مردم محوری در فعالیت‌های فرهنگی اولویت فرهنگ و ارشاد استان است/ رشد ۳۰۰ درصدی اعتبارات عمرانی حوزه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۱

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: می‌طلبد مدیران با ایده‌های نو قدم بردارند و با نگاه خلاقانه نسبت به همراه کردن مردم در مسائل فرهنگی و هنری اقدام کنند.

به گزارش راه ملت و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، امین درخشان در نشست دو روزه مدیران ادارات شهرستانی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اظهار داشت: از همکارانم که در اداره کل و در شهرستان‌ها تکریم و معارفه شدند، قدردانی می‌کنم و هیچکس از این قاعده مستثنی نیست و همانطور که معارفه می‌شویم روزی هم حتماً باید تکریم شویم ولی آنچه می‌ماند باید در طول خدمت بتوانیم خدمتگزار خوبی برای مردم باشیم و علی‌رغم اینکه بعضی نارضایتی‌ها و نابرابری‌های اجتماعی وجود دارد اگر توفیقی در مدیریت باشد واقعا باید در خدمتگزاری به مردم باشد.

بهره‌گیری از ظرفیت مدیران سابق در بخش‌های مختلف

وی از زحمات روسای سابق ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های استان از جمله “نوروزی” رئیس سابق شهرستان گچساران، “حسینی” رئیس سابق شهرستان باشت، “کاظمی” رئیس سابق شهرستان کهگیلویه، “طاعتی و مسلمی‌نیا” روسای سابق شهرستان بهمئی و “نجفی” در اداره کل تشکر کرده و از خدمات آنها قدردانی کرد.

درخشان،گفت: روسای سابق ادارات علی‌رغم وجود خیلی از کمبودات و مشکلات تلاش کردند، که شایسته قدردانی هستند و اگر تغییر یا جابجایی در سیستم اداری داشتیم به منزله این نیست که از ظرفیت نیروی که جابجا شده بی‌بهره شویم، و چون ما یک دستگاه فرهنگی هستیم و برای پویایی باید تنوع و توجه بیشتر به امور داشته باشیم و در این راستا ظرفیت همکاران مورد توجه قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر در بین افکار عمومی و رسانه‌ها اعلام می‌شود که ارشاد حال خوشی نسبت به سال‌های گذشته دارد، افزود: این هم به منزله این نیست که همکاران سابق کم‌کار بوده یا کوتاهی کردند و نباید هم به این‌سو باشد که موجب کم‌کاری ما شود.

کسب رتبه برتر جشنواره شهید رجائی توسط فرهنگ و ارشاد استان

درخشان، بیان کرد: در این مدت سعی کردیم فرهنگ و ارشاد در بین سایر دستگاه‌ها زنده و پویا باشد و در جشنواره‌ای که معتبرترین جشنواره ارزیابی انتخاب دستگاه‌های اجرایی استان است توفیق نصیب ما شد که دستگاه برتر شویم و این امر را مدیون تلاش‌های همکاران خودم در اداره کل و ادارات شهرستان‌ها می‌دانیم و هر چند هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف کرده تا در مسیر ترقی بیشتر گام برداریم‌.

وی در این راستا از زحمات مجموعه سازمان مدیریت به ویژه حسن‌پور معاون نیروی انسانی و همچنین کارشناسان سازمان مدیریت که کارها را حضوری و میدانی بررسی کردند تقدیر و تشکر کرد.

ضرورت گفتمان‌سازی در حوزه فرهنگ و هنر

درخشان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به جنگ فرهنگی، عنوان کرد: امروزه ما درگیر جنگ فرهنگی هستیم و روزانه شاهد سناریوهایی با قالب‌های متعدد و درگیر فضای مجازی در بیرون هستیم که کوچک‌ترین بهانه ممکن است آخرین نقطه استان ما را با یک مسئله فرهنگی گره بزند و علیه حاکمیت مردم و سوء استفاده برای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی باشند و از این شرایط بهره ببرند اما به طور قطع موفق نخواهد شد.

وی بر ضرورت گفتمان‌سازی و برگزاری جلسات فرهنگی در شهرستان‌ها تاکید کرد و گفت: می‌توانیم بدون اعتبار زیاد کارهای فرهنگی را پیش ببریم و مردم را به سوی کارفرهنگی دعوت کنیم،
فرضا در یک مسابقه فوتبال یک بازیکن می‌تواند حرکتی بدون توپ انجام دهد که در جریان بازی موثر است و ما هم باید در بعضی مواقع بتوانیم برنامه‌های زیادی بدون هزینه انجام دهیم ،مثلا می‌توانیم گفتمان فرهنگی راه‌اندازی کرده و برنامه‌هایی را اجرا کنیم.

این مقام مسئول بر ضرورت توجه به گفتمان‌سازی و برگزاری نشست‌ها و جلسات فرهنگی در قالب‌های متعدد در شهرستان‌ها تاکید کرد.

لزوم احیای جایگاه و مرجعیت فرهنگ و ارشاد در شهرستان‌ها /مدیران خلاق باشند

درخشان خواستار احیای جایگاه فرهنگ و ارشاد در شهرستان‌ها شد و بیان کرد: این نگاه در مجموعه حاکمیتی و فرهنگی نسبت به فرهنگ و ارشاد وجود دارد و انتظار ما هم در شهرستان همین است که اهمیت و جایگاه خود را به اثبات برسانیم و ما باید در حوزه فرهنگی جامعه را راضی کنیم و شاهد تغییر آهنگ مدیریتی در حوزه فرهنگ و هنر باشیم و شکل کارها را تغییر دهیم.

وی در ادامه، افزود: می‌طلبد مدیران با ایده‌های نو قدم بردارند و با نگاه خلاقانه نسبت به همراه کردن مردم در مسائل فرهنگی و هنری اقدام کنند به عنوان مثال ما جشنواره تئاتر در استان برگزار کردیم و هزینه‌های لازم انجام شد اما استقبال خوبی از سوی مردم انجام نشد و تنها مخاطب در پلاتوها جابجایی بازیگران بود و خود تماشاگرانی که حضور دارند افراد علاقه‌مند به تئاتر نیستند بلکه اعضای سایر گروه‌های نمایشی هستند وآیا واقعاً این تاثیری در جامعه دارد؟.

درخشان، اظهار داشت: این مسائل نشان می‌دهد که ما باید به سوی تئاتر خیابانی گام برداریم و مردم را با هنر آشتی دهیم تا دایره مخاطب ما گسترش یابد.

ضرورت تقویت ارتباط و تعامل مدیران با ائمه جمعه/جلسات شورای فرهنگ عمومی باید خروجی محور باشد

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ارتباط با ائمه جمعه و برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: در جلسات شورای فرهنگی عمومی با ائمه جمعه نهایت همکاری را داشته باشید وحتما باید جلسات شورای فرهنگ عمومی به صورت ماهانه برگزار شود و صورت جلسات به اداره کل ارسال شوند.

درخشان خطاب به مدیران ادارات شهرستانی، ابراز کرد: در جلسه شورای فرهنگ عمومی یک مناسبتی انتخاب شده و یک برنامه شاخص به عنوان هفته فرهنگ و هنر ثبت شود و حتما این رویداد مهم به استناد رخداد مهم فرهنگی و سیاسی همان شهرستان باشد و همه مؤلفه‌ها را در نظر بگیرید و به عنوان مصوبه شورای فرهنگ عمومی ثبت شود.

وی با تاکید بر اینکه مصوبه شورای فرهنگ عمومی در حوزه فرهنگی از حیث اجرایی در حکم قانون است،تصریح کرد: این مهم را حتماً مورد توجه قرار دهید.

تعامل همه جانبه با فرمانداران/ پیگیری جهت جذب اعتبارات

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان بر ارتباط موثر روسای ادارات با فرماندار شهرستان مربوطه تاکید کرد و گفت: در بحث اعتبارات تعمیر و تجهیزات طبق قانون محاسباتی مالی باید اعتبارات تعمیر و تجهیز و مشکلات هر شهرستان در همان شهرستان تامین شود.

وی همچنین در خصوص اعتبارات و تملک دارایی نیز، عنوان کرد: هزینه‌هایی در آینده تحویل فرمانداران می‌شود که بر این اساس است از جمله در شهرستان کهگیلویه ۳۰ میلیاردتومان ،شهرستان گچساران ۲۴ میلیارد، شهرستان بهمئی ۱۰ میلیارد،شهرستان مارگون ۱۰ میلیارد، شهرستان لنده ۹ میلیارد،شهرستان باشت ۱۳ میلیارد و شهرستان چرام…… که این پول در اختیار فرمانداران قرار می‌گیرد و امید است مدیران ادارات شهرستانی با فرمانداران شهرستان‌ها نهایت همکاری را داشته باشند و پول تخصیصی را پیگیری و دریافت کنند.

استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی خدمات/ تعامل با رسانه‌ها، اصلی که نباید فراموش شود

درخشان بر ضرورت تعامل و ارتباط روسای ادارات با اصحاب رسانه تاکید کرد و گفت: به صورت مستمر با خبرنگاران در خصوص موضوعات مربوطه به حوزه کاری مصاحبه داشته و نسبت به برگزاری نشست‌های خبری برای
تنویر افکار عمومی و بیان خدمات نظام و دولت اقدام کنید.

وی، تاکید کرد: ارتباط خوب با رسانه‌ها را در اولویت کاری مسائل و برنامه‌های فرهنگی داشته باشید، خیلی از شهرستان‌ها کارهای فرهنگی زیادی انجام می‌دهند ولی این اقدامات در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود بنابراین مدیران شهرستان‌ها حتماً نسبت به انعکاس فعالیت‌های مجموعه خود در رسانه‌ها اقدام کنند.

درخشان در ادامه، گفت: در بعضی شهرستان‌ها که نیروی کافی دارند روابط عمومی خود را ظرف مدت دو هفته به این اداره کل معرفی کنند و در آینده جلسات توجیهی برای روابط عمومی شهرستان‌ها توسط کارشناسان خوب رسانه استان برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، عنوان کرد: توجه به همکاران در هر سلیقه و هر عقیده‌ای که باشد باید مورد توجه قرار گیرد و ارتباط خوب و همراه با نشاط با همکاران داشته باشید و تا ارتباط صمیمی با همکاران نداشته باشید برنامه‌ها هم به درستی پیش نخواهد رفت.

پیگیری مستمر مشکلات صنفی/تاکید بر مردم‌محور بودن برنامه‌ها

وی، تصریح کرد: در بحث مشکلات صنفی تحت نظارت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسات متعدد با امور صنفی برگزار شود تا مشکلات مربوط به صنوف زیر نظر ارشاد حل شود و ادارات هم با موسسات همکاری داشته باشند و واریز اعتبارات به حساب موسسات یک الزام قانونی است.

درخشان، ابراز کرد: ادارات شهرستان‌ها با همکاری موسسات پرکار برنامه‌های فرهنگی تولید کنند تا شهرستان‌ها کارهای بی‌کیفیت انجام ندهند و تا می‌توانند با مردم ارتباط پیدا کنند و بیشتر برنامه‌های مردم محور اجرا کنند.

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد پویا شوند

وی با اشاره به تاثیرگذاری و محبوبیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در گذشته، بیان کرد: اکنون کانون‌های مساجد خیلی لاغر و ضعیف شدند زیرا در بحث کارهای سیستمی کاملاً برنامه را خراب کردند،ضمن اینکه نباید کار سیستمی را کم اهمیت جلوه دهیم اما با آمدن برنامه‌های سیستمی و انجام دادن برنامه‌های متفاوت فرهنگی و نیاز به اینترنت برای مسئولین کانون‌ها دردسرسازشد ومسئولین کانون‌ها کمتر سراغ برنامه‌ها و ثبت در سیستم می‌روند و برنامه‌های فرهنگی به راحتی از درب مساجد خارج شدند و امیدوارم که کانون‌های فرهنگی مساجد به روال قبل باز گردند و فعال شوند.

درخشان، خاطرنشان کرد:جلسات توجیهی و گفتمانی بعد از گرفتن اعتبارات برای کانون‌های مساجد در شهرستان‌ها برگزار می‌شود و خیلی از کارهای فرهنگی و هنری مرتبط با حوزه معاونت قرآن در شهرستان‌ها را به عنوان اولویت‌بندی جدی در نظر گرفته تا پیوندی بین کانون‌های مساجد و برنامه‌های فرهنگی و هنری ایجاد کنید و خیلی از کارها را مشترکا با محوریت این کانون‌های مساجد و خود ارشاد برگزار کنید تا حداقل شاهد یک تحول جدیدی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باشیم.

زمینه مشارکت بیشتر هنرمندان در طرح ملی “آموزش رایگان هنر” در شهرستان‌ها فراهم شود

وی، بیان کرد: به آموزش رایگان هنر در حوزه شهرستان‌ها کمی بی‌توجهی می‌شود و باتوجه به اینکه آمار به صورت آنلاین روی سامانه وزارت ثبت می‌شود انتظار می‌رود هرچه سریعتر هنرمندان در سامانه آموزش رایگان ثبت نام کنند.

درخشان، افزود: هنرجویانی که در این طرح شرکت کنند تمام هزینه‌های آن‌ها
حتی پذیرایی کلاس‌ها برای آن‌هاواریز می‌شود.

وی از تمدید ثبت‌نام این طرح خبر داد و گفت: از همه هنرمندان تقاضاداریم که در این طرح رایگان ثبت‌نام کرده و بهره لازم را از کلاس‌ها ببرند.

درخشان خواستار توجه جدی به آموزش رایگان هنر در روستاها،بخش‌ها و مراکز شهرستان‌ها شد و افزود: امید است همه هنرمندان، علاقمندان و هنرجویانی که دنبال رصد برنامه‌های هنری هستند در این طرح مشارکت داشته باشند و این امر باید به عنوان مهم‌ترین فعالیت فرهنگی در دستور کار قرار گرفته و از طرفی بتوانیم کار آموزشی که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما در حوزه فعالیت‌های فرهنگی در شهرستان‌ها است را شاهد باشیم.

وی، افزود: بنابراین برای تحقق این امر باید از ظرفیت فرمانداران شهرستان‌ها،بخشداران،دهیاران ،شوراهای روستاها و مسئولین کانون‌های فرهنگی وهنری کمک بگیریم تا اطلاع‌رسانی ثبت‌نام این طرح را با جدیت بیشتری پیگیری کنند تا که شاهد رشد و شکوفایی طرح‌های مردم استان در همه زمینه‌ها باشیم.

منتشر شده در :2022/10/24 - 01:10|شناسه خبر: 80134 2066 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه