امروز :جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۱۵:۱۲:۴۲

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

با حضور رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد؛ آیین افتتاحیه ” موسسه داوری حرفه‌ای استان” با مدیریت “کریم فرخیانی”

با هدف تسریع در رسیدگی به پرونده ها، کاهش مراجعات به مراکز قضایی ،دقت و سرعت عمل بیشتر در بررسی پرونده های قضایی ، موسسه حقوقی و داوری حرفه ای رهپویان عدل یار در استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز به کار  کرد.

به گزارش راه ملت و به نقل از فصل جنوب ، در مراسم افتتاح موسسه حقوقی و داوری حرفه ای رهپویان عدل یار که با حضور رئیس کل دادگستری استان ، رئیس شورای حل اختلاف استان ، شهردار یاسوج ، مدیران کل تعاون روستایی و امور مالیاتی ، شهردار یاسوج ،معاون سیاسی فرماندار بویراحمد و تنی چند از مدیران دستگاههای دولتی و قضایی برگزار شد .

رئیس شورای حل اختلاف استان در این مراسم گفت: موسسه حقوقی داوری حرفه ای رهپویان عدل یار به عنوان اولین موسسه داوری حرفه ای در استان فعالیت خود را با محوریت یکی از قضات خوشنام و با سابقه استان کار خود را آغاز خواهد کرد .

حجت السلام سیدابراهیم ساجدی در ادامه گفت : ۳۸ نفر در حال گذراندن دوره آموزشی داوری عمومی و ۱۳ نفر در نیر مشغول گذراندن دوره تخصصی هستند که با هماهنگی های انجام شده دوره های آموزشی این افراد در استان فارس انجام خواهد شد .

وی خاطرنشان کرد : انشالله آقای فرخیانی تمام تلاش و سعی خود را در خصوص کمک به تسریع در بررسی پرودن ها البته با دقت و حساسیت خاص بکار بنندند که این یک برگ زرینی برای استان و مردم ما باشد .

رئیس شورای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد از رسانه ها درخواست کرد که در زمینه معرفی موسسات داوری مزایای انها اطلاع رسانی مناسبی صورت گیرد و ادامه داد : مردم از محاسن موسسات مطلع باشندکه  بجای مراجعه در صف های طویل محاکم قضایی با حضور در موسسات داوری شاهد دریافت خدمات مطلوبی باشند .

رئیس کل دادگستری استان در این جلسه با تبریک میلاد امام رضا بیان کرد: بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی یکی از وظایفی که بر عهده دستگاه قضایی است بحث رسیدگی های قضایی و اصل دعاوی است یا همان رسیدگی و دادرسی عادلانه است همه کسانی که در دستگاه قضا دستی بر آتش دارند هدفشان عدالت است که همه اجزا وارکان دست به دست هم میدهند تا با یک بررسی دقیق و مهم خروجی کار مناسب و عادلانه باشد که هم نظم در آن رعایت شده باشد و همه به حقیقت نزدیک تر باشد

دکتر حسن نگین تاجی خاطرنشان کرد: به دلیل حجم زیاد پرونده های ورودی در دادگستری ها بویژه در استان ما ضرورت ایجاد موسسات داوری حرفه ای را ایجاب می کند در همین استان آماری وجود دارد برخی از قضات در ماه نزدیک  هرکدام ۲۵۰ پرونده را بررسی می کنند در حالی که اگر ما بخواهیم یک نتیجه مطلوب برسیم باید تلاش جمعی شکل بگیرد از وکیل یا نماینده حقوقی از داوری که پرونده را بررسی میکند کارشناسان نمایندگان حقوقی به وظایف خود با دقت عمل کنند.

نگین تاجی افزود: شلوغی وتعدد پرونده ها یک مقدار کار را برای دستگاه قضا مشکل می کند وجود موسسات داوری این امکان را برای قضات فراهم می کند که با فراغ بال و آرامش پرونده های خود را  بدون خستگی بررسی کند بدون خستگی و ما نیز می توانیم از این فرصت استفاده کرده و با کاهش ججم ورودی بین محاکم ، در بحث هایی همانند آموزش با متولیان کار کنیم.

مقام ارشد قضایی استان تاکید کرد: بنابراین آن چیزی که در همه دنیا مرسوم است و دیگر در ایران نیز وجود دارد گرایش مردم به سمت نهادهای میانجیگری مثل شوراهای حل اختلاف و داوری وجود داشته که نتایج خوبی نیز در پی داشته است یکی از آثار آن کم شدن حجم کار روی قضات است پرونده هایی را که میتوان با یک گفت و گو اصلاح کرد دیگر نیازی به بررسی قاضی نیست.

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه داوری ریشه در تراضی طرفین دعوی دارد اولین امتیاز آن این است که اشخاص  داور خود را طرفین تعیین می کنند بیان کرد: داوری حرفه ای این نوید را به اشخاص میدهد که داوری خود را به  اشخاصی واگذار می کنند  که تجربه و دانش لازم را دارند و آقای دکتر فرخیانی سابقه بسیار خوبی در دستگاه قضا دارند و من با توجه به شناخت خوبی که از ایشان دارم امیدوارم به عنوان  اولین موسسه داوری حرفه ای  در استان شاهد فعالیت‌های مثمر ثمر از موسسه ایشان باشیم.

مدیر موسسه حقوقی داوری رهپویان عدل یار که معاونت قضایی سابق دادگستری استان را در کارنامه خود دارد در این جلسه ضمن خوش آمدگویی به حاضران در نشست، گفت: موسسه داوری در راستای سیاست های کلی دستگاه قضایی ایجاد می شود که بنا بر این بود  حقوقدانان و قضات بازنشسته را که تخصص دارند برای موسسات داوری حرفه‌ای جذب شوند .

کریم فرخیانی با تاکید بر اینکه  در همین ارتباط موسسه داوری حرفه ای برای اولین بار در استان ما تاسیس شده است در خصوص وظایف موسسه گفت:به طور خلاصه وظیفه موسسه داوری حرفه ای بررسی اختلافاتی است که ممکن است در قراردادها بین اشخاص مختلف به وجود بیاید در چنین مواقعی دستگاه قضاپرونده را به موسسه داوری ارجاع می دهد.

وی خاطرنشان کرد: انتقال پرونده ها به موسسات داوری حرفه ای مزایای ویژه ای دارد اول اینکه در رسیدگی تسریع صورت می گیرد دوم هزینه های دادرسی به شکل محسوسی کاهش پیدا میکند سوم اینکه با توجه تعدد پرونده ها در دستگاه قضا یک کمک برای دستگاه قضایی است چهارم انتخاب اشخاص برای داوری بسیار مهم است و دست مراجعه کنندگان برای انتخاب قاضی پرونده باز است که این مواردی است که موسسات داوری را از موسسات وابسته به دستگاه قضا متمایز می کند .

فرخیانی،افزود: این مهم در راستای کاهش پرونده های ارجاعی به دستگاه قضا کمک زیادی به دادگستری می کند که در  برنامه چشم انداز و توسعه قضاییه یکی از اقدامات توسعه دستگاه قضا، قضا زدایی است یکی از مظاهر قضازدایی در داوری خلاصه میشود به این معنا که کسانی که در قراردادهای خود شرط داوری می گذارند به جای مراجعه به دادگستری به داور مراجعه می کنند داور رای صادر می کند و این رای بیست روز پس از ابلاغ در دادگستری قابل اجرا هست در فرایند ها به شدت تسریع می شود.

معاونت قضایی سابق دادگستری استان، عنوان کرد: این موسسه اولین موسسه داوری حرفه‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد است که مجوز و آن توسط دستگاه قضا صادر شده است انشاالله ما بتوانیم با استفاده از حقوقدانان برجسته، قضات بازنشسته، اساتید دانشگاه و وکلای  خوشنام گامی در راستای کمک به مردم و دستگاه قضا برداریم.

منتشر شده در :2023/06/02 - 07:06|شناسه خبر: 84909 182 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه