امروز :شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ساعت : ۰۶:۳۵:۰۶

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

تراژدی خیابانهای شهر دهدشت!

خیابان‌هایی که زیبایی آنها در پس زشتی آسفالتشان پنهان شده و رانندگانی که سلامت خودروهایشان اسیر بی‌کیفیتی آسفالت شده، این روزها به یک تراژدی تلخ در دهدشت تبدیل شده است

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان راه ملت است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
بینندگان راه ملت می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

راه ملت، سید عمادالدین کاظمی:

خیابان‌هایی که زیبایی آنها در پس زشتی آسفالتشان پنهان شده و رانندگانی که سلامت خودروهایشان اسیر بی‌کیفیتی آسفالت شده، این روزها به یک تراژدی تلخ در دهدشت تبدیل شده است.

خیابان‌هایی که سال‌هاست در انتظار کشیده شدن دستی از روی دلسوزی بر سر خود هستند تا شاید بار سنگینی از اعتراض شهروندان را از دوش بردارند. کوچه‌های قدیمی یا خیابان‌های جدید پایین شهر یا بالای شهر تفاوتی ندارد چرا که بی‌نصیبی از آسفالتی مناسب، مشکلی است که گریبانگیر تمام کوچه و خیابان‌های شهر دهدشت شده، به‌گونه‌ای که با حضور در سطح شهر با نخستین نگاه این معضل ناخوشایند در مقابل دیدگانمان نمایان می‌شود.

زمانی که در یک خودروی لوکس و صفر کیلومتر نشسته باشی اما چاله‌ها و کنده بودن آسفالت، رانندگی با آرامش را از فرد دریغ کند، آنجاست که اوج این معضل برای همگان روشن می‌شود.

یاد می‌آوریم زمانی را که پروژه نهضت آسفالت بر سر زبان‌ها افتاد و مسئولان وعده دادند که با اطمینان هرچه تمام‌تر به روند خود ادامه می‌دهند،شهروندان خوشحال شدند، گویی قرار بود دیگر برای همیشه با دست‌اندازها و آسفالت خراب و زمین‌های کنده شده و بدون آسفالت شهر خداحافظی کرده و جلوبندی‌های خودروها نفسی تازه کنند اما زهی خیال باطل!

چرا که این نهضت آسفالت حتی به پایبندی بر معنای خود که تداوم و همیشگی بودن را در بردارد هم وفادار نماند و تنها پس از آسفالت چند خیابان به یکباره متوقف شد، توقفی که دلیلش هر چه بود برای شهروندان توجیه کننده نبود و باز این خود شهروندان بودند که باید با آسفالت‌های زشت شهرشان مانند قبل کنار می‌آمدند.
یکی از مهمترین ویژگی‌ هایی که یک شهر را از سایر شهرها متمایز می ‌کند و تاثیر زیادی بر منظر شهری دارد، آسفالت یکدست و مناسب خیابانها است اما  زمانی که در برخی از خیابانها و کوچه های شهر دهدشت قدم برمیداری و یا در حال رانندگی هستی  آسفالت های چهل تکه و وصله شده ای را می بینی و مراقب هستی تا در چاله نیفتی که خدای ناکرده برای خود یا اتومبیل اتفاق یا خسارتی رخ ندهد.
نقص فنی در اتومبیل از جمله فرسودگی زود هنگام لاستیک، شکستگی کمک فنر‌ها و تخریب شدید جلوبندی خودروها می‌شود که به طور مستقیم به اموال عمومی و شخصی شهروندان خسارت وارد می‌کند. مبحث آسفالت و کیفیت مطلوب خیابانها یکی از شاخصه های جدی مدیریت شهری است.

از این سر خیابان تا آن سرش را که نگاه کنی به جای سطح صاف و یکدست فقط پستی و بلندی است که چشم را می‌آزارد؛ جاهایی  ازآسفالت کنده شده و کمی جلوتر آنقدر آسفالت روی قسمتی از خیابان ریخته‌اند که شبیه دست‌انداز بلندی برای خودروها شده است.

مردم شهردهدشت سال‌هاست که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، اما گویی داستان  چاله‌های کوچه و خیابان‌های دهدشت تمامی ندارد و همچنان با قدرت و به عنوان یک معضل شهری سرجای خود باقی مانده است.

شهردهدشت که  نیم قرن سابقه شهرداری دارد وضعیت نابسامان آسفالت خیابانها و بویژه کوچه های فرعی اش، موجب ناخرسندی شهروندان شده است.

یکی از عوامل خراب شدن آسفالت خیابان ها، استفاده نکردن از آسفالت با کیفیت بالا و استاندارد است. به طوری که آسفالت کمتر از ۲ سال عمر دارد؛ در حالی که باید حداقل ۱۵ سال عمر کند. گران شدن قیر و استاندارد نبودن این محصول در کشور و بی تعهدی برخی آسفالت سازان شرایط را به شکلی درآورده که هیچ تضمینی برای آسفالت نمی توان ارائه کرد.

اکنون در دنیا آسفالت با ضخامت ۲ سانتی متر برای معابر و خیابان ها تولید می شود. اما برخی خیابان ها بدون تراشیده شدن آسفالت قبلی و بدون زیرسازی سه یا چهار بار روکش آسفالت شده و این کار از نظر مهندسی از هیچ اصل و دستور معقولی پیروی نمی کند.

می توان گفت بزرگترین مشکل آسفالت خیابان ها و معابرنداشتن شناسنامه است و مشخص نیست خیابانی که ۱۰ بار آسفالت شده دلیلش چه بوده و اشکال آن چه بوده است. در حالی که خیابان باید از نظر گرمسیری و سردسیری، نوع روسازی، زهکشی زیر وضعیت بستر آن و هر نوع اقدامی که روی آن انجام شده شناسنامه داشته باشد. تأسیسات شهری، پاشیدن شن و نمک،کنده کاری و حفاری وقت و بی وقت شرکت های آب، برق، گاز و مخابرات از دیگر عوامل تخریب آسفالت خیابان هاست.

متاسفانه یکی از نقایص شهر عبور تأسیسات شهری آب و برق و گاز و تلفن از زیر خاک است و این نقیصه موجب شده هیچ آسفالت تازه ای بیش از سه یا چهار ماه دوام نیاورد چون به هر حال یکی از چهار شرکت خدمات رسان فوق به دلیلی نیاز پیدا می کند تا به تأسیسات زیر خاک دست پیدا کند.از سوی دیگر، نبود هماهنگی میان این شرکت ها و شهرداری در حفاری خیابان ها زمان ترمیم آن را افزایش می دهد و مشکلی بر مشکلات آسفالت خیابان ها می افزاید.

منتشر شده در :2016/01/06 - 10:01|شناسه خبر: 21490 757 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: News@RaheMellat.ir

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه