امروز :سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۲۰:۴۸:۲۷

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

کارگردان هم استانی:مسئولین به جوانان اعتماد کنند/شرایط در استان برای ساخت فیلم بلند مهیا نیست

شناسنامه اش تاریخ تولدش را خرداد ماه ۱۳۶۶ نوشته است ، روز تولدش همزمان شد با روز شهادت پدرش ، از حرفاهایش معلوم بود حس عحیب و عاشقانه ای با پدرش دارد،افتخاراتش نشان از پیمودن راه درست همچون راه پدرش را می دهد، او حتی برای رسیدن به هدفش خودروی خود را نیز فروخته است. […]

شناسنامه اش تاریخ تولدش را خرداد ماه ۱۳۶۶ نوشته است ، روز تولدش همزمان شد با روز شهادت پدرش ، از حرفاهایش معلوم بود حس عحیب و عاشقانه ای با پدرش دارد،افتخاراتش نشان از پیمودن راه درست همچون راه پدرش را می دهد، او حتی برای رسیدن به هدفش خودروی خود را نیز فروخته است. دلش کمی پر بود از نامهری های مسئولین استان و از کم توجهی به جوانان گله داشت، میگفت ما این همه جوان فعال در استان داریم اما بیشتر اوقات از هنرمندان و کارگردان های خارج استانی استفاده میکنند، کلی تقدیر نامه و لوح سپاس داشت از استانی گرفته تا منطقه ای و کشوری که با هرکدام خاطره ای تعریف میکرد از سختی های فیلمبرداری گرفته تا شیرینی های بودن در کنار مردم ساده دل.

راه ملت، محمد سلیمی راد جوان فیلم ساز هم استانی او متولد شهرستان کهگیلویه است و تحصیلات خود را در دانشگاه بوشهر  در رشته ی کارگردانی به پایان رسانده است، در یک محفل کاملا دوستانه با او به گفتگو نشستیم :

 

آقای سلیمی راد از چه موقع به کارگردان علاقه مند شدید؟

از همان کودکی و علی الخصوص دوران دبیرستان همواره با دیدن فیلم های تلویزیون یک حس متفاوت نسبت به صحنه ها و کل فیلم داشتم و همیشه دنبال پیدا کردن راهی بودم تا فضای فیلم را بگونه ای تحلیل کنم که بتوان فهمید در پشت فیلم چه اتفاقاتی در جریان است.

 

در چه رشته ای و در کدام دانشگاه درس خوانده اید؟

– ابتدا در رشته ی مهندسی برق قبول شدم و ترم اول را گذارندم اما به علت علاقه ای که به سینما و تلویزیون داشتم ترم دوم را مرخصی گرفتم و در مدت چند ماه مانده به امتحان کنکور توانستم دروس مورد نیاز را مطالعه و در دانشگاه بوشهر در رشته ی کارگردانی قبول شوم.

اولین  و بیاد ماندنی ترین خاطره ی دوران دانشگاه؟

– جلسه ی اول یکی از کلاس های کارگردانی بود استاد از دانشجوها خواست که خود را معرفی و برخی از فعالیت های هنری خود را نام ببرند و توضیح دهند، نوبت من که رسید به استاد گفتم که من اول راهم و هنوز هیچ فعالیتی در این بخش انجام نداده ام! و استاد هم گفت: بهتر است همین حالا انصراف بدهی و دنبال کار دیگری بروی! اما طولی نکشید که از نفرات برتر کلاس و شدم. و سال دوم دانشگاه بود که با همکاری حوزه هنری بوشهر اولین کارم بنام «هدیه تولد» را ساختم.

 

از چه زمانی وارد حوزه ی فیلم سازی شدید؟

از همان سال ورود به دانشگاه شروع به کار کردم، چون اعتقاد دارم که هرکاری بعد از علاقه نیاز به علم آن کار دارد. علی رغم اینکه برخیها هدفشان فقط پایان تحصیلات بود اما من تمام تلاشم این بود در کنار درس های دانشگاه کارهای عملی و پروژه های جدی را دنبال کنم.که در این راه علی رغم تمام سختی ها موفق بوده ام به نظر خودم.

 

آغاز فعالیت سینمایی شما از چه هنگام بود؟

اولین فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ و با مستند عقد آسمانی با موضوعی در مورد خانواده ای که فرزندان آنها معلول ذهنی بدنیا می آیند شروع کردم،این خانواده ساکن یکی از روستاهای شهرستان کهگیلویه هستند که ۵ فرزند خانواده معلول ذهنی و یک فرزند معلول جسمی میباشد و چون پدر و مادر خانواده پسر و دختر عمو هستند خیلی ها اعتقاد دارند این مشکل بخاطر رابطه ی فامیلی پدر و مادر خانواده میباشد.عقد آسمونی اولین کار سینمایی من بود و به همین خاطر یک موضوع سخت رو انتخاب کردم  چون دوست داشتم بیشتر با سختی های کار آشنا بشم. البته مستند عقد آسمانی در همان سال موفقیت های زیادی در جشنواره های ملی و منطقه ای کسب کرد.

بجر عقد آسمانی کارهای دیگری هم داشته اید؟

بله، در سال ۱۳۹۱ با حمایت انجمن سینمای جوان استان کهگیلویه وبویر احمد فیلم داستانی عروس جمعه  با حضور ۳۰ بازیگر و نابازیگر در روستای سادات امام زاده علی جلوی دوربین رفت، این فیلم بازگو کننده ی آداب و رسوم مردم استان در گذشته میباشد. فیلم عروس جمعه در جشواره های مختلفی از جمله دنا  و بام ایران به عنوان فیلم برتر انتخاب شد و جزء ۲۵ فیلم برتر ایران نیز انتخاب شد است.

همچنین بعد از فیلم عروس جمعه در سال ۱۳۹۲ فیلم “کی دا کی ایسه” را تولید کرده ام که این فیلم نیز برنده ی چندین لوح سپاس از جشنواره های استانی و کشوری شد،

فیلم های ساخته شده بیشتر در چه زمینه هایی بوده؟

عمده ی فعالیت های من در زمینه فیلم کوتاه موضوعات بومی بوده که در مورد رسم و رسومات استان بوده و هدف من نشان دادن رسم و رسومات استان به دیگر شهر های کشور بوده.البته چند کار نیز در حوزه ی دفاع مقدس انجام داده ام  از جمله آخرین کارم  با نام جنین خاک که برنده ی  جوایر متعدد استانی و کشوری شده است . این کار «جنین خاک» با حمایت انجمن سینمای جوان یاسوج در منطقه عملیاتی اروند و با موضوع دفاع مقدس کار شده است.

در مورد جنین خاک کمی توضیح دهید؟

جنین خاک آخرین کار من هست که طرح این اثر از دوست خوبم آقای اردلان تاج الدینی هست که این طرح برنده ی جایزه ی ویژه در جشنواره ی منطقه ای هم شد. داستان فیلم جنین خاک در زمان اوایل آتش بس میان ایران و عراق اتفاق می افته، که مرد خانواده بنام سلیم برای تامین خرج و مخارج زندگی پوکه های بجا مانده و عمل نکرده از زمان جنگ را پیدا میکنه و میفروشه و از این راه امرار معاش میکند، تا اینکه انفجار یکی از پوکه ها باعث قطع پای سلیم می شود….و در ادامه با اختلافاتی که میان زن و شوهر خانواده رخ میدهد داستان فیلم اتفاق می افتد…

آرزو دارید به کجا برسید؟

مطمئناً آرزوی هر فیلم ساز و کارگردانی ساخت فیلم بلند میباشد البته به نظر من آرزو چیزی است که انسان  یا به آن نمیرسد یا برای رسیدن به آن باید خیلی تلاش کند.

اما متاسفانه علی رغم هزینه هایی که در استان میشود اما این هزینه ها برای ساخت یک فیلم بلند با کیفیت خوب و با قابلیت شرکت در جشنوراه ها مناسب نیست، ویکی از این دلایل هم عدم اعتماد برخی مسئولین به جوانان استان میباشد، همان طور که عدم اعتماد باعث شد برخی فیلم هایی که با هزینه های کلان توسط کارگردان های خارج از استان تهیه شد اکنون پس از گذشت سالها فقط و فقط در کمد برخی سازمانها بماند و خاک بخورد.

چرا کمتر شما رو در رسانه ها میبینم؟

یکی از مشکلات عدم ارتباط خودم در گذشته با رسانه ها بود و علاوه بر این من ابتدا در استان بوشهر مشغول فعالیت بودم و همین نیز باعث شد کمتر در حوزه ی استان حضور پیدا کنم تا چند سال قبل.

سخنی با مسئولین دارید؟

بله؛ در ابتدا از حمایت های انجمن سینمای جوان استان به عنوان نهاد حامی فیلم کوتاه، سازمان بسیج هنرمندان، صدا و سیمای استان و دیگر نهادهای مربوطه نهایت تشکر را دارم، و امیدوارم مسئولین استان با حمایت جوانان فعال و سرشار انرژی راه را برای پیشبرد فیلم سازی در استان هموار کنند تا علاوه بر پیشرفت فیلم سازانِ هم استانی افتخارات این اعتماد نصیب استان شود.

آقای سلیمی راد ممنون از اینکه وقتتون را در اختیار ما قرار دادین.

خواهش میکنم، از شما و همکارنتون در پایگاه خبری “راه ملت” تشکر میکنم.

 

 برای بزرگ نمایی روی تصویر کلیک کنید

IMG_2293

۱۸۹۱۳۰۰_۷۰۳۴۶۸۲۳۶۳۶۴۵۲۳_۱۳۳۷۳۹۹۹۲۵_n

IMG_0741

IMG_7795

sdsdf

Picture 0022

Picture 003

Picture 002

IMG_7928

منتشر شده در :2015/03/28 - 04:03|شناسه خبر: 5910 1641 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه