امروز :شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ساعت : ۱۳:۵۶:۴۲

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

در آستانه روز ملی دامپزشکی؛

خط تولید اولین آنتی بیوتیک گیاهی دامی در یاسوج افتتاح شد

برای اولین بار و با نظارت های دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد خط تولید اولین آنتی بیوتیک گیاهی دامی در یاسوج افتتاح شد.

به گزارش راه ملت؛ دکتر یداله رحمانی استاندارکهگیلویه وبویراحمد از خطوط تولید مواد اولیه طبیعی و گیاهی و همچنین خط تولید دارو‌های دامپزشکی شرکت دارویی زردبند بازدید کرد.

در این بازدید که هاشمی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی ، عسکری معاون هماهنگی امور اقتصادی و دکتر سیدمختار رجائی فر ، مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد حضور داشتند از اولین آنتی بیوتیک گیاهی دامی در کشور که توسط شرکت دانش بنیان ماکیان دام پارس تولید شده بود در شرکت زردبند یاسوج به بهره برداری و تولید انبوه رسید.

دکتر رحمانی ، استاندار تأکید کرد که توجه به واحد‌های صنعتی فعال و توسعه آن‌ها و حمایت از واحد‌های تولیدی مشکل‌دار از اولویت‌های کاری حوزه اقتصادی باشد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ظرفیت بالای استان در حوزه گیاهان دارویی استان اظهار داشت: توسعه فعالیت‌ها در صنعت گیاهان دارویی به طور ویژه مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اینکه این واحد تولیدی دانش بنیان اولین مجموعه‌ای است از آن بازدید کردم و تأکید بر توسعه، حمایت و تقویت این زنجیره برای ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و تولید بیشتر است.

رحمانی ادامه داد: این مجموعه اقتصادی مبتنی بر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان بوده که شامل ۲ هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی است که ۴۷۵ مورد آن دارویی و ۵۰ مورد نیز منحصر به فرد می‌باشد.

استاندار با توجه به اینکه این کارخانه قبلاً ۱۲ مورد مکمل های دارویی دام و طیور را تولید می‌کرد، افزود: امروز هم یک آنتی بیوتیک دیگر به تولید این کارخانه اضافه شد.

دکتر سیدمختار رجائی فر، مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد نیز ضمن تقدیر و تشکر از شرکت های دانش بنیان گفت : سازمان دامپزشکی کشور از محصولات و مواد اولیه گیاهی جهت استفاده در ساخت دارو و مکمل های دامی حمایت می‌کند.

وی گفت : این آنتی بیوتیک که برای اولین بار در سطح کشور بر پایه گیاهان دارویی در صنعت طیور به بهره برداری و تولید رسید است با نام تجاری آریوبیوتیک که برگرفته از نام سردار ایرانی آریوبرزن می باشد توسط شرکت دانش بنیان ماکیان دام پارس و با نظارت های بهداشتی دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد به خط تولید و انبوه رسیده است.

مدیرکل دامپزشکی استان به برخی از استانداردهای مهم دارویی سازمان دامپزشکی کشور اشاره کرد و گفت: استانداردهایی مانند روند تولید خوب (GMP)، کنترل کیفیت (QC) و سنجش کیفی(QA) از جمله استانداردهای مهم سازمان دامپزشکی کشور در بخش تولیدات دارویی است که باید در کنار سایر استانداردها رعایت شود.

دکتر امیری ، دامپزشکی ، محقق و تولید کننده آنتی بیوتیک گیاهی دامی ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین استانی بویژه دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد در راتای فراهم سازی زمینه های اداری و نظارتی گفت : شرکت دانش بنیان ماکیان دام پارس از سال ۱۳۹۸ پروژه ای را با هدف تولید آنتی بیوتیک بر پایه ترکیبات موثره گیاهی جهت درمان عفونت های باکتریایی با بهره گیری از پتانسیل های بالقوه کشور آغاز کرد که پس از طی فازهای مختلف مطالعاتی، آزمایشگاهی و آزمایشات فارمی (در فارم های بزرگ تجاری و نژادهای مختلف طیور) مطابق با قوانین رگولاتوری معتبر، موفق به فرمولاسیون و تولید اولین آنتی بیوتیک گیاهی در دنیا گردید.

وی گفت : محصول فوق که در دو شکل محلول خوراکی و پودر نانوانکپسوله فرموله شده است دارای گواهی ثبت پتنت PCT بوده و موفق به اخذ موافقت کمیته فنی گیاهی از سازمان دامپزشکی کشور به عنوان اولین آنتی بیوتیک گیاهی شده و در ادامه با اخذ موافقت اولیه تولید از آن سازمان درصدد دریافت پروانه ساخت می باشد.

دکتر امیری ادامه داد : این محصول متشکل از چندین ترکیب موثره گیاهی بوده که با مکانیسم اثرات متعدد سبب از بین بردن باکتری های پاتوژن و درمان عفونت های باکتریایی می گردد، از این رو ایجاد مقاومت دارویی نسبت به آن عملا غیر ممکن بوده و برخلاف آنتی بیوتیک های شیمیایی باقیمانده خطرناک و سمی در تولیدات حیوان بجای نمیگذارد لذا فاقد دوره پرهیز از مصرف می باشد و در تمامی طول دوره پرورش و تولید قابل استفاده خواهد بود‌.

انتهای پیام/

منتشر شده در :2024/10/03 - 08:10|شناسه خبر: 93469 31 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: News@RaheMellat.ir

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه