امروز :شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۲۲:۰۱:۱۱

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

نوبخت:مدارک لازم از تخلفات دولت قبل موجود است / دستاوردهای بسیار با ارزشی از توافق‌ داشتیم

راه ملت، به نقل از بهار، محمدباقر نوبخت در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد شکایت مطرح شده از سوی محمود احمدی نژاد علیه اسحاق جهانگیری اظهار کرد: بعد از اینکه دولت یازدهم آغاز به فعالیت کرد عده‌ای انتظار داشتند اسناد و مدارکی که در مورد تخلفات دولت […]

راه ملت، به نقل از بهار، محمدباقر نوبخت در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد شکایت مطرح شده از سوی محمود احمدی نژاد علیه اسحاق جهانگیری اظهار کرد: بعد از اینکه دولت یازدهم آغاز به فعالیت کرد عده‌ای انتظار داشتند اسناد و مدارکی که در مورد تخلفات دولت قبل در دست داریم، علنی کنیم اما به منظور پرهیز از صرف انرژی های کشور برای دعوا از رسانه‌ای کردن آن‌ها خودداری کردیم البته وظیفه قانونی خود را در خصوص انعکاس برخی اطلاعات و مدارک به قوه قضاییه منطبق قانون انجام داده‌ایم و خوشحال می شویم اگر مسئولیت مواردی چون بابک زنجانی و غیره را مسئولین یا رئیس دولت قبل بپذیرند تا بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه آقای جهانگیری که امروز رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هستند و دو هفته یک بار، دوشنبه‌ها جلسه این ستاد با حضور نمایندگان مجلس و معاون اول قوه قضاییه در ریاست جمهوری تشکیل می‌شود ، تصریح کرد: آقای جهانگیری اطلاعات لازم را دارند و در موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی طرح های لازم را اجرا می‌کنند و به طور کلی ما استقبال می کنیم هر یک از مسئولین دولت قبلی در رابطه با قبول مسئولیت نسبت به مواردی که وجود دارد در قوه قضاییه پاسخگو باشند در حالیکه هر موردی از سوی دولت اعلام شد پاسخگویی وجود نداشت.

وی با تاکید بر اینکه دولت نمی خواهد موضوعات مربوط به تخلفات گذشته رسانه‌ای شود، خاطر نشان کرد: در مواردی که آن‌ها بخواهند از خود دفاع کنند یا مسائلی را مطرح کنند ما استقبال می کنیم که در قوه قضاییه منعکس شود چون داوری و قضاوت دادگاه ها و محاکم قضایی پذیرا هستیم.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی در مورد نحوه تعامل با برخی شرکتها و کشورها که در دوره قبل از تحریم شرایط سختی را به ما تحمیل کرده‌اند، گفت:‌ بعد از تحریم شرایط فرق کرده است چون در گذشته وقتی یک شرکت با ما همکاری می کرد نسبت به ما از وضعیت انحصاری برخوردار بود و می توانست برخی شرایط را به ما تحمیل کند.اما امروز در شرایط بعد از تحریم ما فقط با یک شرکت یا کشور رابطه نداریم و از قدرت انتخاب برخورداریم. پس بر اساس منافع ملی‌مان انتخاب می کنیم تا با مناسب‌ترین پیشنهاد با توجه به درخواست‌هایمان، همکاری کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط بعد از تحریم ما قدرت انتخاب داریم که با کدام یک از شرکتها و کشورها همکاری داشته باشیم و آن‌ها دیگر نمی توانند از موضع انحصاری با ما برخورد کنند افزود:‌ نباید این طور باشد که روندی را که تا دیروز بر اساس تحریمها بر ما تحمیل می شد، به دلیل رفتارهایی که در شرایط تحریم با ما شده است امروز، خودمان ادامه دهیم. پس باید بدانیم که هیأت ها و کشورهای اروپایی هم اهداف خود را دنبال می‌کنند و ما نیز به دنبال خواست خود هستیم. وی توضیح داد: خواست ما در تعامل و همکاری با شرکت ها و کشورهای اروپایی بر سه محور همکاری و سرمایه گذاری مورد نیاز ما در زمینه منابع، تکنولوژی و ایجاد بازارهایی برای صادرات کالاهای غیر نفتی ماست.

 

میزان و مبلغ پولهای بلوکه شده را از بانک مرکزی بپرسید
نوبخت در رابطه با این موضوع که مطرح می‌شود قبل از تحریم ها گفته شده بود اموال بلوکه شده ۱۵۰ میلیارد دلار بوده اما الان می گویند این مبلغ ۳۰ میلیارد دلار است گفت:‌خوب است خبرنگاران سوالات خود را از افراد مطلع و مسئول بپرسند چرا که هر فردی مسئولیتها و حوزه کاری مشخص دارد و اطلاعاتش در همان حوزه است پس در زمینه پول های بلوکه شده مرجع اصلی بانک مرکزی است.وی در مورد موضوع دکل‌های گم شده نیز گفت: این مسأله را دستگاه های نظارتی پیگیری می‌کند و وقتی بررسی ها نهایی شود نتایج آن را اعلام خواهند کرد.

 

دولت در رابطه با افزایش ۶ درصدی قیمت کالاها مجوزی صادر نکرده است
وی با توضیحات هفته گذشته خود در نشست خبری با خبرنگاران به افزایش شش درصدی قیمت ها اشاره کرد و گفت:‌ هر چه که دولت تصویب کند در سایت دولت برای اطلاع‌رسانی منعکس می‌شود و در رابطه با موضوع انتشار خبر افزایش ۳ درصدی قیمت کالاها باید بگویم که نایب رئیس ستاد هدفمندی یارانه‌ها نامه‌ای صادر کرده بودند و تاکید داشتند در بخش کالاهای اولیه تحت هیچ شرایطب بیشتر از ۶ درصد افزایش نداشته باشیم که خبرهای آن منتشر شده بود. در حالیکه تاکید می کنم دولت در رابطه با افزایش ۶ درصدی قیمت کالاها مجوزی صادر نکرده است.

نوبخت همچنین در مورد ذخایر ارزی و داراییهای بلوکه شده توضیح داد:‌ از مجموعه‌ای که آزاد شده است حدود ۲۳ میلیارد مربوط به بانک مرکزی و حدود ۶ تا ۷ میلیارد مربوط به دولت است. البته باید توجه داشته باشیم که برخی از این ذخایر قبلا به ریال تبدیل شده است. وی توضیح داد:‌بانک مرکزی با ۲۳ میلیارد دلار ارزی که آزاد شود دو اقدام می تواند انجام دهد یکی آنکه همچنان این رقم را در ذخایر داشته باشند یا اینکه تبدیل به ریال کنند که البته قبلا یک بار تبدیل شده است.پس باید توجه داشته باشیم که وقتی نقدینگی به پایه پولی افزایش می یابد که دلارهای بانک مرکزی آزاد نباشد و بانک مرکزی بدون فروش دلار و گرفتن پول از جامعه خودش بخواهد پول خلق کند. بنابراین تاکید می کنم حتی یک ریال افزایش نقدینگی وجود ندارد.

نوبخت همچنین با ابراز تاسف از اقدامات عده‌ای از رسانه‌ها در زمینه ایجاد تشویش اذهان عمومی در شرایط بعد از تحریم گفت:‌ متاسفانه عده‌ای تمام تلاش‌هایی که در به دست آمدن توافق صورت گرفته است را خلاصه به مسائل اقتصادی و میزان دارایی می‌کنند در حالیکه ما دستاوردهای بسیار با ارزشی از این توافق‌ها داشتیم و حتی اگر به دستاوردهای اقتصادی بسنده کنیم باید توجه داشته باشیم این موضوع فقط منحصر به آزاد شدن پول‌های بلوکه شده نیست بلکه امکان سرمایه‌گذاری و فضای تعاملات خارجی بر اساس منافع ملی را خواهیم داشت.

منتشر شده در :2015/07/28 - 05:07|شناسه خبر: 12860 679 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه