امروز :شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۵:۴۰:۱۰

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

پرداخت یارانه دو روز دیگر عقب رانده شد!

مسئولان دولتی از کمبود منابع مالی برای تأمین یارانه نقدی گلایه کرده‌اند و اصلی‌ترین دلیل تأخیر در پرداخت یارانه همین موضوع اعلام شده است اما از طرف دیگر روند حذف یارانه پردرآمدها با کندی پیش می‌رود تا کسری بودجه در این بخش همچنان پابرجا باشد.

راه ملت: سازمان هدفمندی یارانه‌ها از واریز یارانه نقدی‌ماه جاری در روز ۲۸شهریورماه خبر داد تا موعد پرداخت یارانه ۲روز دیگر به عقب رانده شده باشد.

مسئولان دولتی از کمبود منابع مالی برای تأمین یارانه نقدی گلایه کرده‌اند و اصلی‌ترین دلیل تأخیر در پرداخت یارانه همین موضوع اعلام شده است اما از طرف دیگر روند حذف یارانه پردرآمدها با کندی پیش می‌رود تا کسری بودجه در این بخش همچنان پابرجا باشد.

در فاصله ۵روز تا واریز پنجاه و پنجمین یارانه نقدی، اطلاعاتی در مورد حذف افراد جدید از لیست یارانه بگیران منتشر نشده است.‌ ماه گذشته تعداد یک میلون نفر از لیست یارانه نقدی کنار گذاشته شدند تا مجموع افراد مشمول قطع یارانه به ۲میلیون نفر رسیده باشد. معیارهای شناسایی پردرآمدها نیز همچنان موضوعی پرابهام برای یارانه‌بگیران و افراد خارج شده از لیست، محسوب می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چند نوبت وعده داده است که فرمول شناسایی پردرآمدها را در برنامه‌ای تلویزیونی شرح خواهد داد اما با وجود گذشت بیش از ۷۰روز از نخستین وعده، هنوز به ابهامات در این زمینه پاسخ داده نشده است. در این میان آیین‌نامه دولت در زمینه واگذاری اختیار تعیین معیارهای شناسایی پردرآمدها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی رئیس مجلس مغایر با قانون تشخیص داده شد تا چالشی جدید در مسیر قطع یارانه پردرآمدها ایجاد شده باشد.

از طرف دیگر با گذشت زمان و تأخیر در خارج کردن افراد غیرنیازمند از لیست یارانه‌ها، اجرای تکلیف قانون بودجه با دشواری بیشتری مواجه می‌شود. طبق تبصره ۲۰قانون بودجه، دولت باید در سال‌جاری در پرداخت یارانه ۳هزار میلیارد تومان صرفه جویی کند که لازمه این کار قطع یارانه ۶میلیون نفر از ابتدای سال بود اما از ابتدای سال حذف یارانه‌ها از چند صد هزار نفر آغاز شد و در پایان‌ماه پنجم به ۲میلیون نفر رسید. در این شرایط رسیدن به هدف صرفه‌جویی ۳هزار میلیارد تومانی در پرداخت یارانه نیازمند قطع یارانه تعداد بیشتری از برآورد ۶میلیون نفر است.

 

  • سوابق تأخیر پرداخت یارانه

یارانه نقدی به‌طور معمول بیست و دوم هر‌ماه واریز می‌شد اما در سال‌جاری این قاعده رعایت نشد و رفته رفته زمان پرداخت یارانه با تأخیر مواجه شد. تنها در فروردین‌ماه امسال یارانه نقدی روز بیست و دوم‌ماه واریز شد و پس از آن در اردیبهشت‌ماه واریز یارانه در روز بیست و چهارم‌ماه انجام شد. طی ماه‌های گذشته نیز روز بیست و ششم‌ماه به زمان واریز یارانه تبدیل شد اما در حال حاضر واریز یارانه نقدی به نزدیکی پایان‌ماه رسیده است.

برخی چنین گمانه‌زنی کرده‌اند که ممکن است تا چند‌ماه دیگر واریز یارانه چند روز دیگر عقب برود و وارد‌ماه بعد از آن شود که در این صورت امکان واریز ۱۱یارانه نقدی در ۱۲‌ماه سال‌جاری وجود دارد اما جعفر قادری نماینده مردم شیراز معتقد است: تأخیر‌های پیش آمده در پرداخت یارانه نقدی تنها به‌دلیل نبود منابع است و بحث‌ها و شایعاتی که در میان برخی از اقشار در این زمینه مطرح می‌شود، غیرواقعی است.

منتشر شده در :2015/09/14 - 11:09|شناسه خبر: 15325 662 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه