امروز :شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۲۰:۴۰:۳۷

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد

بیش از ۵۰ درصد زنان و ۳۵ درصد مردان کهگیلویه وبویراحمد اضافه وزن دارند

راه ملت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد در برنامه پیک سلامت به یکی از شایعترین علل مرگ و میر در استان پرداخت و یادآور شد: بیش از ۴۰ درصد علت مرگ ومیر در این استان مربوط به بیماری های قلبی و عروقی است. به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛  دکتر رضا چمن […]

راه ملت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد در برنامه پیک سلامت به یکی از شایعترین علل مرگ و میر در استان پرداخت و یادآور شد: بیش از ۴۰ درصد علت مرگ ومیر در این استان مربوط به بیماری های قلبی و عروقی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛  دکتر رضا چمن همانند برنامه قبلی که به موضوع سرطان ها پرداخت این بار یکی دیگر از بیماری های شایع را مورد بحث و بررسی تخصصی قرار داد و گفت: شایعترین علت مرگ و میر در ایران و استان کهگیلویه وبویراحمد، بیماری های قلبی و عروقی است.

دکتر چمن با ارائه تعریفی از این بیماری ها اظهار نمود: بیماری های قلبی عروقی شامل طیفی از بیماری های ناشی از فشار خون، بی نظمی و اختلال ریتم قلب، اختلالات دریچه قلب، سکته قلبی، مغزی و ناهنجاری های مادرزادی قلب است.

این متخصص اپیدمیولوژی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه در این بیماری ها اگر شرایط و تجهیزات پزشکی مورد نیاز نیز وجود داشته باشد، باز هم احتمال مرگ بالاست، یادآور شد: برای جلوگیری از رویدادهای ناگوار و تلخ دراین بیماری ها باید اصول و روش های پیشگیری را مورد توجه جدی خود و اطرافیان قرار دهیم.

سن پایین تر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در ایرانی ها

وی با بیان اینکهبه استناد برخی شواهد به نظر می رسد ایرانی ها چند سال زودتراز متوسط جهانی به استقبال بیماری های قلبی عروقی از جمله سکته قلبی می روند، گفت: استعمال دخانیات در سنین پایین، افزایش وزن، کم تحرکی، سابقه خانوادگی بیماری های قلبی و استفاده از غذاهای پرنمک از جمله عواملی هستند که فرد را مستعد بیماری های قلبی عروقی می کند.

سیگار خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا ۴ برابر افزایش می دهد

دکتر چمن یادآور شد: وقتی می گوییم سیگار خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا ۴ برابر افزایش می دهد، به این معنا نیست که فردی که دخانیات مصرف نمی کند در معرض این بیماری ها قرار ندارد، بلکه عوامل دیگری از جمله استرس های شغلی و سابقه خانوادگی فرد نیز می تواند وی را در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار دهد.

عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه به عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی اشاره کرد و گفت: افزایش سن و سالمندی، کم تحرکی و کاهش فعالیت بدنی، اضافه وزن و چاقی، استعمال دخانیات، سابقه خانوادگی، مصرف غذاهای پرنمک و نوشیدنی های شیرین، روغن های حیوانی و استرس های شغلی و اجتماعی زمینه را برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی فراهم کنند.

چند درصد مردان و زنان کهگیلویه و بویراحمد اضافه وزن دارند؟

دکتر چمن تصریح کرد: در کهگیلویه وبویراحمد بیش از ۵۰ درصد از زنان بالای ۳۰ سال دچار اضافه وزن و چاقی، بیش از  ۳۵ درصد مردان هم استانی نیز اضافه وزن و چاقی دارندکه این زنگ خطر را باید جدی گرفت.

وی با اشاره به اینکه استعمال دخانیات نیز زمینه بیماری های قلبی عروقی را  فراهم می نماید، یادآور شد: ۱۵ تا ۳۰ درصد مردان بالای ۱۵ سال ایرانی از دخانیات استفاده می کنند که باید در این زمینه چاره ای اندیشید و آموزش های لازم را به مردم جهت ترک این عادت های ناپسند که سلامت آنها را به خطر می اندازد، ارائه داد.

دکتر چمن در ادامه اشاره ای به رویکردهای موجود در جامعه داشت و گفت: سه رویکرد روشن و عملیاتی در بحث پیشگیری، مقابله و درمان در دنیا وجود دارد.

وی تصریح نمود: این سه رویکرد، رویکرد جامعه نگر، مبتنی به مراقبت از گروه های پرخطر و رویکرد درمانی محور و مبتنی بر مداخلات درمانی(دارو درمانی و جراحی) است که اولین رویکرد(رویکرد جامعه نگر) از مقبولیت بیشتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه رویکرد جامعه نگر به معنای اصلاح سبک زندگی مردم است و موثرترین رویکرد در کاهش بار بیماری های قلبی عروقی است، خاطر نشان کرد: اصلاح سبک زندگی مردم ، ترویج تغذیه و سفر سالم، ممنوعیت استعمال دخانیات، ایجاد فرهنگ تحرک برای تندرستی، پیاده روی  ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روزانه، مصادیقی از این رویکرد است که می توان در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی موفق تر عمل نمود.

دکتر چمن در خصوص بعد رویکرد مبتنی به مراقبت از گروههای پرخطر، ادامه داد:  شناسایی و تشخیص زود هنگام  افراد در معرض خطر، افراد چاق، فشارخونی و تحت مراقبت قراردادن افرادی که بیماری های زمینه ای و مادرزادی دارند از جمله مصادیقی هستند که در این رویکرد مورد توجه قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه در رویکرد گروه های مخاطره آمیز عمده توجه به کسانی است که زمینه های ابتلا به بیماری های فشار خون و دیابت را دارند، یادآور شد: این رویکرد در حال حاضر در نظام سلامت استان ما در حال اجرا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه کرد: مراقبت از افراد فشار خونی در شهر و روستاهای استان انجام می پذیرد به طوری که افراد بزرگسال و بالای ۳۰ سال، حداقل سالی یکبار از نظر دیابت و فشار خون، بررسی و درصورت تشخیص بیماری هرماه  توسط مراقبین سلامت معاینه و همچنین هر سه ماه یکبار پزشک عمومی وی را ویزیت می نماید، که در صورت صلاحدید به سطوح دیگر ارجاع داده می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به سخن یکی از اندیشمندان مبنی بر اینکه “آنقدر که غذاها آدم کشتند، جنگ ها آدم نکشته اند” گفت: اگر غذاهای سالم استفاده و سفره سالم تعریف و اجرایی شود، مطمئنا بار ابتلا به بیماری های قلبی عروقی نیز کاهش می یابد.

دکتر چمن در ادامه با اشاره به رویکرد سوم در جامعه رویکرد مبتنی بر مداخلات درمانی (دارو درمانی و جراحی) است، گفت: در حال حاضر ۱۰ متخصص قلب و عروق در سه شهر یاسوج، دهدشت و گچساران در حال ارائه خدمت هستند که به زودی سه متخصص دیگر نیز به این تیم تخصصی اضافه می شود.

وی یادآور شد: در بیمارستان های استان ۱۹ تخت ccu(مراقبت های ویژه قلب) فعال و به بیماران ارائه خدمت می نمایند.

وی در خصوص راه اندازی بخش آنژیوگرافی و جراحی قلب بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج یادآور شد: تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد ریال برای راه اندازی آن هزینه و کماکان در تامین بخشی از تجهیزات کمیاب، نایاب و مشمول تحریم مشکلاتی وجود دارد که با همه این شرایط، امیدواریم  تا پایان سالجاری این بخش به بهره برداری برسد

منتشر شده در :2015/11/05 - 08:11|شناسه خبر: 17837 689 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه