امروز :شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۶:۳۴:۰۴

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

امنیت،پایبندی به قانون و انتخابات دهم

راه ملت:غریب واحدی پور: بدنبال سخنان دردمندانه و بی شک دلسوزانه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص رد صلاحیت  حسن خمینی  برای حضور درانتخابات خبرگان رهبری دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایشان را از زیر سوال بردن عملکرد شورای نگهبان در مورد رد صلاحیت ها برحذر داشتند. صد البته با این توجیه که ایجاد […]

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان راه ملت است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
بینندگان راه ملت می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

راه ملت:غریب واحدی پور:

بدنبال سخنان دردمندانه و بی شک دلسوزانه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص رد صلاحیت  حسن خمینی  برای حضور درانتخابات خبرگان رهبری دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایشان را از زیر سوال بردن عملکرد شورای نگهبان در مورد رد صلاحیت ها برحذر داشتند.

صد البته با این توجیه که ایجاد تنش قبل از انتخابات ها می تواند امنیت موجود را مختل کند. ضمن توصیه بر پایبندی به قانون تاکید هم کرده اند که چنین تنش هایی فتنه ۸۸را بوجود آوردند.

بگذریم که در حسن نیت و دلسوزی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم اندک تردیدی وجود ندارد، لکن هنگامه ای که البته بیشتر در ارتباط با انتخابات مجلس شدت تیزی تیغ ردصلاحیت ها در حذف نخبه گان فکری مورد وثوق توده از رقابت های انتخاباتی موجب گردید که شخصیت های منصف و دلسوزی در طیف ها ی فکری و مراکز مختلف حکومت فارغ از  خط و خطوط جناحی نیز بطریقی از ابراز عدم رضایت خود دریغ نکنند، پیش کسوتان و مدافعان روزهای سخت انقلاب و نظام  نیزباید در ایفای نقش خود دریغ نورزند.

مع الوصف در خصوص امنیت فعلی و پایبندی به قانون لازم به ذکر است که شور و شوق زاید الوصف اولیه ملت در پی تایید صلاحیت های قانونی هیات های اجرایی که با توسل بر اطلاعات مراجع چهار گانه مندرج در قانون صورت گرفته بود،خیلی زودبواسطه شدت و حدت ردصلاحیت کمی و کیفی نخبه گان وابسته به یک نحله فکری با سابقه و پرطرفدار توسط هیات های نظارت بشدت فروکش کرد. بطریقی که نومیدی و یاس بر جوانانی که شادی و شعف آنها حتی در فضای مجازی محسوس بود مستولی گشت.روزها و شب های انتظار آنانی که دل در گرو  تجدید نظر درصلاحیت کاندیداهای مطلوب خود تا زمان منقضی شدن زمان قانونی رسیدگی به شکایات را داشتند همچنین بدون از اینکه با پایان یافتن ضرب العجل گشایش محسوسی حاصل شودبه  سرآمد.

با این وجود متانت و بردباری ملت در واکنش به نحوه بررسی صلاحیت ها طی مراحل مختلف نشانه وقوف کامل به ارزش و اهمیت امنیت ناشی از سکون و سکوتی است که بسان آرامش قبل از طوفان عمل می کند.البته طوفانی که علی رغم محدودیت انتخاب تحت هر شرایطی مطابق با تجارب گذشته از طریق هجوم به سمت صندوق های رای و به رقص آوردن دوباره آنها فروکش می کند.

فراتر اینکه اندیشمند فرزانه استاد محقق داماد از قضااخیرا” در مراسم رونمایی از سری کتاب های “پیوندزندگی به قانون ” دکتر اسماعیلی یکی از شش حقوق دان شورای نگهبان فرموده اند، “مردمی که از حقوق انسانی و مدنی محروم هستند، شاد نخواهند بود. غفلت از حقوق و مقررات در اداره یک کشور عمل درستی نیست.”

بنابراین،همانطوریکه رهبر انقلاب نیزفرمودند،در فرآیند های مختلف انتخابات بویژه بررسی صلاحیت ها” مر قانون باید رعایت شود .”

این همه در حالی است که اگر چه  در عزم راسخ اعضا ی محترم شورای نگهبان و هیات های نظارت سراسر کشور در عمل به مر قانون تردیدی نیست. ولی شک و شبهه در ارتباط با عدم توجه به مر قانون زمانی بوجود می آید که عده ای از کاندیداهای تایید صلاحیت شده از برخی افراد صاحب نفوذ برای تلاش جهت رفع مشکل آنها تشکرو یا شایعاتی مبنی بر اینکه برخی کاندیداها از طریق واسطه هایی به منظور بدست آوردن تایید صلاحیت خود هزینه کرده اند سر زبان ها می افتد. علاوه بر آن تایید صلاحیت مجدد افرادی که در دوره های قبل به دلایل خاص و اغلب هم غیر سیاسی رد شده بودند مزید بر علت می گردد.

بدیهی است که توسل به منابعی غیر از منابع چهارگانه قانونی با هر نیت و مقصودی هم باشد زمینه اعمال سلیقه، واسطه گری و اعمال نفوذ های گاه خلاف قانون را افزایش تا آنجا که شائبه عمل به “مر سلیقه” را آنگونه که رئیس جمهور محترم فرمودند نه تنها در ذهن او بعنوان شخصیت دوم مملکت بلکه در اذهان بخش عظیمی از مردم تقویت می کند، ضمن اینکه شور و شوق  نقش آفرینی در رقابت های انتخاباتی را هم از عده قابل ملاحظه ای از ولی نعمتان انقلاب سلب خواهد کرد.

بنابراین، امنیت، شادی و رضایت ملت، تقویت پایبندی به قانون و حفظ حرمت و جایگاه نهاد های قانونی بیش و پیش از هر عاملی در گرو مهر و موم کردن منافذ و روزنه های سوءاستفاده از قانون و سلب هر گونه امکانی جهت  برخورد سلیقه ای است.

دین، انقلاب و میهن پاینده باشند.

 

غریب واحدی پور

منتشر شده در :2016/02/10 - 07:02|شناسه خبر: 22855 681 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه