امروز :جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۵:۱۱:۱۲

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

اطلاعیه دفتر زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان در مورد زلزله های اخیر یاسوج

در پی رخداد زمین لرزه ۵٫۳ و پس لرزه های آن در استان کهگیلویه و بویراحمد ( سی سخت یاسوج . و چیتاب و ….) و مطرح شدن شایعات غیر مستند در فضای مجازی بین مردم مبنی وقوع زمین لرزه مخرب در منطقه و ایجاد جو روانی و مشکل ساز برای مردم ضمن بررسی های انجام شده اینجانب و همکاران متشکل از ، اکیپ کارشناسی از مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (شیراز)

راه ملت، دفتر زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان در مورد زلزله های اخیر و شایعات پیرامون این زلزله ها اطلاعیه ای به شرح زیر منتشر کرده است:

به نام خدا

لازم دانستیم در ارتباط با زلزله های اخیر سی سخت و یاسوج و اطراف موارد ذیل را به اطلاع همشهریان عزیز برسانیم

کشور ایران در کمربند لرزه خیز آلپ _ هیمالیا قرار دارد و دارای گسل های فعال درون قاره ای می باشد و روزانه تعداد زیادی زلزله های نامحسوس توسط انسان و زلزله های محسوس بر اساس مقیاس ریشتر رخ می دهد.

که تعداد این زلزله ها در ابتدای فصل سرد و یا ابتدای فصل گرم بیشتر می شود. اگر رصد کنید در ابتدای فصل گرم زلزله های بسیاری در سطح کشور در مقیاس کمتر از ۵٫۵ و ندرتا تا ۵٫۸ ریشتر در مسیر گسله های فعال رخداده است.

زلزله سی سخت زلزله ای متوسط مقیاس است و بزرگای ۵٫۳ ریشتر داشته و پس لرزه های آن کمتر بوده که ۴٫۸ و ۳٫۳ ریشتر هستند و احتمال پس لرزه های دیگر با بزرگای زیر ۴٫۵ وجود دارد.

متن منتشر شده در ارتباط با زلزله بزرگ و آتشفشان سی سخت متنی غیر علمی و عوام فریب است. تاریخچه لرزه ای سی سخت و یاسوج گویای عدم رخداد زلزله های مهیب می باشد حتی در منطقه سی سخت بعلت حضور لایه نمکی و شبه پلاستیکی در زیر پوشش رسوبی از زلزله های مهیب در امان است اما نباید از وجود زلزله های متوسط مقیاس غافل بود و می بایست بر بستر های پایدار و ساخت سازه های مهندسی جدیت داشته باشیم تا زلزله های زیر ۶ ریشتر بر آنها اثر نداشته باشد و در ارتباط با آتشفشان نیز اشاره کنیم در سی سخت و یاسوج احتمال وجود آتشفشان وجود ندارد و حتی فکر کردن در این ارتباط ابلهانه است چون آتشفشان یک پدیده ای است که در طی ۱۰۰۰ ها و میلیون ها سال در شرایط قاره ای و زمین شناسی خاص در عمق بیش از ۵۰ کیلومتر در پوسته زمین شکل می گیرد مانند قله های آتشفشانی دماوند, بزمان, تفتان و … که در ایران معروف هستند پس آتشفشان محصول یک پدیده زمین شناسی بوده و با شایعات ایجاد نمی شود. میتوان با تسطیح مناسب بستر زمین, رعایت اصول فنی و مهندسی در ساخت و ساز و زهکشی مناسب, شرایطی مناسب برای زندگی خود در منطقه زاگرس را رقم زنیم و به شایعات بی اساس و عوام فریب توجه نکنیم.

در پی رخداد زمین لرزه ۵٫۳ و پس لرزه های آن در استان کهگیلویه و بویراحمد ( سی سخت یاسوج . و چیتاب و ….) و مطرح شدن شایعات غیر مستند در فضای مجازی بین مردم مبنی وقوع زمین لرزه مخرب در منطقه و ایجاد جو روانی و مشکل ساز برای مردم ضمن بررسی های انجام شده اینجانب و همکاران متشکل از ، اکیپ کارشناسی از مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (شیراز)

جلسه ای با حضور رئیس مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور (شیراز) و مسوولین استانی ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل دفتر فنی، مدیرکل مسکن و شهرسازی، رییس اداره امور صنایع معدنی استان، سرپرست دفتر زمین شناسی و اکتشافات معدنی مرکز یاسوج، تشکیل گردید.
در این جلسه وضعیت زلزله اخیر بررسی و زلزله های دستگاهی ۱۰۰ سال اخیر و زلزله های تاریخی بر روی نقشه های لرزه زمین ساخت منطقه، تصاویر ماهواره ای و زمین شناسی تشریح شد. و مقرر شد اطلاع رسانی دقیق و مستند و شفاف به مردم در جهت مقابله با فضای روانی ایجاد شده از طریق رسانه های مختلف و فضای مجازی انجام گردد.

گزارش نهایی بررسی زمین لرزه های منطقه پس از بررسی میدانی به استانداری کهکیلویه و بویراحمد ارائه خواهد شد از عموم همشهریان عزیز تقاضا مبشود که ضمن حفظ آرامش خود و اطراقیان تحت تاثیر فضای شایعات غیر اصولی و فاقد مستندات علمی قرار نگیرند و صرفا جهت اطلاعات لازم را از مراکز مجاز و رسمی پی گیری نمایند
طهمورث وفائی

سرپرست دفتر زمین شناسی و اکتشافات معدنی یاسوج

منتشر شده در :2018/05/13 - 10:05|شناسه خبر: 34040 661 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه