از نظر دین مبین اسلام نظافت و تمیزی یک اصل است و مردان نیز باید در سطح جامعه با پوشش مناسب و نظیفی وارد شوند. اما امروز و متاسفانه تحت تاثیر القائات فرهنگ غرب شاهد هستیم که آرایش زنانه در میان مردان در حال افزایش است. امری که نشان میدهد برخی از جوانان ما دچار […]
از نظر دین مبین اسلام نظافت و تمیزی یک اصل است و مردان نیز باید در سطح جامعه با پوشش مناسب و نظیفی وارد شوند.
اما امروز و متاسفانه تحت تاثیر القائات فرهنگ غرب شاهد هستیم که آرایش زنانه در میان مردان در حال افزایش است.
امری که نشان میدهد برخی از جوانان ما دچار بحران بیهویتی شدهاند و نمیتوانند رفتار و زندگی خود را بر اساس آنچه که صحیح است تطبیق دهند.
امروز برخی از مردان به ویژه پسران جوان به بحث آرایش به نوعی علاقمند هستند.
در جامعه امروزی ما پیراهنهای مردانه، آب رفته و فاق شلوارها یا بینهایت کوتاه شده و یا بیش از اندازه بلند شده است.
در این دوره کنونی نیز علاوه بر استفاده بازیگران مرد از لوازم آرایش برای گریم در فیلمها، در میان قشر جوان در کوچه و خیابان فراوان دیده میشود و طبق آمارها، استفاده از لوازم آرایشی در میان آقایان رو به افزایش است.
آرایشگاههای مردانه مدرنیته شده و خدماتی بیش از خدمات معمولی و رایج در آرایشگاههای مردانه انجام میشود.
امروز برخی تابلوهای آرایشگاههای مردانه هم با گذشته خیلی متفاوت است تا جایی که تبلیغ مدهای فشن و برداشتن زیرابرو روی تابلوها موجب گرایش جوانان به این سمت و سو شده است.
اما آرایش در مردان تنها به برداشتن ابرو و استفاده از لوازم آرایشی ختم نمیشود بلکه افرادی هستند که برای زدودن رنگ پیری از رخسار خویش اقدام به رنگ کردن محاسن و موی سر میکنند.
بسیاری از پسران جوان حتی با وجود اینکه اثری از سفیدی در موهایشان پدیدار نشده موهایشان را به رنگهایی که بیش از این در میان زنان رواج داشت، رنگ میکنند و آن را نوعی کلاس قلمداد میکنند.
یک آسیبشناس اجتماعی با بیان اینکه براساس آمارهای رسمی موجود هفت درصد مردان کشور از لوازم آرایشی استفاده میکنند، گفته است: عدم مشارکت موثر پدر در تربیت فرزندان ارتباط مستقیم با گرایش پسران به مدها و آرایشهای زنانه دارد.
مصطفی فروتن در حالی آماری از استفاده مردان از لوازم آرایش اعلام کرده است که بر اساس بررسیهای جهانی ”¯بازار لوازم آرایش در ایران با بیش از ۳۸ میلیون زن دومین بازار بزرگ در منطقه بعد از کشور عربستان و هفتمین کشور در جهان است.
بر اساس آمار ۷ درصد از مردان کشور از لوازم آرایشی استفاده میکنند. در گذشته در برخی مناطق خاص در شهر تهران آرایشگاههایی وجود داشت که خدمات آرایشی مانند برداشتن ابرو ارائه میداد، اما این مساله در برخی آرایشگاههای مردانه وجود دارد. بنابراین بهعنوان نخستین دلیل بروز اینگونه رفتارها در میان دیگر مردان میتوان به کمتوجهی والدین به فرزندان اشاره کرد
بر اساس گزارشی که اوایل تابستان امسال منتشر شده است مصرف زیاد لوازم آرایش در ایران باعث به وجود آمدن رقابت بین کمپانیهای مختلف آرایشی و بهداشتی در کشور شده است. با وجود همه تحریمها بسیاری از کمپانیهای لوازم آرایشی حاضر نیستند بازار ایران را از دست بدهند و تحریم ایران اولین ضرر را برای خودشان دارد.
خبرگزاری کشور فرانسه در گزارشی به مسئله «آرایش» در ایران پرداخته و به رقابت زنان ایرانی در چهره و زیبایی اشاره کرده است.”¯ در این گزارش رتبه ایران در این زمینه هفتم اعلام شده است.
دوسال پیش حسین انواری سرپرست کمیته امداد با اشاره به نتایج پژوهش انجام شده در کمیته امداد امام خمینی (ره)گفته بود: «نتایج پژوهش انجام شده در کمیته امداد نشان میدهد، بیشترین دارایی دختران مددجو بهرغم فقر اقتصادی آنها، لوازم آرایش است.»
این یعنی لوازم آرایش برای دختران گاهی از نان شب هم واجبتر است به گونهای که، به طور میانگین دختران ایرانی سالانه ۱۵۰ دلار پول برای لوازم آرایش پرداخت میکنند. لوازم آرایشی با برندهای معتبر همیشه قیمت بالایی دارند و با توجه به تغییرات ارزی این قیمتها هر لحظه بالا و بالا تر میرود. اما بسیاری از لوازمهای آرایشی موجود در کشور تقلبی هستند و از طریق قاچاق وارد میشوند که به طبع قیمتهای پایینتری دارند.
این موضوع باعث میشود که افراد باتوجه به توانایی مالی لوازم آرایش متناسب با وضعیت اقتصادیشان را پیدا کنند. همچنین پایینبودن قیمت لوازم آرایشی تقلبی گاهی ولع افراد را به خریدهای بیشتر همراه دارد. از طرف دیگر، این تنها زنان ایرانی نیستند که تمایل به استفاده از لوازم آرایشی دارند و بررسیهای تازه حاکی از گرایش روزافزون مردان به این مصرف و همچنین اعمال جراحی زیبایی است.
در اظهارنظری جدید در این زمینه یک آسیبشناس اجتماعی با بیان اینکه ۷ درصد مردان ایرانی از لوازم آرایشی استفاده میکنند، در مورد استفاده از آرایشها و مدهای زنانه توسط مردان گفته است: معمولا زمانی که این بحث مطرح میشود، با اعتراض پسران جوان و نوجوان روبهرو میشویم و این صحبتها را به پای «گیر دادن» میگذارند اما در همین ابتدا عنوان میکنم که بحث ما در مورد موارد بهداشتی مانند استفاده از کرم ضدآفتاب و یا گرایش جوانان به زیبایی و نظم نیست بلکه در مورد رفتارهای نامتعارف است.
مصطفی فروتن با اشاره به اینکه ۱۲ درصد از لوازم آرایشی موجود در کشور از سوی مردها مصرف می شود، ادامه داده است: بر اساس آمار ۷ درصد از مردان کشور از لوازم آرایشی استفاده میکنند. در گذشته در برخی مناطق خاص در شهر تهران آرایشگاههایی وجود داشت که خدمات آرایشی مانند برداشتن ابرو ارائه میداد، اما این مساله در برخی آرایشگاههای مردانه وجود دارد. بنابراین بهعنوان نخستین دلیل بروز اینگونه رفتارها در میان دیگر مردان میتوان به کمتوجهی والدین به فرزندان اشاره کرد.
فروتن توضیح داده است: بخش زیادی از هویت کودک در سنین ۴ تا ۷ سالگی شکل میگیرد؛ عدم مشارکت موثر پدر در فرزندپروری در این سنین سبب میشود که کودک همواره فقط با مادر خود در ارتباط باشد و این مسئله به صورت ناخودآگاه در خلق و خوی او تاثیر میگذارد.
همچنین در میان خانوادههای تکپسری نیز در برخی موارد چنین مشکلاتی دیده میشود.
این آسیبشناس اجتماعی ادامه داده است: در میان نوجوانان و دانشآموزان رواج اینگونه رفتارها به رابطه فرد با گروه همسالان ارتباط پیدا میکند، در مدارس ما زمانی که رفتاری رواج پیدا میکند به سرعت مانند ویروس در میان دانشآموزان تکثیر میشود و بسیاری از نوجوانان تنها برای کنجکاوی چنین رفتارهایی را از خود نشان میدهند؛ برای مثال به این فکر میافتند که اگر مدل موی خود را تغییر دهند، چهرهشان چه تفاوتی میکند.
او با تاکید بر تاثیر رسانهها بر رواج چنین رفتارهایی در میان نوجوانان و جوانان، افزوده است: نه تنها در شبکههای ماهواره بلکه متاسفانه در برخی شبکههای داخلی هم شاهد هستیم؛ برخی از مردان مجری، ورزشکار و یا بازیگر آرایشدارند که سبب الگوبرداری نوجوانان از آنها میشود.
فروتن در مورد راهکارهای عبور از این وضعیت گفته است: مهمترین راهکار جلوگیری از گرایش پسران به آرایشها و مدهای زنانه؛ رفتار خانوادهها، فرزندپروری مثبت آنها و حضور کافی والدین در کنار فرزندان است
هیچ کس مخالف پوشیدن لباسهای رنگی و تمیز بودن نیست اما استفاده از پوششهای غیرمتعارف و آرایشهای آنچنانی نه تنها برای خود فرد آسیب دارد بلکه منجر به بروز برخی ناهنجاریها در جامعه میشود که این با قوانین و شرع اسلامی ما مغایرت دارد.
به طور کلی مسائل فرهنگی، نحوه برخورد خانوادهها، نوع تربیت و استفاده از شبکههای ماهواره و اینترنتی بدون توجه به حدود از عوامل مهم گرایش جوانان و نوجوانان به استفاده از این نوع پوششها و وسایل آرایشی است.
برنامههای آموزشی و تبلیغاتی شبکههای ماهوارهای و اینترنتی از یک سو و کمکاریهای نهادها و سازمانهای آموزشی و فرهنگی در داخل نیز در تشدید استفاده جوانان از وسایل آرایشی و پوششهای نامتعارف در انظار عمومی نقش بسزایی دارد.
تا زمانیکه در بحث فرهنگسازی با توجه به نیاز جامعه کارهای اساسی انجام نشود برخورد نیروی انتظامی نیز نمیتواند پاسخ کاملی برای رفع این معضل اجتماعی باشد.
اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:
ایمیل گروه خبری راه ملت: News@RaheMellat.ir
تماس مستقیم : 09120139712