امروز :شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ساعت : ۱۱:۰۴:۰۹

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

جوابیه اداره کل نوسازی مدارس استان به یک خبر

.

راه ملت:

در واپسین روز مهر امسال، در شرایط خاص اجتماعی کشور، شنبه سی ام مهرگان ۱۴۰۱خ. مصادف با ۲۵ ربیع الاول ۱۴۴۴ق. ، برابر با ۲۲ اُکتبر ۲۰۲۲م. پایگاه تحلیلی خبری «راه ملت»، مطلبی را با عنوان *جشنواره ای که برگزار نشد اما تبلیغاتش گوش فلک را کَر کرد/سایه بی برنامگی بر سر  نوسازی مدارس*» منتشر نمود. بنابر ماده ۲۳ قانون مطبوعات، با توجه به نبود اطلاعات و آگاهی کافی این رسانه از برنامه ی اداره کل نوسازی مدارس استان و نشر مطالبی خلاف واقع، این جوابیه تقدیم مخاطبان گرانمایه می شود. در بدایت کلام، پس از سلام، توجه دوستان عزیز را به دو نکته جلب می نمایم:

نخست،

اگر از مغز حقیقت به پوست خرسندی/

تو نیز جامه ازرق بپوش و سر بتراش

دُوم، لطفا حداقل الفبای نگارش را تلمذ نمایید و سپس به خویش اجازت داده که دست به قلم ببرید؛ قدم زدن برای «ملت» و جستجو در «راه» ملت، پیشکش(!)

کما اینکه « سلمان» شاعر زیبا سرا، پرمعنا می سراید:

«گر دست بر قلم بنهد بی اجازتت/

تیـر فلـک سپـهر کنـد دسـت او قلم»

 

البته نگران نشوید که قصد قلم، در این پاسخ نامه و یا همان «جوابیه»، با التفاتی ویژه به استان و بی انصافی که در حق توسعه ی آن شکل گرفته است؛ بی تعارف و تعریف، تعرفه است و معرفه!

گویا پایگاه محترم خبری تحلیلی «راه ملت»، دغدغه مند است و بدیهی ست، برای زدن به رودخانه خروشان دغدغه مندی باید گُدارشناس باشید وگرنه «بی گُدار به آب تحلیل و خبر زدن!» بدفرجامیِ جز غرق شدن، در پی ندارد و نخواهد داشت.

*غریق رودخانه مواج خبر!* شاید تیتر تأمل برانگیزی در آتیه ای نزدیک برای برخی رسانه ها شبیه چنین رسانه ای باشد.

*زهی به انصاف تان!*

در باب شائبه ی بی برنامگی، باید عرض نمایم، پس از گذشت چهل و اندی سال از انقلاب، برای نخستین بار، نوسازی مدارس، با برنامه ریزی علمی، اصولی و منطقی، برنامه های مدونی در جهت توسعه پایدار تجهیز، هوشمندسازی، توسعه و به روز سازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد- در دو حوزه نرم افزاری و سخت افزاری- بنا بر گفته ی مدیریت محترم، برنامه ریزی کرده است.

اگر عَرَض و غَرض، در ایجاد ناامیدی و بی نشاطی، در جامعه ی استان است که باز، این بر خلاف اخلاق ایرانی- اسلامی، قانون، عرف، شرع،  آیین نامه ها و قوانین مطبوعات کشور است و، کارِ بس نازیبنده ای ست.

قطعاً در حوزه ی سخت افزاری و نرم افزاری، کمبودها و نبودهایی از دوره های قبل به جا مانده است، اما مدیریت با انصاف، خوشرو، خوشگو و انقلابی که صاحب این قلم می شناسد، به زودی انقلابی- با شرط همکاری تنگاتنگ افراد حقیقی و حقوقی ذیربط- در نوسازی استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد خواهد نمود: با همکاری رسانه ها، مدیریت عالی استانی، خیرین نیک اندیش کشور، خیرین هم استانی، مجمع نمایندگان استان، اهالی خرد و اصحاب قلم، رسانه ها و خود مردم نیک اندیش استان، تحولاتی هم شأن و فاخر، ایجاد خواهد نمود. آثار و آبار آن، تقدیم به ملت ثروتمند با هویتی می شود که شایسته آن هستند.

نمد تحلیل رسانه راه ملت نیاز به گردگیری «صریح» و «سریع»ی دارد؛ چرا که لحن سالم نقد، طبعاً محصول سلامت نفس و نیت صدق ناقد است؛ به قول حضرت سعدی علیه رحمه:

«دلایل قوی باید و معنوی/

نه رگ های گردن به حجّت قوی»

رسانه ی حرفه ای،

بی تعارف و تعریف، بایست در هر حوزه ای در پی معرفت باشد و نشر معارف!

رسانه ای که عنوان «دانش جو!» را یدک می کشد و در پی احقاق حقوق حقه ی

«ملت» با نشانی از «راه ملت» است؛ حداقل بایستی با ادبیات پنداری، ادبیات گفتاری و ادبیات نوشتاری روزنامه نگاری، خبرنگاری و دنیای مطبوعه آشنا باشد. در تحلیل های مختلف،   اصولی، علمی و عقلایی بپندارد، بگوید و بنگارد؛ نه اینکه در زمانی که جامعه نیاز به رامش و آرامش دارد، با ادبیاتی تقلیل یافته به ادبیات سطحی و به دور از واقعیت، به فرافکنی، حدس محوری و نوعی تشویش اذهان عمومی جامعه بپردازد. .

در تیتری که خود از منظر اصولی در «فرم» و «معنا» دچار مشکل است، در پی مرتفع نمودن مشکل استانی بودن، بیشتر به فکاهی و طنز تلخ شبیه است تا تحلیل!!

نگاشته اید:*جشنواره ای که برگزار نشد؛ امّا، تبلیغاتش گوش فلک را کر کرد.*» متأسفانه بالاجبار تیتر در این مقال با ویراست، بازنویسی شده است.

با کمی تدقیق، نگارنده این مطلب سطحی و خود «راه ملت» را به تعمیق و تحقیق دعوت می نمایم. راه ملت، در روزی، قدم برداشت و این مطلب را قلمی نمود و نشر داده است؛ که شرایط اجتماعی کشور، شرایط مناسبی نبوده است. برگزاری هر گونه همایش و نمایش- در هر سطح و شطحی-مناسب نبود و ادارت مرتبط نظیر وزارت خانه آموزش و پرورش، سازمان نوسازی کشور،  معاونت محترم سیاسی- امنیتی وزارت کشور، استانداری استان تهران، فرماندار مکرم پایتخت و سایر دوایر ذیصلاح، بنا بر نص صریح قانون، اجازت نمی دادند؛ در شرایط نابسامان و بی نظمی و فتنه ی فتنه گران داخلی و خارجی، چنین مهمی برگزار شود. چرا که یکی از زیر اساس های برگزاری همایش یا به قول شما جشنواره موصوف، داشتن مجوز برگزاری ست. پس:

فعلا *قبول لها و لارد، لایؤخذ و لا یؤاخذ!*

اصلا تصور بفرمایید در شرایط آشوب و هیاهو، اجازه نامه و مجوز هم صادر می شد، کدام مدعو ارجمند یا مدعوین ارزمندی، قدم به همایش می گذاشتند!

باری، در دنیای ژورنالیسم، علاوه بر منشور اخلاقی، حرفه ای بودن شرط لازم و ضروری برای هر ژورنالیستی ست.

الله وکیلی! نمی دانید در روزهایی که دشمنان نظام، با پیاده نظام عِده و عُدّه ای غافل، در خیابان ها بی نظمی و بلوا ایجاد کرده‌اند، زمان مناسبی برای برگزاری همایشگاه و نمایشگاه نیست؛ یا زبان قلم لال، این موضوع را ناشنیده اید(!)

افاضه فرموده بودید: «…*گوش فلک را کر کرده اید!*» کاربرد این مثل در ادبیات، زمانی موضوعیت دارد که به معنای *واقعی*» برنامه های متعدد برای تبلیغات جشنواره، همایش یا هر موضوعی، اجرا شود. حال، افکار عمومی که از ادبیات چنین رسانه های نوبری، ناامید شده است؛ استدعا دارد محترمانه و واضح، به شکل«کمّی» به برنامه های تبلیغیاتی که گوش فلک تان را ناشنوا و کَر کرده است، اشارت بفرمایید. سخت است! آری، صعب است! مولای متقیان امام علی” علیه السلام” در چنین مواردی می فرمایند:

*النجاه الصدق؛ نجات انسان در راستگویی ست*»

برادر یا خواهر گرانمایه!

هنوز متوجه نشده و نمی دانید که تبلیغات یک جشنواره پس از تأمین و تأدیه بودجه لازم شکل می گیرد. گویا داستان و رمان زیاد مطالعه نموده و فیلم زیاد تماشا کرده اید که به امری مخیل پرداخته اید؛ در حالی که اداره کل نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد، امری «واقع» است و با «فکت» های انسان، مدرسه، آموزگار، دانش آموز و… و استان و داشته ها و نداشته هایش، سر و کار دارد.

در باب شائبه ی بی برنامگی در مدیریت جدید نوسازی استان، باید عرض نمایم، پس از گذشت چهل و اندی سال از انقلاب، برای نخستین بار، نوسازی مدارس، با برنامه ریزی علمی، اصولی و منطقی، قدم های مستحکمی را در جهت توسعه پایدار تجهیز، هوشمندسازی، توسعه و به روز سازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد- در دو حوزه نرم افزاری و سخت افزاری- برداشته و بر می دارد. از قضا، همین جشنواره ای که به اشتباه در زمان و مکان نامناسبی آن را تخاطب قرار دادید؛ در روزهای آتی، با عنوان *بیست و چهارمین جشنواره ملی خیرین مدرسه ساز* در تهران و به طور ویژه با برنامه های متنوعی، با حضور و منظور چهره های ماندگار، مقامات لشکری و کشوری، شخصیت های ملی، استانی، خیرین مدرسه ساز، وکلای استان در مجلس، هنرمندان، نویسندگان، جامعه رسانه ای، معتمدین، متشخصین و تمام کسانی که قلبشان برای توسعه استان زیبای کهگیلویه و بویراحمد می تپد، با قدرت و به شکلی شکیل و با نماد و نمود های پرمعنایی از استان، برگزار خواهد شد.

فرموده اید *دانش آموزان ایستاده درس می خوانند*» «صحت»، «دقت» و «سرعت»، سه مؤلفه ی اساسی در اصالت یک خبر حرفه ای ست. خبری که صحت و صداقتش، فدای مصلحت و عداوت شود، خبر که نیست؛ هیچ، متأثرانه باید عرض نماییم که به تخدیش و تخریب جامعه می پردازد و باعث ناامیدی مردمان این سامان از ایران زیبا می شود.

اگر غرض، در ایجاد ناامیدی و بی نشاطی، در جامعه استان است که باز این بر خلاف آیین نامه و قوانین مطبوعات کشور است و کاری پسندیده نیست. امید که با تغییر رویه، چنین اشتباهی تکرار نشود. تکرار اشتباه، دگر اشتباه نیست و معنای نازیبایی دارد که به حرمت قلم از بیان آن معذورم!

در مدارس استان، در حوزه های مختلف، کمبودها و نبودهایی هست. این که پس از چهل و چهار سال از انقلاب، چرا چنین آثار و پیامدهایی دیده و شنیده می شود، خود نیاز به تحلیل و احیای مجزا، اطلاع رسانی جداگانه و برنامه ای مجزا دارد که توسط کارشناسان زبده نوسازی مدارس در حال بررسی ست. پاره ای از امور بررسی، آنالیز و آسیب شناسی و به زودی وارد مراحل آسیب زدایی خواهد شد. شعار خالی از شعور *آسیب ها و کمبودها از دوره های قبل به جا مانده است!*، شعاری نخ نما و پذیرفتنی نیست؛ بالاخره باید تحولاتی هم شأن و فاخر تقدیم به ملتی شود که به فرزندان خویش وظیفه سپرده و سپرده اند و به غنای فحوای کلام پیامبر اسلام

«علیه آلاف تحیه و الثنا» کامل، واقفند:

*مَنْ طَلَبُ شَیئاً وَ جَــدَّ وَجَدَ وَ مَن قَـــرَعَ باباً وَ لَجَّ وَلجِ*»

هر کس چیزی را طلب کرد و در نیل به آن کوشید( جدیت و پشتکار نشان داد؛ آن را یافت و هر که در خانه ای را کوفت و در کوفتن آن اصرار ورزید، بدان خانه وارد شد.» ( حدیث از حضرت محمد “ص”)

از زبان رسانه ای که گویا، هنوز، تجربه ی کافی در خبررسانی و تحلیل های اجتماعی- سیاسی و چه بسا فرهنگی و اقتصادی و … را ندارد، به مردم شریف استان از زبان مدیر کل محترم نوسازی استان، این مژده را می دهیم که انشالله در آتیه ای نه چندان دور، شاهد تحولات چشمگیری در تجهیز و توسعه مدارس کهگیلویه و بویراحمد زیبا خواهیم بود.

«والعاقبه للمتقین»

با تقدیم احترام

هفتم آبانگان

سروش درست

✍🏻📚

منتشر شده در :2022/11/20 - 10:11|شناسه خبر: 80478 1329 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: News@RaheMellat.ir

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه