راه ملت، زهرا حاجیان- هفته هاست اعتراضات گسترده ای از سوی مشترکان ایرانسل به دلیل عدم اعلام اتمام بسته های اینترنتی و محاسبه اینترنت با هزینه آزاد از سوی این اپراتور مطرح شده و وزیر ارتباطات نیز با غیر قانونی خواندن این روش ، دستور رسیدگی به این تخلف ایرانسل را صادر کرده است،این اعتراضات […]
راه ملت، زهرا حاجیان- هفته هاست اعتراضات گسترده ای از سوی مشترکان ایرانسل به دلیل عدم اعلام اتمام بسته های اینترنتی و محاسبه اینترنت با هزینه آزاد از سوی این اپراتور مطرح شده و وزیر ارتباطات نیز با غیر قانونی خواندن این روش ، دستور رسیدگی به این تخلف ایرانسل را صادر کرده است،این اعتراضات هر روز دامنه گسترده تری پیدا می کند حال آن که ایرانسل در دفاع از عملکردخود مدعی است موضوع اتمام بسته های اینترنتی ، از طرق مختلف اطلاع رسانی می شود وتاکنون نیز چندین روش مبتنی بر کدهای دستوری برای این منظور پیش بینی شده است . شایان ذکر است که این موضوع در پی دریافت پیام های مردم در اعتراض به اقدام ایرانسل،به طور مستمر در حال پیگیری است. نکته مورد اعتراض مشترکان این است که به دنبال استفاده ازبسته های اینترنتی ایرانسل ، به دلیل عدم اعلام اپراتور مربوطه ، از اتمام بسته های اینترنتی خود مطلع نمی شوند براین اساس پس از اتمام بسته ، محاسبه هر کیلو بایت اینترنت به صورت آزاد انجام می شود و این موضوع باعث اتمام سریع شارژ حساب مشترکان اعتباری و افزایش غیر متعارف قبض کاربران دائمی می شود ومتاسفانه باگذشت چند ماه از این مسئله و با وجود آن که بنا به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات ؛این سازمان برای یافتن راه حل و پایان دادن به اعتراضات مشترکان ازحدود ۳ ماه پیش وارد عمل شده اما هنوز راهکار مناسبی برای حل این موضوع اندیشیده نشده و موج اعتراضات مشترکان که عمدتا کاربران شبکه های ۳G و ۴G را شامل می شود، همچنان به قوت خود باقی است . این شرایط در حالی است که اواسط هفته گذشته وزیر ارتباطات نیز ضمن غیر قانونی خواندن این اقدام ، دستور پیگیری تخلف ایرانسل را صادر کرد . دکتر واعظی با اعلام این که هیچ اپراتوری حق ندارد بدون رضایت مشترک سرویس ویا بسته اینترنتی را برای او فعال کند ، تاکید کرد : اپراتور ها موظفند در این زمینه اطلاع رسانی دقیقی را انجام دهند و با اتمام زمان استفاده از بسته ها این موضوع را به مشترک اعلام کنند وچنان چه خلاف این امر انجام شود اپراتور کار غیر قانونی انجام داده است .
عدم اطلاعرسانی ایرانسل به مشترکان تخلف است
ادامه اعتراضات مشترکان در روز های اخیر، واکنش رئیس کمیته ارتباطات مجلس را نیز در پی داشت و طی آن سبحانی فر با اشاره به زیان مشترکان ایرانسل از عدم اعلام پایان بستههای اینترنتی،اعلام کرد : مشترکان اپراتورهای تلفن همراه باید از میزان مصرف و باقی مانده بسته های اینترنتی مطلع باشند و بی اطلاع گذاشتن مشترکان از این موضوع یک تخلف آشکار است.وی از عدم اطلاع رسانی شرکت ایرانسل بابت پایان بسته های اینترنتی انتقاد کرد و افزود: عدم اطلاع رسانی در این زمینه تخلف است و شرکت ایرانسل باید به نحوی نسبت به اصلاح روند اقدام کند.
کمیسیون صنایع مجلس موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری می کند
به گفته سبحانی فر، عدم اطلاع مردم از میزان مصرف و حجم باقی مانده باعث زیان آن ها و سود اپراتورها خواهد شد. او همچنین با اعلام این که کمیسیون صنایع مجلس موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری می کند، تاکید کرد: در صورت محرز شدن تخلفات با شرکت مذکور برخورد خواهد شد تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.سبحانی فر افزود: البته در روزهای اخیر طی تماسی که با مسئولان ایرانسل داشته ام این اپراتور اعلام کرده است که در این زمینه به مشترکان اطلاع رسانی می کند ، حال آن که اعتراضات مشترکان خلاف این را می گوید .
با هر اپراتوری که تقلب وکم فروشی کند، به طور قطع برخورد می کنیم
دکتر عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات نیز بااعلام این که این سازمان با هر گونه تقلب و کم فروشی از سوی اپراتور ها به طورقطع برخورد خواهد کرد، می گوید: همان گونه که پیش از این نیز اعلام شده است مشترکان می توانند موارد اعتراضی خود را در سامانه ۱۹۵ به ثبت برسانند و رگولاتوری نیز چنان چه تنها ۲ مورد شکایت در این زمینه مطرح شده باشد موارد را پیگیری می کند.عمیدیان با بیان این که عدم اعلام اتمام بسته های اینتر نتی از سوی اپراتور ها تخلف محسوب می شود از همکاری سازمان تنظیم مقررات وتعزیرات حکومتی برای برخورد با تخلفات اپراتور ها خبر داد.صادق عباسی شاهکوه معاون بررسی های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات نیز از ورود سازمان به این موضوع خبردادو گفت:با توجه به گزارش های دریافت شده از سوی مشترکان مبنی بر عدم اعلام اتمام بسته های اینترنت ایرانسل در زمان پایان مهلت و حجم بسته و متضرر شدن مشترکان از این بابت، بررسی موضوع برای یافتن راه حل در دستور کار قرار گرفته است. با توجه به این که این شیوه درعمل خسارت های مالی برای مشترکان ایجاد می کند، برای جلوگیری از آن، باید دستورالعمل مشخص و یکپارچه ای برای اطلاع رسانی دقیق درباره پایان بسته ها تدوین شود.
ایرانسل چه می گوید؟
در پاسخ به تمامی اعتراضات مطرح شده به نحوه عملکرد ایرانسل در ارائه بسته های اینترنتی همراه ؛ مدیر روابط عمومی این اپراتور در پاسخی قابل تامل ضمن رد انتقادهای مطرح شده ؛ از وجود کدهای دستوری خبر می دهد که به واسطه آن ؛ مشترک می تواند با استفاده از کد های دستوری از طریق ارسال پیامک به ایرانسل ویا از طریق حساب اینترنتی از مانده حجمی و زمانی بسته های اینترنتی مطلع شود. کریم بیگی با بیان این که ایرانسل تا کنون چندین روش مبتنی بر کدهای دستوری برای این منظور پیش بینی کرده است ، افزود:در واقع از زمان عرضه بسته های ترکیبی وافزایشی، ایرانسل علاوه بر اطلاع رسانی از طریق پیامک ، امکان استعلام بلادرنگ مانده حجمی وزمانی بسته ها را برای مشترکان فراهم کرده بود یعنی مشترک می توانست با ارسال یک کد دستوری( ussdcod) ، از طریق پیامک و همچنین سیستم کنترل حساب اینترنتی در هر لحظه بدون این که لازم باشد منتظر پایان بسته بماند، از مانده حجمی وزمانی بسته ها مطلع شود. علاوه براین با استفاده از نرم افزار کاربردی ایرانسل برای سیستم های هوشمند نیز این امکان فراهم شده است تا مشترک امکان مشاهده مانده زمانی وحجمی را داشته باشد .ضمن آن که از حدود ۸ ماه پیش نیز با فعال سازی سرویس هزینه تماس برای مشترکان امکان اطلاع از مانده بسته فراهم شده است. اسمارت فون های ios یا اندروید نیزقابلیت مدیریت ترافیک اینترنت را دارند و مشترک می تواند با تنظیم این بخش ، امکان قطع یا اطلاع رسانی را از طریق گوشی فراهم کند. اظهارات مدیر روابط عمومی ایرانسل در حالی مطرح می شود که ادامه نارضایتی مشترکان از این روند نشان می دهد که این روش های اطلاع رسانی که عمدتا استفاده از آن ها متکی به اقدام از سوی خودمشترک است و باز هم اپراتور کار اطلاع رسانی را انجام نمی دهد ،تاکنون نتوانسته است رضایت مشترک را تامین کند حال آن که به راحتی می توان از طریق روش ساده پیامکی در خصوص اتمام بسته اینترنتی مشترک اطلاع رسانی کرد و یا این که مطابق آن چه سازمان تنظیم مقررات به عنوان پیشنهاد به این اپراتور اعلام کرده است ؛ در صورت اتمام بسته ، به جای محاسبه اینترنت آزاد،بسته مشابهی برای مشترک فعال شود تا حقی از مشترک ضایع نشود و این مسئله برای همیشه حل وفصل شود .
همکاری رگولاتوری وتعزیرات حکومتی برای برخوردبا تخلفات اپراتورها
زهرایی-رئیس سازمان تنظیم مقررات با بیان این که اعلام نشدن اتمام بسته های اینترنتی از سوی اپراتور ها تخلف محسوب می شود ، از همکاری این سازمان و تعزیرات حکومتی برای برخورد با تخلفات اپراتور ها خبر داد و گفت: سازمان تعزیرات حکومتی نماینده آنلاین در اختیار سازمان تنظیم مقررات قرار داده است تا چنان چه اپراتوری در ارائه خدمات به مشترک مرتکب تقلب یا کم فروشی شود ،دراسرع وقت برخورد کنیم.
اپراتور ها و لزوم رعایت اصول مشتری مداری
رمضانعلی سبحانی فر رئیس کمیته ارتباطات مجلس- در عصر اطلاعات ، صنایع مخابراتی یکی از بالاترین شاخص های رشد را دربین دیگر صنایع داراست به نحوی که در حال حاضر یکی از سریع ترین نرخ های رشد در بین صنایع در جهان ، متعلق به صنعت خدمات ارتباطی است. این وضعیت باعث شده است اپراتورها ی ارتباطی در کنار تلاش برای به دست آوردن مشتریان جدید به تدریج از ابزارهای بازاریابی برای جذب مشتریان استفاده کنند .
براین اساس نحوه خدمات و سرویس دهی اپراتورها موضوعی است که به خصوص پس از ظهور نسل های سوم و چهارم تلفن همراه نقش قابل توجه تری در انتخاب اپراتورها از سوی مشتریان پیدا کرده است.
در حال حاضر اگر چه نمی توان بین نحوه رعایت حقوق مشترکان در جهان و آنچه در ایران شاهد هستیم، مقایسه دقیقی کرد اما اپراتور ها می توانند برای ماندگاری وبقا چند اصل مهم را در این زمینه مد نظر قرار دهند به نحوی که بین رضایت مشتری و رشد اپراتور رابطه منطقی و غیر قابل انکاری وجود دارد و این موضوع می تواند سرلوحه فعالیت اپراتورها برای رسیدن به رشد بیشتر وکسب در آمد بالاتر باشد ، به واقع هرچه سرویس دهی و خدمات اپراتور ها متنوع تر ، با کیفیت تر و ارزان قیمت تر باشد رضایتمندی مشتری افزایش مییابد و بدون شک متضمن بقای اپراتور در بازار نیز خواهد بود. اماخلاف این اصل نیز صادق است به نحوی که چنان چه اصول جلب رضایت مشتری زیر پا گذاشته شود و سازمانهای ارائه کننده خدمات یا اپراتور ها نتوانند سرویس و خدمات با کیفیتی ارائه کنند و در ازای ارائه خدمات بی کیفیت هزینه های بالای نا معقولی را به مشترکان تحمیل کنند، به طور قطع علاوه بر ریزش مشتری در کوتاه مدت ، در بلند مدت نیز نمی توانند در بازار رقابت امروزی بقای خود را تضمین کنند. نکته دیگر این که مشتریان امروز به دلیل دسترسی به منابع اطلاعاتی فراوان به ویژه اینترنت، اطلاعات زیادی نسبت به آن چه می خرند دارند. در واقع مشتریان امروزی سلایق مختلف و متنوعی دارند و این وظیفه اپراتور ها را سنگین تر می کند. در چنین شرایطی برای ماندگاری در این بازار به نظر می رسد سازمان هاو به طور خاص اپراتور های ارتباطی بایدفروشندگان آگاه تری باشند تا با شناسایی بهتر ودقیق تر نیاز مخاطبان خود پاسخ گوی نیاز ها و سلایق آنان باشند ودر کنار توسعه شبکه ارتباطی ،رضایت مشتریان را در اولویت قرار دهند ، بنابراین توجه به راه های پرهیز از رویگردانی مشترکان، تقویت سیستمهای نظارتی، نظرسنجی مستقیم و غیرمستقیم برای شناخت انتظارات مشترکان، بررسی دلایل نارضایتی مشترکان، توسعه فنی شبکه و ارائه سرویس های متنوع میتواند در تشویق مشترکان موثر باشد.
برای رفع مشکل بسته های اینترنتی؛ سازمان تنظیم مقررات تا ۱۵ اردیبهشت به ایرانسل مهلت داد
پارسا-سازمان تنظیم مقررات برای حل مسئله بسته های اینترنتی ایرانسل مهلت سه ماهه ای به این اپراتور داده است که این مهلت، ۱۵ اردیبهشت به پایان می رسد و این اپراتور موظف است طی این مدت برای به روز رسانی نرم افزار های خود اقدام کند و برای حل این مشکل و جلب رضایت مشترکان چاره ای بیندیشد.دکتر داداش زاده معاون سازمان تنظیم مقررات در واکنش به موضوع عدم اعلام اتمام بسته های اینترنتی اپراتوردوم که طی ما ه های اخیر اعتراضاتی را از سوی مشترکان به دنبال داشته است، ضمن اعلام این مطلب افزود:مطابق پروانه فعالیت اپراتور ها ، سرویس دهی اپراتور به مشترکان باید شفاف و با اطلاع رسانی کامل باشد وهر زمانی که این اطلاع رسانی مخدوش شود و احساس کنیم که قرار است خدمات یا سرویسی خارج از اراده مشترک از سوی اپراتور فعال شود و مشترک نتواند در قبال آن تصمیم بگیرد، با آن برخورد می کنیم. بر این اساس اپراتور ها موظف هستند هر گاه بسته اینترنتی تمام شد، به مشترک اطلاع دهند تا مشترک ناچار نباشد بدون آگاهی از پایان یافتن بسته اینترنتی خود از اینترنت آزاد استفاده کند وهزینه زیادی را متقبل شود.
وی ادامه داد: در موردایرانسل در این خصوص اعتراضاتی از سوی مشترکان مطرح شده بود و ما طی ۲ نوبت به این اپراتور در این زمینه تذکر دادیم واز ایرانسل خواستیم نسبت به رفع آن، چاره ای بیندیشد. وی تصریح کرد : البته این مشکل می تواند ناشی از آن باشد که برخی مشترکان نسبت به پیامک های ارسالی از سوی اپراتور بی توجه هستند براین اساس موضوع اعلام بسته را متوجه نمی شوند لذا ما به ایرانسل پیشنهاد دادیم که هرگاه پیامک پایان یافتن بسته را به مشترک ارسال کردند و مشترک پاسخی نداد آن را به عنوان جواب منفی از سوی مشترک تلقی نکنند بلکه برای مشترک یک بسته مشابه را فعال کنند یا این که بسته مورد نظر تمدید شود. این پیشنهاد در حال حاضر از سوی همراه اول عملیاتی شده و نارضایتی هم به دنبال نداشته، اما اپراتور دوم هنوز آن را اجرایی نکرده وتوضیحاش نیز این است که زمان بیشتری برای به روز رسانی نرم افزار های خود نیاز دارد براین اساس مهلت سه ماهه ای ازرگولاتوری درخواست کرده است.امیدواریم با به روز سازی نرم افزار های ایرانسل این مشکل نیزبرطرف شود. به طور کلی اگر بسته اینترنتی که اپراتورها برای مشترک فعال میکنند، تمام شود و اپراتورها به مشترک اعلام نکنند به طور قطع خلاف پروانه عمل کرده اند و با آن ها برخورد می شود/پارس
اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:
ایمیل گروه خبری راه ملت: News@RaheMellat.ir
تماس مستقیم : 09120139712