امروز :یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۲۱:۱۴:۲۳

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

پیام تسلیت حوزه هنری کهگیلویه وبویراحمد برای خاموشی صدای ماندگار عشایر

روابط عمومی حوزه هنری کهگیلویه وبویراحمد در پیامی درگذشت استاد حسین خان احمدی از آخرین بازماندگان پیشه نوازی (نی محلی) عشایری تسلیت را گفت.

به گزارش راه ملت و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری کهگیلویه وبویراحمد در پیامی درگذشت استاد حسین خان احمدی صدای ماندگار عشایر را که بر اثر سکته قلبی دار چشم از دنیا فرو بست را تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون
خاک موسیقی احساس تو را می‌شنود

موسیقی، یک ناموس اخلاقی‌ست که روح به جهانیان و بال به تفکر و جهش به تصور و ربایش به غم و شادی، و حیات به همه چیز می‌بخشد.
زندگی ایلی و عشایری همه‌ی ما در استان، از بدو تولد به نی و نوای موسیقی محلی عجین بوده است و گوش که باز کردیم، موسیقی غنی بومی شروع شد و شاد کرد و گریاند و اندوهگین کرد. همه‌ی ما با صدای نی و پیشه متولد شدیم و شاد زیستیم و دیر زیستیم و دیری نپاییدیم، اما موسیقی ما پیش از ما شروع شد و ما را درنوردید و بعد از ما « فقط صداست که می‌ماند».
آنک موسیقی محلی‌مان با جان و تن برگزیدگانش آمیخت و از لب و حنجره‌‌هایشان به نی و پیشه ریخت و در دشت و صحرا و کوه و کمر و سیاه‌چادر و ایل و عشیره طنین‌انداز شد، و تاریخ عشق و حماسه و غیرت و درد و رنج مردم و زیست‌بوممان در این صندوقچه‌ی راز، ذخیره شد و گنجینه شد و میراث شد.
اینک استاد حسین‌خان احمدی، از آخرین بازماندگان نسل پیشه‌نوازی، میراث‌دار این تاریخ کهن، استاد بی‌بدیل انواع مقام‌های نی و پیشه‌ی محلی استان، بزرگ و افتخار موسیقی محلی استان با آن سوز و گداز جاری در « هی‌دو هی‌دو»یش، درگذشته است و مردم این دیار، با ساز و نوای خودش برایش سوگواری می‌کنند؛ آنچنان‌که خودش پیشه‌نواز رنج و اندوه از دست رفتن خویش است. از دست ما رفتنش البته، که طبق اصل نمیرندگی نسل نمیران: غیر از هنر که تاج سر آفرینش است/ دوران هیچ منزلتی جاودانه نیست.
حوزه‌ی هنری استان کهگیلویه و بویراحمد، ضایعه‌ی غم‌انگیز درگذشت استاد‌ حسین‌خان ‌احمدی را که نه یک شخص، بلکه یک شخصیت و یک تاریخ و یک میراث برای هویت و فرهنگ ایلی و عشیره‌ای این دیار بود، به خانواده‌ی داغدار ایشان، اهالی فرهنگ و هنر و موسیقی، و عموم مردم استان تسلیت می‌گوید، آنچنان‌که پیچیدن صدای منحصربه‌فرد ساز استاد در گوش ابدیت، تسلای خاطر جاودانه‌ای برای خانواده‌ی ایشان، خانواده‌ی هنر و همه‌ی ماست.

حوزه‌ی هنری استان کهگیلویه و بویراحمد

منتشر شده در :2022/12/12 - 11:12|شناسه خبر: 80732 242 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه