امروز :یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۰:۳۶:۰۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه سوگوار منطقه‌ای شعر عاشورایی مشک تشنه،عنوان کرد:

شعر آیینی شعری است که از جان و دل شاعر متعهد ریشه می‌گیرد/شعر آئینی می تواند عامل مهمی برای بیداری اسلامی و انسانی و هدایت جامعه باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: گفت:جایگاه امروز شعر مذهبی و آیینی به عنوان یک هنر ناب دینی، بسیار برجسته است.

به گزارش راه ملت و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کهگیلویه وبویراحمد امین درخشان گفت:جایگاه امروز شعر مذهبی و آیینی به عنوان یک هنر ناب دینی، بسیار برجسته است. شعر آیینی شعری است که از جان و دل شاعر متعهد ریشه می‌گیرد و شعر آیینی و مذهبی، جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان دارد، شعر آیینی وصف حال تاریخ دین و بزرگان دین است .
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی بیان داشت:از دیرباز تاکنون، ایرانیان جزو ملت‌هایی بوده‌اند که در خلق اشعار عارفانه آیینی، دستی توانا داشته‌اند و دارند. یکی از اهداف سرودن اشعار آیینی در گذشته، انتقال پیام و مفاهیم دینی به مردم بوده است.
وی گفت:شعر آیینی می‌تواند عاملی مهم در جهت بیداری و اسلامی و انسانی و راهنمایی مردم باشد .
درخشان تصریح کرد:شعر آیینی ترکیبی است از شعر و آیین؛ یعنی هم باید شاخصه‌ها و ویژگی‌های ممتاز یک شعر را در آن ببینید، چه از نظر جذابیت تأثیرگذاری و چه از نظر ساخت و بافت منسجم و هم باید نمادهای ارزشی و فرهنگی آیین که در این‌جا به طور مشخص، دین است، در آن باشد و طبیعی است یک شعر موفق آیینی باید با کسب پشتوانه‌هایی از درک درست تاریخی، ارزش‌ها و نگرش‌های دینی همراه داشته باشد؛ و اگر فاقد این ویژگی‌ها باشد، شعر آیینی موفقی عرضه نکرده‌ایم.

درخشان یادآور شد:اگر شاعری بخواهد در خصوص واقعه‌ی عاشورا شعر بگوید، باید با تاریخ کربلا و تحریف‌های ادبی که در آن وارد شده، آشنا باشد.

متولی فرهنگ وهنراستان گفت:سوگواره منطقه ای مشک تشنه در حالی ششمین دوره ی خود را به پایان میرساند که همواره تلاش کرده است سهمی هر چند کوچک در انتقال پیام و مفاهیم والای کربلا و تولید آثار فاخر در حوزه ی شعر آیینی و مذهبی علی الخصوص واقعه عاشورا داشته باشد.

وی در پایان گفت:سوگواره این دوره با حضور ۶ استان کشور از جمله: خوزستان، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری ، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد برگزار گردید که در مجموع ۵۰۰ اثر در سه بخش کلاسیک، سپید و گویشی به دبیرخانه ارسال و مورد ارزیابی قرار گرفت.

منتشر شده در :2023/09/13 - 11:09|شناسه خبر: 87823 92 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه