امروز :شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۶:۳۳:۱۳

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

۸ ماده خطرناک موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی که باید بشناسید!

کارشناس میدیریت نظارت بر مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به بررسی لوازم ارایشی فاقد استاندارد های لازم پرداخت و گفت: ۸ ماده خطرناک در لوازم آرایشی وجود دارد که بسیار خطرناک می باشند و باعث عوارض و مسمویت ها می شود.

به گزارش راه ملت و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ پردیس پور انصاری گفت: فتالات یکی از ماده هایی است که باعث اختلالات هورمونی می شود. معمولا دو نوع از این ماده شامل بنزیل فتالات BBP و دی بوتیل فتالات DBP در مواد آرایشی استفاده می شود.

 

وی با بیان اینکه فتالات و ترکیب های مختلف آن، اثری شبیه هورمون زنانه استروژن دارند، اذعان داشت: اگر زنان باردار در معرض این ماده قرار گیرند، فرزندشان با ناهنجاری های مادرزادی در اندام تناسلی متولد می شود. علاوه بر این، تاثیر مخرب آن روی کبد، کلیه، ریه و غدد جنسی ثابت شده است.

 

وی با بیان اینکه فرمالدئید دیگر ماده خطر ناک است، تاکید کرد: این ماده باعث التهاب و تحریک پوست شده و در صورت تماس طولانی مدت باعث ضعف عمومی بدن می شود. تنفس این ماده موجب سردرد، سوزش گلو، اختلال تنفس و بروز علائم آسم می شود.

 

پورانصاری یادآور شد: مصرف مقادیر زیاد و طولانی مدت آن باعث ایجاد آثار سمی و سرطان در بدن می شود و مقادیر اندک آن نیز باعث تحریک، سوزش چشم و ریزش اشک می شود. مسمومیت، افزایش اسید خون و کاهش شدید حرارت بدن نیز از عوارض جذب فرمالدئید از طریق دستگاه گوارش هستند.

 

کارشناس میدیریت نظارت بر مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار داشت: پارابن به طور وسیعی در مواد آرایشی استفاده می شود و نوعی نگهدارنده محسوب می شود که از رشد میکروب ها جلوگیری می  کند.

 

وی خاطر نشان کرد: همیشه روی برچسب لوازم آرایشی به دنبال واژه paraben  یا عبارت های propylparaben و  ethylparaben باشید، زیرا این مواد شیمیایی می توانند باعث اختلالات غددی و هورمونی شوند.

 

پور انصاری با بیان اینکه هنگام خرید رژ لب یا لیپ استیک، حتما برچسب آن را بخوانید تا مطمئن شوید در آن اکسی بنزون به کار نرفته باشد، گفت: به خصوص در مورد رژ لب های ضد آفتاب، این ماده می تواند باعث ایجاد حساسیت و اختلالات هورمونی شود و به سلول ها آسیب برساند. 

 

وی ادامه داد: سورفاکتانت از دیگر مواد خطرناک موجود در برخی لوازم آرایشی و بهداشتی است که از طریق پوست، تنفس و گوارش می تواند جذب بدن شود. 

 

پور انصاری تاکید کرد: این ماده علاوه بر خشکی، التهاب پوست و مخاط، درماتیت آلرژیک، حساسیت چشمی و چروک خوردگی سریع تر پوست، در صورت مصرف زیاد آثار سرطان زایی نیز خواهد داشت. 

کارشناس مدیریت نظارت بر مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار داشت: سورفاکتانت در بیشتر مواد شوینده، کف کننده، شامپوها و صاف کننده های مو و لباس نیز استفاده می شود. جذب سیستمیک یا خورده شدن به اشتباه آن می تواند عوارض داخلی متعددی داشته باشد.

 

وی افزود: رنگ های شیمیایی مختلفی که در محصولات زیبایی و آرایشی به کار می روند، در صورت رعایت نکردن استانداردهای خاص می توانند مشکل ساز باشند و باعث عوارض پوستی و داخلی شوند. به خصوص در مورد رژ لب که طی روز چندین بار استفاده می شود و احتمال دارد با خوردن هر نوع ماده غذایی مقداری از آن نیز مستقیما وارد بدن شود.

پور انصاری خاطر نشان کرد: بوتیل هیدروکسی نوعی ماده نگهدارنده است. چندی پیش موسسه ملی سم شناسی ایالات متحده اعلام کرد این ماده می تواند منجر به سرطان شود. اما متاسفانه هنوز در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی مثل رژ لب و خط چشم به کار می رود.

وی یادآور شد: بوتیل هیدروکسی تولوئن نیز یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده لاک ناخن است و تماس طولانی مدت با آن، علائم جسمی و روانی متعددی ایجاد می کند.

کارشناس مدیریت نظارت بر مواد خوراکی آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی گفت: اگر پوست حساسی دارید سعی کنید از لوازم آرایشی حاوی مواد خوشبوکننده استفاده نکنید. محصولاتی تهیه کنید که روی برچسب آنها  عبارت «fragrance free» چاپ شده باشد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات این مواد مانند عطر و ادکلن می توانند باعث سردرد، سرگیجه، آلرژی پوستی و تغییرات رنگ پوست شوند.

پور انصاری در ادامه به استفاده از نانو در تهیه لوازم آرایشی بهداشتی، اشاره کرد و اذعان داشت: از کاربردهای فناوری نانو در صنایع آرایشی‌ و بهداشتی نیز می‌توان به ویژگی‌های عمده کرم‌های ضدآفتاب حاصل از فناوری نانو نسبت به محصولات قدیمی اشاره کرد.

کارشناس مدیریت نظارت بر مواد خوراکی آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی گفت: کاهش چشمگیر جذب اشعه ماوراءبنفش بدون استفاده از مواد شیمیایی، شفاف‌ترشدن محصول و امکان توزیع یافتن در بسیاری از پایه‌های مورد استفاده محصولات آرایشی برای جلوگیری از تشکیل کیک (حالتی از ناپایداری فراورده‌های آرایشی)، از این دست ویژگی‌ها هستند.

وی ادامه داد: همچنین تبدیل نقره به نانوذرات نقره، فعالیت و قابلیت میکروب‌کشی آن‌ها را چندین برابر می‌کند، صنایع آرایشی و بهداشتی نیز از این خاصیت در ساخت صابون‌ها و دیگر مواد آرایشی استفاده کرده‌اند.

وی تاکید کرد : یک نمونه جدید از پیشرفت فناوری نانو در محصولات آرایشی نانو پودرهای جذب کننده ی UV می باشد. اکسیدهای معدنی مخصوصا اکسیدروی و اکسید تیتانیوم چندین سال است که در صنعت آرایشی استفاده می شود.

پورانصاری اضافه کرد: عملکرد اکسیدروی در مسدود کردن اشعه UVو همچنین اثر سفیدکنندگی آن ها به طور چشمگیری به اندازه ذرات، توزیع اندازه، بار و پراکندگی ذرات وابسته هستند. فناوری نانو برای برگرداندن مواد معدنی به موقعیت قبلی شان در میان کرم های ضد آفتاب تلاش می کند. اثر سفیدکنندگی باعث پخش نور بوسیله ذرات موجود در کرم ضدآفتاب می باشد

وی همچنین با اشاره به اینکه سرب باعث آسیب‌های مغزی و عصبی می‌شود، افزود: سرب بلعیده شده توسط انسان، وارد خون می‌شود تا به یک مقدار ثابت برسد، سرب اضافی به بافت‌های نرم به‌خصوص مغز وارد می‌شود. مقادیر بالای آن سبب از کار افتادن کلیه و صدمه دائمی به مغز می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در بزرگسالان افزایش سطح سرب در خون، کمی افزایش فشار خون به وجود می‌آورد. بچه‌ها تحت تاثیر سربی که پیش یا پس از تولد به بدن آنها وارد شده ممکن است دچار آسیب‌های روانی و عصبی شوند. 

کارشناس مدیریت نظارت بر مواد خوراکی آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی گفت: بیشترین اثرات زیان‌بار سرب بر رفتار، دقت و IQ بچه‌ها دیده شده است، بنابراین به ‌نظر می‌رسد هیچ سطح ایمنی از سرب که اثر تخریبی بر نوزادان و جنین‌ها تولید نکند، وجود ندارد.

منتشر شده در :2023/10/21 - 02:10|شناسه خبر: 88370 567 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه