امروز :جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۳:۳۵:۳۲

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

گزارشی بر مجادله خواجه‌پور و زارع‌پور

داستان کلی انتصابات و نقد یک اداره خاص/ دلیل استقلال زارع‌پور

داستان کلی انتصابات و نقد یک اداره خاص/ دلیل استقلال زارع‌پور

خطبه‌های نماز جمعه در استان کهگیلویه و بویراحمد برا اینکه تریبونی برای کاهش مشکلاتی چون نزاع‌ها، فرهنگ کار، مصرف آب، ترویج کشاورزی و صدها مشکلات امروزی مردم باشند یا تریبونی برای به چالش کشیدن مسئولان و طرح مسائل جزئی و شخصی، این روزها مورد نقد هستند.

راه ملت:

خطبه‌های نماز جمعه در استان کهگیلویه و بویراحمد برا اینکه تریبونی برای کاهش مشکلاتی چون نزاع‌ها، فرهنگ کار، مصرف آب، ترویج کشاورزی و صدها مشکلات امروزی مردم باشند یا تریبونی برای به چالش کشیدن مسئولان و طرح مسائل جزئی و شخصی، این روزها مورد نقد هستند.khadmi

اکنون کمتر کسی شک دارد، که تریبون نماز جمعه به رسانه‌ای اثرگذار تبدیل شده که در جامعه و گردش اطلاعات صحیح و غلط، نقش مهمی ایفا می‌کند.

شاید اولین بار استاندار کهگیلویه و بویراحمد بود که موضوع تریبون‌های نماز جمعه را پیش کشید و در مفاهیم کلامش از ترجیح دادن مسائل خاص استان در قیاس با بیان مسائل کلان دنیا گفت بیان ساده‌تر این گفته خادمی این بود که ائمه جمعه، تریبون مهم نماز جمعه را فرصتی برای کاهش معضلات فرهنگی، اطلاع‌رسانی‌ها و مشکلات خاص استان قرار دهند.

خواسته به حقی که تا حدی هم با تعاملی که دولت جدید با امامان جمعه و دفتر سیاست‌گذاری ائمه جمعه محقق شد اما همیشه این دغدغه هم وجود داشت که شأن و جایگاه والای این تریبون با ذکر مسائل کم اهمیت خدشه‌دار نشود و یا اگر موضوعی به حق حتی تلخ و تند از این تریبون به عنوان آخرین راهکار، مطرح می‌شود از سوی مسئولان مورد پذیرش قرار گیرد و موجب موضع‌گیری و مجادله در جامعه نشود.

در همین بین با وجود اثربخشی کلی خطبه‌های نماز جمعه در میان جامعه هدف ولی گاهی مشاهده می‌کردیم که امام جمعه یک شهر کوچک که مردمانش هزاران مشکل داشتند، در همه دو خطبه از مسائل کلی دنیای اسلام و دیگر کشورها می‌گفت و امام جمعه دیگری نیز مسائل جزئی و کم اهمیت را مطرح می‌کرد که شاید مشکل یک نفر یا حداقل جماعت انگشت‌شماری بود.

گاهی نیز همین تریبون، منشأ بروز اختلافات میان مقامات ارشد این استان و برخی افشاگری‌های صحیح و غلط شده بود.

بنابراین تریبون مهم نماز جمعه در کهگیلویه و بویراحمد همواره با چنین آسیب‌هایی مواجه بود که مهم‌ترین خطر آن، نفوذ سلیقه‌ها و خواسته‌های شخصی و یا غافل شدن از فرهنگ‌سازی‌ها و بیان مشکلات واقعی مردم بوده است.

نمونه‌های زیادی از چالش‌های این تریبون مقدس وجود دارد که طرح مسائل اختلافی امام جمعه گچساران و تاجگردون، امام جمعه پاتاوه و فرماندار دنا، امام جمعه مارگون و نماینده مردم بویراحمد و دنا، انتقاد از مسئولان فرهنگی، انتقاد از رواج موسیقی و موارد زیادی در خطبه‌های نماز جمعه سراسر استان نمونه‌ای از این دست هستند.

در تازه‌ترین این چالش‌ها، امام جمعه شهر کوچک مارگون از میان هزاران مشکل ریز و درشت مردم این شهر، انتصابات آموزش و پرورش را مورد حمله قرار داد و گفت: مدیرکل آموزش و پرورش اختیاری در انتصابات ندارد و شایستگی‌ها در انتصابات جای خود را به رأی‌آوری بیشتر برای نمایندگان داده و بر این استان مدیران این حوزه انتخاب می‌شوند.

موضوعی که اگر چه در مفهوم کلی آن درست است ولی خاص آموزش و پرورش نیست و این شائبه ایجاد شده که چگونه است که فقط این یک اداره، مورد حمله قرار گرفته است؟

داستان کلی انتصابات و نقد یک اداره خاص/ دلیل استقلال زارع‌پور

همه ما می‌دانیم که اکنون حرف اول و اصلی را در انتصاب مدیران در همه سطوح، نمایندگان مجلس و برخی معاملات و زد و بندها و نفوذها می‌زند و البته موضوع تازه‌ای هم نیست و تا بوده همین بوده حال یک تریبون مقدس تحت‌الشعاع طرح این موضوع از سوی یک مقام دینی و فرصتی برای مجادله می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش بلافاصله، رسانه‌ها را به کمک می‌طلبد و حرفش را به مردم می‌رساند که امام جمعه مارگون از من خواسته غیرقانونی داشت و چون نتوانستم برادرش که کارمند آموزش و پرورش است را تبدیل وضعیت کنم، چنین انتقادی را در نماز جمعه مطرح کرد.

او این را هم گفت که اگر مدیری مستقل نبودم، خواسته شما را برآورده می‌کردم و همین دلیلی بر استقلال کاری من است.

او آبروی من را برده است کوتاه نمی‌آیم

اگر چه هنوز این ادعا اثبات نشده ولی در صورت صحت، جایگاه والای نماز جمعه به شدت زیر سؤال می‌رود و مسئولیت دفتر سیاست‌گذاری و هماهنگی ائمه جمعه در زمینه گزینش، استخدام و به کارگیری خطیبان این تریبون مقدس سنگین‌تر می‌شود.

حال این مجادله از پشت تریبون نماز جمعه مارگون، به رسانه‌ها کشیده شد و امام جمعه مارگون حرف‌های مدیرکل آموزش و پرورش را توهین به جایگاه امام جمعه و نوعی تهمت خواند و گفت: او باید در مقابل خداوند پاسخگوی این ادعایش باشد چرا که آبروی من را برده است و من اصلا پنج ماه است، برادرم را ندیدم و تلفنی هم صدایش را نشنیدم که بخواهم از طرف او مشکلش را به مدیری بگویم.

او گفت که در مقابل مدیرکل آموزش و پرورش کوتاه نمی‌آیم ولی اگر من خواسته غیرقانونی داشتم، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با من برخورد کند.

سؤالی مهمتر از مجادله ۲ مسئول

حجت‌الاسلام خواجه‌پور گفته که انتقادم از هادی زارع‌پور یک مطالبه و خواسته مردمی بوده است نه موضوعی شخصی.

حال فارغ از اینکه مدیرکل آموزش و پرورش درست می‌گوید یا امام جمعه مارگون، سؤال اصلی این است که چرا تریبون نماز جمعه را به جای بیان چنین مسائل چالش‌زایی، بیشتر به فرهنگ‌سازی‌هایی چون کاهش مصرف آب، نصب تانکر روی پشت‌بام‌ها، کاهش معارضات اجتماعی، کاهش نزاع‌های دسته جمعی، فرهنگ کار و تلاش، ترویج کشاورزی و صدها موضوع مهم دیگر قرار نمی‌دهیم؟

————————–

گزارش از کریم بنام

منتشر شده در :2016/06/18 - 08:06|شناسه خبر: 28205 597 بازدید
گزارش خطا:
توجه این خبر بدون دخالت انسانی و بصورت کاملا اتوماتیک از وب سایت "پایگاه خبری کبنانیوز" دریافت شده است لطفا در صورت مغایرت با قوانین نظام جمهوری اسلامی یا اشکلات دیگر احتمالی در نوشتار روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید.

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه