امروز :جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۰۸:۴۶:۲۲

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

سد تنگ سرخ یاسوج تنها نسخه مقابله با سیلاب و خشکسالی

فرایند طراحی و جانمایی سدها در حیطه کمیته های فنی و تخصصی بوده و برخلاف ادعای مطرح شده مبنی بر تغییر در ارتفاع سد توسط مقامات محلی و استانی ، تاکنون هیچ تغییری در مولفه ها و ابعاد سد خارج از مصوبه های قانونی اوایل دهه ۹۰ انجام نگرفته و نقشه های اجرایی کنونی نیز دال بر این موضوع می باشد.

به گزارش راه ملت؛ یادداشتی با عنوان “سد تنگ سرخ یاسوج تنها نسخه مقابله با سیلاب و خشکسالی” از سوی روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان ه این پایگاه خبری ارسال شده است:

متن این یادداشت به شرح زیر است؛

استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸/۵ میلیاردمترمکعب رواناب از جمله استان های شاخص کشور در پتانسیل آبی است .
این حجم بارش اغلب در ۴ ماه سال اتفاق می افتد و در ۸ ماه دیگر که بیشترین مصرف آب شرب ، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هر گونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم .
در راستای مهار منابع آبی استان همزمان با سفر پربرکت مقام معظم رهبری مدظله العالی به استان در سال ۱۳۷۳ مطالعه و اجرای سدهای مهم مخزنی آغاز گردید که نتیجه آن ساخت و بهره برداری از سدهای کوثر و شاه قاسم و نیز مطالعه سد تنگ سرخ و … می باشد.
سد تنگ سرخ بعد از یک دهه مطالعات مختلف زمین شناسی ، ژئو تکنیک ، هیدرولوزی ، پدافند غیر عامل ، باستان شناسی ونیز زیست محیطی بمنظور تامین اب شرب ، صنعت و کشاورزی شهرستان های بویراحمد و دنا در اواخر دهه ۸۰ طراحی و در سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی گردید .
سد دارای مخزنی به حجم ۱۲۵ میلیون مترمکعب و تنظیم اب ۱۵۷ میلیون مترمکعب خواهد بود .
بر اساس تخصیص ابلاغ شده توسط وزارت نیرو ازاین میزان ۲۰ میلیون مترمکعب برای شرب شهر یاسوج . روستاه ای اطراف . تیپ پیاده کوهستان ۴۸ فتح ، مراکز دانشگاهی و علمی اطراف شهر ، همچنین ۱۳/۳ میلیون مترمکعب جهت ۴ شهرک صنعتی ، کارخانه سیمان مارگون و صنایع کشاورزی و روستایی ، ۳۳میلیون مترمکعب برای تامین اب بیش از ۴۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و نیز ۳۴/۴۵ میلیون مترمکعب درسال برای بهبود محیط زیست و افزایش دبی اب رودخانه بشار در فصول بهار و تابستان می باشد .
این سد در سال ۱۳۹۰ در کمیته عالی فنی آب کشور با حضور اعضا فنی ، علمی و دانشگاهی و خبرگان سدسازی کشور مورد تایید و تصویب قرار گرفته و حجم ، ابعاد و مشخصات فنی آن براساس آورد رودخانه ، دبی سیلاب های مقطع رودخانه ، شرایط مخزن و…. طراحی گردیده است .
آورد رودخانه در این مقطع نزدیک به ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده که تنها ۱۵۷ میلیون مترمکعب آن توسط سد مهار و ذخیره سازی می گردد .
علی رغم برخی اظهارنظرها در فضای مجازی
با توجه به برنامه ریزی منابع آب این سد هیج گونه انتقال آبی برای هیچ اراضی کشاورزی در بالادست سد وجود نداشته و تخصیص ابلاغی آن دقیقا براساس توضیحات اشاره شده می باشد .
سد ملاصدرا و درود زن در فاصله ای بسیار زیاد از سد تنگ سرخ و نیز در کد ارتفاعی دیگری قرار گرفته اند و بین این سدها و سد تنگ سرخ ارتفاعات و تاقدیس های آهکی واقع گردیده که هرگونه انتقال آب ، آن هم در تراز ارتفاعی دیگر را ناممکن می سازد .
سد تنگ سرخ بصورت کامل شامل ساختگاه ، مخزن و تاسیسات وابسته آن در درون استان کهگیلیویه و بویراحمد قرار گرفته و اصولا در شرایط کنونی تنها سدی است که در ورودی استان جانمایی گردیده و تمام منافع آن متعلق به استان خواهد بود .
در سال جاری نیز سامانه انتقال آب این سد به مرکز استان شامل خط انتقال و تونل از خروجی سد تا منطقه سروک یاسوج در استان و سطح کشور مصوب گردیده است .
بدیهی است فرایند طراحی و جانمایی سدها در حیطه کمیته های فنی و تخصصی بوده و برخلاف ادعای مطرح شده مبنی بر تغییر در ارتفاع سد توسط مقامات محلی و استانی ، تاکنون هیچ تغییری در مولفه ها و ابعاد سد خارج از مصوبه های قانونی اوایل دهه ۹۰ انجام نگرفته و نقشه های اجرایی کنونی نیز دال بر این موضوع می باشد .
سد تنگ سرخ کنترل کننده سیلاب های مخرب رودخانه بشار در فصل بارش برای تامین نیازها در فصل کم بارش است .
فراموش نماییم اگر سد تنگ سرخ احداث شده بود اکنون شاهد خسارت سیلاب های بشار در پایین دست و گل آلود بودن رودخانه بعد از گذشت یک هفته از بارش های کنونی نبودیم و نیز نوبت بندی اب شرب شهر یاسوج
سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی و نیز ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و سایز مسولان ملی به این سد گویای اهمیت ان در تولید ، اقتصاد ، امنیت غذایی ، صنعتی و اجتماعی مرکز استان دارد که با تکمیل ان شاهد این تحول عظیم خواهیم بود .
روابط عمومی شرکت اب منطقه ای استان کهگیلیویه و بویراحمد

منتشر شده در :2022/08/13 - 07:08|شناسه خبر: 78208 189 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه