امروز :یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۲۲:۲۴:۳۱

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

هت تریک برجام در سنای آمریکا

سناتورهای جنگ طلب آمریکایی که تلاش می کردند با برجام مخالفت کنند شکست خوردند تا واشنگتن رسما ملزم به اجرای تفاهم ایران شود.

راه ملت: به نقل از خبرگزاری خانه ملت،  جمهوری خواهان همانگونه که قابل پیش بینی بود در سنای آمریکا باردیگر متحمل شکست شدند تا تفاهم برجام هت تریک کند.

در این نشست بعد از رای گیری درباره بودجه، متن طرحی که از سوی میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا ارائه شده بود، به رای گذاشته شد.در این رای گیری جمهوریخواهان با دو رای کمتر از قبل یعنی ۵۳ رای موافق در مقابل ۴۵ رای مخالف مواجه شدند و دو نفر نیز به این طرح رای ندادند لذا به دلیل نرسیدن به حد نصاب ۶۰ رای مثبت، تصویب نشد.

میچ مک کانل  وشماری دیگر از سناتورهای جمهوری خواه از جمله دیوید برودو از ایالت جورجیا، باب کورکر از ایالت تنیسی و عضو کمیته روابط خارجی سنا  به طرفداری از خط مشی رهبریت جمهوری خواه سنا اتهاماتی را علیه تفاهم برجام مطرح کردند.

نکته قابل توجه مخالفت سناتور هم حزبی مک کانل یعنی جف فلیک سناتور جمهوری خواه از آریزونا بود که پیشتر اعلام کرده بود به طرح پیشنهادی مک کانل رای منفی خواهد داد.

در اردوگاه دموکرات ها، جف فلینگ همچنین در این نشست پیشنهاد کرد با توجه به اینکه بیش از دو بار درباره توافقنامه ایران رای گیری شده است، این  آخرین رای گیری سنا در این باره باشد.

هری رید رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا نیز با نمایشی نامیدن این رای گیری تاکید کرد: «اعضای سنا بهتر است به جای پرداختن به این موضوع به موضوعات بسیار مهمتر از جمله تعطیلی دولت فدرال که در صورت عدم رسیدگی به زودی رخ خواهد داد، بپردازند.»

تصویب توطئه جمهوری خواهان جنگ طلب منوط به کسب حد نصاب شصت (۶۰) رای مثبت بود و آنها با وجود تلاش زیاد، آنها در ۳رای گیری سنا به حد نصاب مورد نیاز دست نیافتند.

مک کانل رهبر اکثریت جمهوری خواه بعد از رد پیشنهادش در این جلسه سنا گفت: «این دیگر توافق اوباما با ایران نیست بلکه به توافق حزب دموکرات آمریکا با ایران تبدیل شده است.»

در این جلسه سنا همچنین رای گیری دیگری درباره پایان بررسی برجام در کنگره و آغاز رای گیری برای طرح رد توافقنامه هسته ای ایران صورت گرفت که با وجود کسب ۵۶ رای موافق و ۴۲ رای مخالف، به رقم حد نصاب یعنی شصت (۶۰) رای نرسید و تصویب نشد.

در واقع ، روز پنجشنبه آخرین روز از مهلت شصت روزه کنگره آمریکا برای رسیدگی به توافقنامه ایران در کنگره آمریکا بود.

باشکست جمهوری خواهان ، اوباما ملزم به اجرای تفاهم برجام است و کاخ سفید همان گونه که اعلام کرده  از صبح ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور) اجرای تفاهم برجام را اجرایی خواهد کرد.

جمهوری خواهان که پس از شکست عملی در مخالفت با تفاهم برجام مواجه شده اند تلاش می کنند با عناوین و اتهامات جدید تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کنند اما جان کری،وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است که وضع هرگونه تحریم جدید موجب لغو تفاهم ایران خواهد شد و با آن مخالفت خواهد کرد. آزمون اجرای تفاهم برجام برای طرف آمریکایی ، امتحانی سخت می باشد که ناکامی در آن تبعات سنگینی برای کاخ سفید در آینده خواهد داشت

منتشر شده در :2015/09/18 - 02:09|شناسه خبر: 15540 604 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه