ممتازجهانگیری روز شنبه در نشست خبری افزود: این پروژه ها بیشتر در دو حوزه راهسازی اعم از اصلی ، فرعی و روستایی و بیمارستان سازی است.
ممتازجهانگیری روز شنبه در نشست خبری افزود: این پروژه ها بیشتر در دو حوزه راهسازی اعم از اصلی ، فرعی و روستایی و بیمارستان سازی است.
وی بیان کرد: میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه ها نیز بین ۲۵ تا بالای ۹۰درصد است.
جهانگیری پروژه ملی پاتاوه- دهدشت به طول ۱۳۶کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود ۷۱درصد را یکی از مهمترین این طرح ها اعلام کرد.
طرح ملی پاتاوه – دهدشت از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه وبویراحمد در سال ۱۳۷۳ بود.
این پروژه که در صورت بهره برداری آن بیش از ۴۰۰روستا و هشت بخش در دو شهرستان بویراحمد و کهگیلویه از نعمت راه مناسب برخورردار خواهند شد هنوز درمیان وعده های مسوولان در طول دولت های مختلف بدون نتیجه مانده است.
این جاده ارتباطی ۱۳ دهنه تونل به طول حدود هشت کیلومتر و ۵۵۰ ابنیه فنی دارد که بزرگترین تونل آن به طول دو هزار و ۳۰۰ متر است.
به گفته مسوولان تاکنون افزون بر یکهزار میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و اعتبار مورد نیاز برای بهره برداری این طرح نیز حدود ۲۱۰ میلیارد تومان است.
این در حالی است که مدیرکل وقت راه شهرسازی استان در تاریخ ۳۰ مهر سال ۹۱ در گفت و گو با یکی از خبرگزاری های محلی از بهره برداری کامل این طرح تا پایان سال ۹۲ خبر داده بود.
**جاده باغچه جلیل – سادات- سرفاریاب نیز که حتی به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد نیز عملیات اجرایی بیش از ۲۵ سال دارد از دیگر پروژه های راهسازی فعال در این استان است.
این پروژه که برخی مسوولان در دولت های نهم و دهم نیز بارها وعده بهره برداری آن را در زمان های مختلف داده بودند اکنون با پیشرفت فیزیکی ۹۰درصد در حال اجرا است.
هنوز تاریخ مشخصی برای عملیات اجرایی این پروژه به طور مشخص اعلام نشده اما به گفته مدیرکل راه وشهرسازی استان آغاز این پروژه از سال های اولیه بعد از انقلاب تاکنون می گذرد.
جهانگیری طول مسیر این پروژه را حدود ۹۰کیلومتر در قطعات مختلف عنوان کرد و افزود: تنها حدود هفت کیلومتر از این مسیر باقی مانده است.
به گفته مسوولان اداره کل راه و ترابری وقت قرار بود جاده باغچه جلیل – سادات- سرفاریاب نیز در هفته دولت سال ۹۲ به بهره برداری کامل برسد.
نام گذاری این مسیر ، طول محور و اصلی یا فرعی بودن این جاده نیز از دیگر چالش های فراروی در مراحل اجرای این طرح است.
البته تلاش خبرنگاران برای روشن شدن این موضوعات بی نتیجه ماند و مدیرکل راه وشهرسازی استان حاضر به پاسخگویی در این راستا نشد.
** بزرگراه ۱۷۰ کیلومتری یاسوج – سمیرم- بابامیدان نیز از دیگر پروژه های مهم حوزه راهسازی در استان است.
جهانگیری اظهار کرد: ۱۱۰کیلومتر از این میزان مربوط به جاده یاسوج – سمیرم و ۶۰کیلومتر نیز مربوط به جاده یاسوج – بابامیدان است.
وی باند دوم یاسوج به دشتروم به طول ۱۸ کیلومتر را از دیگر پروژه های مهم در دست اجرا در حوزه راهسازی دانست و افزود: این طرح هم اکنون بالای ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
این در حالی است که استاندار و مسوولان در دولت گذشته این دو پروژه را جزو طرح های مهر ماندگار اعلام کرده بودند و قرار بود که تا پایان دولت دهم نیز به بهره برداری برسند.
** جهانگیری باند دوم یاسوج به دشتروم به طول ۱۸کیلومتر را از دیگر پروژه های مهم در دست اجرا در حوزه راهسازی دانست و افزود: این طرح هم اکنون بالای ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد آغاز عملیات اجرایی این طرح را بیش از ۱۰ سال اعلام کرد.
مسیر ۱۸ کیلومتری یاسوج – دشتروم یکی از پرخطرترین محورهای ارتباطی استان بشمار می رود و بیشترین میزان تصادفات و کشته ها در چند سال اخیر استان در این جاده رخ داده است.
کهگیلویه وبویراحمد اگر چه کمتر از دو درصد راه های کشور را دارد اما همچنان از حیث داشتن راههای مناسب و بزرگراه جزو استانهای کمتر توسعه یافته محسوب می شود.
طول بزرگ راههای ساخته شده در ۳۵ سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد ۶۵ کیلومتر است که از این لحاظ جزو استان های آخر کشور قرار دارد.
کهگیلویه وبویراحمد دارای شش هزار و ۷۴ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی است.
حدود چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر از این میزان راه روستایی است.
اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:
ایمیل گروه خبری راه ملت: News@RaheMellat.ir
تماس مستقیم : 09120139712