امروز :یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ساعت : ۲۱:۳۱:۰۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

محسن رضایی: گروهی بدون استدلال و منطق می خواهند مانع بررسی برجام در مجلس شوند/ لغو یا تعلیق تحریم ها در پرده ای از ابهام است

شورای عالی امنیت ملی برجام را تصویب می‌کند و یا شرایطی خدمت رهبر معظم انقلاب پیشنهاد می‌شود؛ این‌ها رکن و رکن‌های خوبی است حال اگر مجلس هم وارد عمل شود حسن این کار این است که برجام از درون مجلس و شورای عالی امنیت ملی بیرون می آید و به قول معروف دو قبضه می‌شود.

راه ملت: به نقل از بهار نیوز، محسن رضایی در برنامه متن و حاشیه شبکه سوم سیما در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر این‌که چرا گفتید که دوست دارید شما را با آقا محسن خطاب کنند؟ اظهار کرد: من از این لفظی که حضرت امام در دوران دفاع مقدس به کار می بردند خاطرات زیادی برایم زنده می شود و آن خاطرات بخش مهمی از زندگی من را تشکیل می‌دهد و علاقه دارم با همان لفظ خودمانی و مردمی مرا صدا بزنند؛ البته هرکسی با هر لقبی دوست دارد من را صدا بزند مخالف نیستم. در ادامه برنامه تصویر آیلان کودک سه ساله سوری به نمایش گذاشته و از میهمان برنامه پرسیده شد که چه نظری درباره این تصویر دارید؟

رضایی در پاسخ گفت: من ابتدا فکر کردم عروسک است بعد که اخبار را پیگیری کردم یاد آیه شریفه بای ذنب قتلت و یا به یاد بمباران شیمیایی حلبچه افتادم. بسیاری از این کودکان را در کف خیابان‌ها و بازار در بمباران حلبچه دیدم که شهید شده بودند. چیز دیگری هم با دیدن این تصویر برای تداعی شد و تعجبم این است که قریب یک سال نوعی کودک‌کشی در دنیا راه افتاده است که از غزه شروع شد و در یمن ادامه یافت و اکنون در سوریه. بالاخره عرش الهی به لرزه درخواهد آمد و دامن این جنایتکاران را خواهد گرفت. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این عکس را کجا دیدید؟ گفت: در تلگرام.

رضایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا اینستاگرام شما تحت مدیریت خودتان است یا نه؟ افزود: سردبیر دارد اما برخی اوقات خودم پست می گذارم. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که شما مشغول شبکه‌های مجازی هستید؟ به مزاح گفت: شما جوانان ما را به این راه کشانده‌اید.

مجری برنامه در ادامه وارد بحث توافق هسته‌ای و برجام شد و از میهمان برنامه پرسید: ‌آیا شما برجام را مطالعه کرده اید؟ که رضایی در پاسخ گفت: بله زیاد مطالعه کرده‌ام. در طول مذاکرات همواره از مشوق‌های جناب آقای ظریف و دوستان‌شان بودم و تشویق می‌کردم که مذاکرات را با جدیت ادامه دهند و پشت گرمی به آن‌ها می‌دادم اما پس از این‌که برجام نهایی شد جلسه خاصی با آن‌ها نداشتیم. مجری برنامه پرسید: این توافق در ایران و داخل آمریکا بررسی می شود؛ چرا سایر کشورهای مذاکره کننده این مذاکرات را دنبال نمی‌کنند؟

رضایی در پاسخ گفت: طرف اصلی مذاکرات، ایران و آمریکا بوده‌اند و کشورهای دیگر مانند فرانسه، آلمان و انگلیس طرف اصلی این بحث‌ها نبودند. حتی زمانی که فرانسه، انگلیس و آلمان ۱۲ سال پیش مذاکرات را با ایران شروع کردند آمریکایی‌ها با کارشکنی‌های‌شان موجب ملغی شدن مذاکرات شدند بنا بر این طرف اصلی در این مذاکرات ایران و آمریکا بوده و طبیعی است که رفتار ما و آمریکا بیشتر درباره برجام مهم باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چرا اینقدر درباره بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی، حساسیت وجود دارد؟ گفت: این بررسی‌ها دو گونه است برخی که مخالف بررسی برجام در مجلس هستند نگرانند که اگر مجلس برجام را تصویب کرد این یک حکم قانونی شود و دست و پای دولت در آینده بسته شود. گروهی دیگر هستند که نمی‌خواهند مجلس به برجام ورود کند تا محدودیت‌ها و یا شرایطی برای اجرا شدن برجام نوشته نشود. گروه دوم از نظر من مشکوکند اما گروه اول افرادی دلسوز هستند. گروه دوم بدون استدلال و منطق مانع بررسی برجام در مجلس می‌شوند و شاید قصدشان این باشد که آمریکایی‌ها به هر شکل بخواهند برجام را اجرا کنند و ما موجب محدودیت این موضوع نشویم.

وی افزود: بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی هر نوع توافق بین‌المللی باید در مجلس بررسی شود و قرار نیست این توافقها امضا شود؛ چراکه هر نوع توافقی که بخواهد در ایران عملیاتی شود و برای ایران ایجاد تعهد کند چه امضا شده و چه امضا نشده باشد باید در مجلس طرح شود. اگر عده‌ای که مخالف طرح برجام در مجلس هستند معتقدند که این برجام هیچ تعهدی برای ایران درست نمی‌کند پس برجام هیچ خاصیتی ندارد اما اگر معتقدند تعهدی ایجاد می‌کند پس بگذارند طبق قانون اساسی عمل شود. امضا و توافق مجلس موجب تقویت این کار می شود.

وی گفت: شورای عالی امنیت ملی برجام را تصویب می‌کند و یا شرایطی خدمت رهبر معظم انقلاب پیشنهاد می‌شود؛ این‌ها رکن و رکن‌های خوبی است حال اگر مجلس هم وارد عمل شود حسن این کار این است که برجام از درون مجلس و شورای عالی امنیت ملی بیرون می آید و به قول معروف دو قبضه می‌شود.

رضایی افزود: ما باید کاری کنیم تا ۲۰ ۳۰ سال آینده نگویند ترکمانچایی نوشته شد و همچنین نگویند چیزی به دولت ایران تحمیل شد. وقتی مراحل قانونی طی شود هم برای آینده تاریخ خوب است و هم برای اجرایی شدن. البته لزومی ندارد مجلس عین آنرا تصویب کند و می تواند آنرا که تصویب کرد شرایطی را بگذارد و الزاماتی هم وارد کند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رد شدن برجام در آمریکا چه هزینه هایی برای اوباما دارد؟ گفت: قطعاً‌ اگر این رد شود آمریکا افول جدی در روابط بین‌الملل می‌کند چون همه قدرت‌های بین‌المللی نشسته و به توافقی رسیده‌اند و اگر کنگره آمریکا آن را رد کند حیثیت بین‌المللی آمریکا زیر سؤال می‌رود و دیگر آمریکا مانند گذشته نمی‌تواند قدرت‌های دیگر را پشت سر خودش به توافقهای جهانی بکشاند و به صحنه بیاورد.

مجری برنامه پرسید: اگر در بررسی برجام به این نتیجه رسیدیم که یک جای کار ایراد دارد آنجا چه کار باید کنیم؟ از طرفی آقای عراقچی هم گفته است که ما باید یا همه برجام را بپذیریم یا همه را رد کنیم؛ باید چه کرد؟ رضایی در پاسخ گفت: حتماً مجلس شورای اسلامی برای این موضوع راهی دارد و می تواند شرایطی بگذارد. رهبری معظم دیروز شرایطی را فرمودند که حتماً‌ مجلس رعایت می کند. این‌که آمریکایی‌ها می‌گویند چارچوب تحریمها حفظ می شود یعنی چه؟ آیا آنها می خواهند چماقی را بر سر اقتصاد ملی ایران نگه دارند؟ اگر قرار باشد سرمایه گذار اروپایی بخواهد کارخانه و تشکیلات اقتصادی در ایران احداث کند اما فکر کند که هر لحظه ممکن است تحریمها برگردد چه کسی می آید اینجا سرمایه گذاری کند؟ پس بنا بر این برجام یک مسئله و شکل اجرای آن مسئله ای دیگر است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در برجام همه تحریمها لغو شده و یا تعلیق رخ داده است؟ گفت: این در پرده ای از ابهام است و باید ببینیم کنگره آمریکا چه چیزی را تصویب می کند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا در متن برجام می توان برداشت کرد که تحریمها لغو می شود؟ افزود: حتماً این طور نیست چون دو طرف در بی اعتمادی بودند؛ ایران اعتماد نداشته و گفته است اگر شما هم کاری نکنید دوباره دستگاههای سانتریفیوژ را راه می اندازیم و آنها هم اعتماد نداشتند و گفتند ما هم تحریمها را برمی گردانیم. اما عیب این کار در بحث اقتصاد است چرا که از نظر سیاسی اینها معادل هستند اما از نظر اقتصادی به نظر ماست. چرا که از نظر اقتصادی دولت آمریکا و انگلیس نمی خواهند اینجا سرمایه گذاری کنند. آقای هاموند که آمده است اینجا، حاضر نیست به برادر خودش هم یک دلار هم بدهد؛ حالا می آید همین طوری پول می دهد؟ این دولتمردان اروپایی که آمده اند خیلی مهم نیستند و مهم این است که آیا سرمایه گذاران اروپایی داخل ایران می آیند؟

رضایی گفت: آنها دو عامل را می بینند یکی اینکه شرایط داخلی اقتصاد ایران مناسب است یا نه؟ و دوم اینکه اصلاً‌ آیا تحریمها برمی گردد یا نه؟ ما در اقتصاد به این موضوعات، ریسک سیاسی می گوییم که بعضاً‌ این ریسک سیستماتیک هم محسوب می شود. یعنی اکنون اگر تصور برگشت تحریمها در ذهن بخش خصوصی اروپا باشد آنها دنبال پول و دلار خودشان هستند و به حرف هاموند توجه نمی کنند بلکه آنها به ریسک نگاه می کنند وقتی ببینند امکان دارد تحریمها دو سه سال دیگر برگردد بعید می دانم بیش از ۳۰ ۴۰ میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کنند. من از نظر اقتصادی از دولتمردان کشورمان خواهش می کنم انتظاراتی در جامعه ایجاد نکنند که بعد مردم ۵ ۶ ماه دیگر بگویند چه شد؟ و به گونه ای عمل نکنند که مردم بگویند شما که گفتید تحریمها برداشته می شود و سرمایه گذاری خارجی و فناوری می آید؛ پس چرا نیامد؟ بنا بر این دولت باید برجام را کامل کند یعنی دولت ما باید گام دیگری در برداشتن فشارهای ریسک آمیز و مخاطره آمیز برجام در بحث اقتصاد بردارد.

منتشر شده در :2015/09/06 - 11:09|شناسه خبر: 15006 718 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه