امروز :چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۳:۲۴:۵۱

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

استحصال خاویار برای نخستین‌بار از مزارع پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از استحصال خاویار برای نخستین‌بار از گونه ماهی استرلیاد در مزارع پرورش ماهی این استان خبر داد.

راه ملت: به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد جعفر گوهرگانی در آیین خاویارگیری از گونه ماهی استرلیاد در استان کهگیلویه و بویراحمد برای نخستین بار،  این روز را در تاریخ این استان امیدبخش و به یادماندنی خواند و اظهار کرد: در سال ۹۰ این سازمان اقدام به رهاسازی چندین گونه ماهیان خاویاری در یک مزرعه کرد که امروز به بار نشسته و عملیات خاویارگیری از آن‌ها در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اعلام این خبر افزود: گونه‌های فیل ماهی، اوزون برون، سیبری و استرلیاد، برای امکان‌سنجی تولید خاویار در این استان پرورش داده شدند که با برنامه‌ریزی این سازمان، چنین شرایطی کاملا فراهم شده و کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند وارد میدان تولید خاویار از ماهیان خاویاری شود.

گوهرگانی ماهیان خاویاری موجود در این استان را ۲ هزار قطعه اعلام کرد و ادامه داد: امروز متخصصین امر خاویارگیری از شمال کشور دعوت شدند تا ضمن آموزش این اقدام مهم، برای نخستین بار خاویار گونه ماهی استرلیاد را برداشت و فراوری کنند.

وی اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد شرایط لازم برای پرورش ماهیان خاویاری را دارد و این امر مهم نیز با رهاسازی بچه ماهیان خاویاری در دستور کار قرار گرفته و امروز نتیجه داده است.

پیش‌بینی تولید ۱۵ تن خاویار در کهگیلویه و بویراحمد

کورش یزدانپناه، مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی نیز در این آیین گفت: با ظرفیت موجود ماهیان خاویاری در این استان، تولید افزون بر ۱۵ تن خاویار پیش‌بینی می‌شود.

وی به صدور سه مجوز پرورش ماهیان خاویاری در کهگیلویه و بویارحمد اشاره کرد و افزود: از این سه مجوز در حال حاضر یک مورد در روستای ده‌شیخ بویراحمد و در حاشیه رودخانه بشار به ظرفیت اسمی ۴۰۰ تن فعال است.

وی اضافه کرد: ۲ مجوز دیگر نیز در حاشیه رودخانه خیرآباد گچساران صادر شده که در مرحله اتمام طرح هستند و امید است به زودی به جرگه تولید خاویار بپیوندند.

یزدانپناه،  ارزآوری و توجیه اقتصادی پرورش ماهیان خاویاری، را مطلوب و قابل توجه خواند و عنوان کرد: علاوه بر مجوز پرورش ماهیان خاویاری ۴۰۰ تنی، دو مجوز دیگر، ظرفیتی ۳۰ و ۵۰ تنی دارند.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، خاطرنشان کرد: این استان با منابع آبی فراوان، اقلیم‌های گرمسیری و سردسیری، مکانی طبیعی برای برآورده شدن نیازهای دمایی ماهیان خاویاری و تولید خاویار باکیفیت است.

به گزارش فارس، این آیین در مزرعه پرورش ماهی سلامی در ده‌شیخ شهرستان بویراحمد برگزا شد.

 

منتشر شده در :2016/03/14 - 04:03|شناسه خبر: 25063 602 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه