امروز :شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۷:۲۳:۵۰

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

محیط بانان دنا گلوله هدیه گرفتند/ جنگ نابرابری که ادامه دارد

خورشید ازشانه های دنا برمی آید، کوهستان در آرامشی صبحگاهی به روز لبخندمی زند که ناگهان سفیرگلوله ای این همه زیبایی را در هم می شکند و محیط بانی به ضرب گلوله یک شکارچی برزمین می افتد.

راه ملت – صدیقه امیدی: در هفته محیط زیست که هر کدام از ما باید یک محیط بان و یک حافظ محیط زیست باشیم، یکی از این محیط بانان مورد اصابت گلوله مستقیم شکارچیان قرار گرفت.

قصه محیط بانان دنا که در ارتفاعات ۴۰۰۰متری از حیات وحش و محیط زیست این منطقه کم نظیر حفاظت می کنند، قصه ای شنیدنی و آبستن رویدادهای تلخ و شیرین بسیاری است اما این قصه خاطرات تلخی از شکارچیان را برای محیط بانان به  یادگار گذاشته است. خاطراتی که گاه با مرگ شکارچی و گاه با مرگ محیط بانان گره می خورد.

این بار نیز در هفته محیط زیست یکی از شکارچیان دنای شرقی مورد اصابت گلوله یک شکارچی متخلف قرار گرفت تا این قصه تلخ همچنان تکرار شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد در این خصوص می گوید: محیط بان علی آرامش فر روز یکشنبه از ناحیه پا توسط یک شکارچی مورد اصابت گلوله تفنگ قرار گرفت و به شدت زخمی شد.

اسدالله هاشمی می افزاید: این محیط بان با کمک محیط بانان و همکاری نیروهای مردمی و اوژانس ۱۱۵ پس از چند ساعت تلاش به بیمارستان منتقل شد.

هاشمی با اشاره به نحوه مجروح شدن این محیط بان آن هم در هفته محیط زیست می گوید: عشایر منطقه حجاج از صدای شلیک چندین گلوله  در این منطقه خبر دادند و مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بویر احمد فورا به منطقه اعزام شدند.

وی بیان می کند: با ساعتها گشت زنی در منطقه و کنترل منطقه بادوربین در ارتفاعات، مامورین متوجه حضور شکارچی متخلف در منطقه می شوند که این شکارچی با نزدیک شدن ماموران اقدام به شلیک تیر مستقیم به سمت محیط بان علی آرامش فر می کند.

هاشمی می افزاید: متاسفانه این محیط بان از ناحیه پای راست مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شدت زخمی شد.

عمل جراحی بر روی پای محیط بان زخمی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه این شکارچی شناسایی شده است، می گوید: این شکارچی سابقه دار با توجه به سابقه شکار غیر مجاز خود و شناسایی هویت توسط مامورین و ترس از اعمال شدید قانون به طرف محیط بان دنا تیراندازی کرده است.

هاشمی همچنین در خصوص آخرین وضعیت محیط بان می گوید: او به شیراز منتقل شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

وی حال این محیط بان و سرپرست منطقه حفاظت شده دنای شرقی را رضایت بخش اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته محیط زیست تلنگری است برای تمامی مردم که به یاد داشته باشند هر گلی که می روید، هر گیاهی که سبز می شود و هر جانداری که نفس می کشد حق زندگی دارد و خداوند زیستن را به او ارزانی داشته است.

اما گاهی انسانها از یاد می برند که به شکرانه نعمتی که بر آنها ارزانی داشته شده با تیر بی مهری و خشونت جانداری را نیازارند.

پژواک صدای شلیک گلوله در کوه ها و دره های مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد در هفته محیط زیست نیز لرزه بر اندام حیات وحش این استان می افکند و در کوهستانهای دنا، خائیز، خامی، ساورز، سیوک و دیگر مناطق حفاظت شده تیر بی رحمی گرده کل و بزی را می شکافد.

علی آرامش فر تنها محیط بانی نیست که با تیر شکارچیان روانه بیمارستان شده است و سال گذشته نیز علی افشار رئیس سابق پارک ملی دنا توسط شکارچیان غیرمجاز در منطقه میمند پارک ملی دنا به گلوله بسته شد و از ناحیه کتف و بازو مجروح و روانه بیمارستان شیراز شد.

در این درگیری یک محیط بان دیگر پارک ملی دنا به نام وحید ترحمی نیز مضروب شد.

مضروب شدن ۲۰ محیط بان در سالهای اخیر

این قصه هر ساله در همه مناطق حفاظت شده کشور تکرار می شود و در سال ۹۲ تعداد زیادی از محیط بانانی که با جان و دل از طبیعت و حیات وحش ایران حفاظت می کنند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و ۱۸ تن از آنها به دلیل شدت مصدومیت روانه بیمارستان شدند.

آنها در جنگ نابرابر با شکارچیان و متخلفین زیست محیطی زخمی می شوند تا زخمی بر چهره طبیعت زیبای این زیست بوم نیفتد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از زخمی و مضروب شدن ۲۰ محیط بان در سالهای اخیر خبر می دهد.

علی افشار به خبرنگار مهر می گوید: این محیط بان در درگیری با شکارچیان زخمی و مضروب شد.

وی می افزاید: سال گذشته یک گروه از شکارچیان با اسلحه ژ ۳ و خشاب جنگی به منطقه آمدند و در یک درگیری مسلحانه ۸۰ گلوله ژ ۳ به سوی محیط بانان شلیک کردند.

تعداد محیط بانان کمتر از استاندار جهانی است

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان می کند: تعداد محیط بانان مناطق حفاظت شده این استان کمتر از استاندارد جهانی است.

افشار می افزاید: برای حفاظت از این مناطق تنها ۸۰ محیط بان فعالیت می کنند که بسیار کمتر از استاندارد جهانی آن است.

وی می گوید: به ازای هر۱۰هزار هکتار منطقه حفاظت شده یک محیط بان در استان وجود دارد.

وی اضافه می کند: این در حالی است که طبق استانداردهای بین المللی برای هر دو تا سه هزار هکتار یک محیط بان باید مشغول فعالیت باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد به وسعت ۲۵۰ هزار هکتار و در راس آنها منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا همیشه مورد طمع شکارچیان بومی و غیر بومی بوده و محیط بانان مظلوم این مناطق جان برکف می گذارند تا این آخرین نفس ها از طبیعت گرفته نشود.

در این جنگ نابرابر هر تیری لرزه بر جان محیط بانان و حیات وحش منطقه می اندازد و همیشه بازنده آن محیط بانانی هستند که به دلیل ضعف قوانین یا باید کشته شوند یا بکشند و یا شاهد مرگ حیات وحش باشند.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین مناطق زیستی کره زمین از نظر تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان دهمین ذخیره گاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه زیست کره دنیا نام گرفت.

دنا یکی از آخرین تکه های زمین است که هنوز طبیعت بکر و دست نخورده اش را حفظ کرده و مأمن آخرین نسل از حیات وحش و گونه های نادر گیاهی است.

در ذخیره گاه زیست‌کره دنا حدود یک هزار و ۲۵۰ گونه گیاهی شناسایی شده و این منطقه ۱۵.۶ درصد از کل تنوع گیاهی ایران را در خود جای داده که از این تعداد ۴۵ گونه اندمیک دنا است.

این منطقه دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است و پلنگ، کل وبز، قوچ، میش، سیاه گوش، خرس، خرس قهوه ای بزرگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال، گورکن، موش کور، موش خرما، سنجاب جنگلی، خرگوش، سمور، راسو، گراز، خفاش نعل اسبی، گربه، کاراکال، گربه شنی، گربه پالاس، خفاش گوش بلند، سگ آبی، تشی و چندین گونه دیگر از مهمترین گونه های جانوری این منطقه هستند.

قصه محیط بانان دنا در گیر و دار سختی ها و خوشی ها ادامه دارد. گاه با تولد گوزنی، کوه به شادی می نشیند و گاه با شلیک گلوله ای ترس بر حیات وحش منطقه سایه می افکند اما محیط بانان همچنان پا به پای طبیعت از سبز گیاه بد نمی گویند و به شناسایی راز گل سرخ، ترس چشمان سیاه آهو، مرگ ناباور یک سهره ناب و تپش قلب درخت ایمان دارند.

عکس: هادی سینایی

منتشر شده در :2016/06/07 - 11:06|شناسه خبر: 27861 1197 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه