امروز :جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۱:۰۸:۲۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

یک تحلیل اجتماعی درخصوص مرگ مرحوم رضا موحد

گویند هرچه جامعه به مدل های اولیه اش نزدیک تر باشد تمایلات انسانی و اصیل در آن بارزتر است و برعکس هرچه جامعه به سمت مرزهای مادی و نفسانی و خصوصی و به اصطلاح ثانویه سوق داده شود تظاهرات اصیل انسانی در آن کم تر ظاهر می شود. یکی از پاک ترین جوامع که هنوز […]

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان راه ملت است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
بینندگان راه ملت می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

گویند هرچه جامعه به مدل های اولیه اش نزدیک تر باشد تمایلات انسانی و اصیل در آن بارزتر است و برعکس هرچه جامعه به سمت مرزهای مادی و نفسانی و خصوصی و به اصطلاح ثانویه سوق داده شود تظاهرات اصیل انسانی در آن کم تر ظاهر می شود.

یکی از پاک ترین جوامع که هنوز اکثر خصیصه های اولیه ویا گماین شافت را دارد استان انسان خیز کهگیلویه و بویراحمد است. متاسفانه با دمیدن دودهای مادیات و انتخابات و نفسانیات هر از گاهی فضای عبارآلود گزلشافتی در این منطقه نفس های انسانی و عشق آلود را خفه می کند .

پس از انقلاب اسلامی در استان ما یکی از نعمتهایی که به مساوات به استان ما عنایت کردند انتخابات بود. البته احتمالا چون این فضای انتخاباتی هیچ محدودیتی نداشت تمام و کمال تحویل ما شده است و الا اگر مثل توسعه و مسایل مالی و عمرانی محدودیت داشت مرکز نشینان مارا ازاین نعمت هم محروم می کردند.

به هر حال در کنار آثار مثبت ورود پدیده مدرن دموکراسی و مراجعه به آرای تک تک مردم در یک جامعه سنتی که واحد های عملیاتی آن بیشتر خانواده و خویشاوندی است ، عواقب بسیار نامطلوبی نیز وجود دارد که هبستگی و انسجام جامعه آن فضای انسانی روابط اجتماعی را به خطر می اندازد.

در انتخابات هشتم اسفند ماه ۱۳۹۴ ،همانند انتخابات ادوار گذشته ، شهرستان کهگیلویه بزرگ دچار یک چند پارگی سیاسی و بعضا خشن شده است. سخنرانی های آتشین ،کلیپ های ویرانگر ،حملات کوبنده ، افشاگری های غیراخلاقی ،تهمت های سنگین ،بداخلاقی ها ،لشکرکشی های طایفه ای ، قهر های فامیلی ،نقشه های شبانه ،مقالات نیش دار رایج ترین متاع بازار آن ایام و مابعد آن بود.

انبوه

 

ب خلقی که شکل گرفته بود همه شخصیت توده مردم را در خود غرق کرده بود و تمامی آب خوردن و غذا خوردن و کلاس رفتن و شب نشینی و روزگردی ما بوی نامطلوب سیاست می داد. واین طبیعت چنین روندها و از کارکردهای غیر قابل حذف دموکراسی سنتی؟ است.

شخصیت های تاثیر گذار جامعه نیز تنها از سنگر های خویش اعلام مواضع می کردند .مخالفت و تضادهای های سیاسی شخصیت های مذهبی اجتماعی با همدیگر اعم از حجه الاسلام میر احمدتقوی ،حجه الاسلام موحد ، حجه الاسلام بزرگواری ، سید قادر لاهوتی ، استاد منطقیان و بالاخره عدل هاشمی پور از یک سو و تضادهای تشکیلاتی چپ و راست و معتدل، در میان سطوح اجتماعی پایین تر به  شکاف عمیق و تضاد کامل تعبیر می شده است  به نحوی که  برخی ازهواداران و سمپاتها چنین متصور می کردند که این عزیزان دشمان خونی همدیگر می باشند.

یکی از عمده مواردی که به سرعت توان ریکاوری احساسات اولیه جوامع و گروههای قومی ما را دارد مرگ است. جامعه شناسی مرگ در استان ما قصه بسیار نانوشته ای است. با مرگ یکی از اهالی ،تمامی کدورت ها و کینه ها پاک و جامعه با تمامی ظرفیت خود به دنبال تسلی دادن به صاحب عزاست. عمق این همکاریها شامل کمکهای مالی و حضور مداوم و مشارکت جدی همه اعضای جامعه از خرد تا درشت ،دوست و دشمن ،زن و مرد خواهد شد. به نحوی که صاحب عزا فرصتی برای ناراحتی پیدا نمی کند. او در همان اوج ناراحتی به فکر نوع و کیفیت پذیرایی از تسلی دادگان خواهد بود. مراسمی که موسوم به مراسم فاتحه و یا فاتحه خوانی نام گرفته است درسراسر این قوم به شکل یکسان و یکنواخت جاری است.

مرگ جوان رعنا ، سید رضا موحد به عنوان فرزند یکی از قطب های اصلی این طیف بندی ها ی سیاسی،چنان بارانی از انسانیت بر فضای غبار آلود سیاسی شهرستان پاشید که بعید می دانم حداقل تا انتخابات بعدی اثری از آلودگی های غیر متعارف در فضای اجتماعی شهرستان را شاهد باشیم.

اخلاق نیکوی کاندیداهای رقیب در تسلی دادن به موحد می تواند به عنوان درسی برای زندگی سیاسی در سایه تضاد های سیاسی تلقی شود.خروج رقبای سیاسی از کانالهای رقابتی و ورود آنها به دریای احساسات پاک عشایری و انسانی ناشی از تاثیر مراسم اصیل فاتحه خوانی در رجعت رجال سیاسی به مردان موثر عشایری است.  مشارکت  جدی و بیش از حد عادی حجه الاسلام میر احمد تقوی که سالهاست در مراسمات عمومی حاضر نمی شود ،همدردی های عمیق و قلبی حاج عدل هاشمی در طول برگزاری مراسم از دهدشت تا تهران ،مشارکت قلبی برادران لاهوتی و منطقیان در کل مراسم ،سرپا ماندن حجه الاسلام بزرگواری در مراسم تهران به عنوان میزبان مراسم و بعلاوه مشارکت همه مردم شهرستان از هر جناح و حزب و طایفه و قبیله در همدری با موحد و شرکت مداوم مدیران دولتی ،یک تصویر ناب انسانی را خلق کرده است که تنها قوم فهیم و دلیر لر کهگیلویه و بویراحمدی قادر به رنگ آمیزی آن می باشد.

اگر تصویر را بر روی کل استان زوم نماییم آنگاه شاهد ظرافت های دیگری از این هم گرایی و هم بستگی قوممان خواهیم شد . جایی که بزگوارانی چون تاجگردون ، زارع ،خادمی ،مندنی پور ، هدایت خواه ،روشنفکر ومتخصصان و تحصیل کردگان و نخبگان و توده های اصیل قوم مان با همدردی خویش کمک شایانی به حذف آثارمنفی واگرایی های سیاسی در شهرستان داشته اند.

وبی شک بار اصلی این همراهی مردمی چهره های سیاسی اجتماعی و مردم فهیم استان مان را در رعایت اصول فرهنگی مردم از سوی جنای آقای حجه الاسلام موحد دانست. شرکت در همه مراسمات فاتحه خوانی مردم ،همزبانی و هم دلی با مردم و نوع برخورد ایشان با عشایر چه توده وچه نخبه در طول حیات سیاسی خویش باعث شد که مردمان قدر شناس این استان برای هرکسی که به آنها احترام ورزد ،ارزش دوچندان قایل می شوند

مرگ تلخ است اگر جوان باشد و دوچندان تلخ می شود. اما وحشتناک ترین مرگ ،مرگی است که ناگهان  مناسک عروسی شیرین جوانت  به مراسم و مناسک دیدنی عزاداری تبدیل شود

ومرگ رضا چنین بود. او رفت . ولی باید فبول کرد که مرگش به فضای سیاسی اجتماعی شهرستان لطافت خاصی داد

 

منتشر شده در :2016/06/30 - 10:06|شناسه خبر: 28437 1195 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه