امروز :جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۹:۴۱:۳۲

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

حضور گسترده دانش‌‌آموزان استان درکنکور رشته تجربی/ آیا تمامی دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمدی پزشک می شوند؟

حضور گسترده دانش‌‌آموزان استان درکنکور رشته تجربی/ آیا تمامی دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمدی پزشک می شوند؟

با تغییراتی که در ذائقه دانش‌آموزان برای حضور در رشته‌های درسی پیش آمده باید منتظر کاهش چشمگیر برخی از عناوین در استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله مهندس بود.

راه ملت:

 ،در سال‌های اخیر به دلایل مختلف که ریشه‌یابی آن به زمان زیادی نیاز دارد، دانش‌‌آموزان در انتخاب رشته تحصیلی برخی رشته‌ها را به فراموشی سپرده‌اند.

مردمی که گاهاً به دلایل توزیع نادرست و غلط ثروت در کشور حقوق‌ها و دستمزدهای آن چنانی امروز اجازه حضور فرزندان خود در برخی رشته‌ها را نمی‌دهند.

به گزارش فارس، با آماری که مدیران آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد ارائه می‌کنند بیشتر دانش‌‌آموزان در این استان گرایش به رشته تجربی دارند و به تبع بیشتر آنها انتظار دارند که روزی پزشک شوند.

در نشست شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بسیاری از مدیران آموزش و پرورش از این وضع گرایش به یک رشته خاص اظهار نگرانی می‌کردند.

آن‌ها متعقد بودند که با حضور گسترده دانش‌‌آموزان در رشته تجربی سایر رشته‌ها اکنون با متقاضی آن چنانی در استان روبه‌رو نیستند و همین موجب به صدا درآمدن زنگ خطر در کهگیلویه و بویراحمد برای رشته‌های دیگر شده است.

سید ظهیرالدین پورالحسینی رئیس آموزش و پرورش گچساران که به شدت از این رویکرد در شهرستان زیر مجموعه مدیریت خود نگران به نظر می‌رسید به نکته‌ای مهم اشاره کرد.

وی گفت: دلیل عدم استفاده از نیروهای متخصص این شهرستان در پروژه‌ها تنها به این دلیل است که ما در برخی رشته‌های فنی و مهندسی دیگر متخصص فنی در این شهرستان به اندازه کافی نداریم.

رئیس آموزش و پرورش گچساران معتقد است، وقتی همه اولیا به دنبال پزشک کردن فرزندان خود هستند و بچه‌ها نیز مدینه آرمانی و فاضله خود را در دکتر شدن می‌بینند مشکلات امروزی به وجود می‌آید که گاه تبدیل به یک معضل اجتماعی می‌شود.

در همین خصوص با محمدرضا نیکبخت از پیشکسوتان پزشکی و رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی استان‌های کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و همچنین کاشان به گفت‌‌وگو نشستیم و در این زمینه جویای نظر وی شدیم.

نیکبخت گفت: شاید یکی از مهم‌ترین دلایل رجوع بیش از اندازه جوانان به رشته تجربی ترسی است که از آینده شغلی خود با حضور در سایر رشته‌ها دارند.

این پزشک پیشکسوت افزود: وقتی نوجوانان به این نکته می‌رسند که در آینده برای بسیاری از رشته‌ها شغل نیست و قطعاً با مشکلاتی مواجه خواهند شد، به رشته پزشکی روی آورده تا درصدی از تصورات‌شان نسبت به تأمین شغل فراهم شود.

نیکبخت معتقد است، با این روند در آینده مشکل ایجاد خواهد شد و با اجبار اولیا برای حضور فرزندان در تنها یک رشته با اشباع مواجه خواهیم بود.

ایوب رضایی معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد هم با ابراز نگرانی از این وضعیت می‌گوید: باید رسانه‌ها برای این معضل بزرگ فرهنگ‌سازی کنند، زیرا استان برای توسعه همه جانبه در آینده نیاز به متخصصانی در همه رشته‌های تحصیلی دارد.

وی گفت: این روزها که زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس بوده، سیل جمعیت دانش‌‌آموزی به سوی رشته‌های تجربی روی آورده است و بیم آن می‌رود که رشته‌هایی مانند ریاضی و فنی که استان برای توسعه به آن‌ها نیاز مبرم در آینده دارد با مشکل مواجه شوند.

به گزارش فارس، در استان که مردم برای مهندسین از گذشته‌ها احترام خاصی قائل بوده‌اند و برای احترام به دیگران همواره از لفظ مهندس استفاده می‌کرده‌اند امروزه باید آینده‌ای را متصور شویم که با کاهش مهندسین متخصص روبه‌رو هستیم.

استانی که در حال حاضر از نظر توسعه در رتبه‌های آخر کشوری قرار دارد و برای زندگی در آن بیش از هر زمان دیگر به وجود مهندسین خلاق و مبتکر نیازمندیم این روزها اقبال خوبی نسبت به رشته‌های فنی و مهندسی در آن دیده نمی‌شود.

نماینده تام الاختیار سازمان سنجش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶۰ درصد داوطلبان کنکور در استان در گروه آزمایشی علوم تجربی به رقابت می‌پردازند و این رشته کماکان پرطرفدار‌ترین رشته کنکور در این استان است.

سیا وش باقری تصریح کرد: در کنکور سراسری سال 95 در استان بیش از 17416 نفر رقابت می‌کنند که نسبت به آمار 18 هزارنفری سال گذشته کاهش 6 درصدی را نشان می‌دهد.

باقری ابراز کرد: در حوزه بویراحمد و دنا 8930، کهگیلویه 3806، گچساران 2749، بهمئی 663، لنده 734 و چرام 534 داوطلب در آزمون امسال با هم به رقابت می‌پردازند.

وی با بیان اینکه همانند سال گذشته تعداد داوطلبان خانم‌ از آقایان بیشتر است بیان داشت: 10024 نفر خانم و 7312 نفر آقا در کنکور امسال شرکت می‌کنند.

نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در استان کهگیلویه و بویراحمد به آمار داوطلبان کنکور در گروه‌های آزمایشی پنجگانه اشاره کرد و افزود: 1011 نفر در گروه آزمایشی ریاضی، 3473 نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی، 12546 نفر در گروه آزمایشی علوم تجربی، 406 نفر در گروه‌ آزمایشی هنر و 981 نفر در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی به رقابت می‌پردازند.

باقری اظهار داشت: آزمون سراسری سال 95 در روزهای پنج‌شنبه و جمعه 24 و 25 تیرماه و در چهار نوبت در شهرهای یاسوج، گچساران، دهدشت، چرام، لیکک و لنده برگزار می‌شود./فارس

انتهای پیام/200

منتشر شده در :2016/07/13 - 10:07|شناسه خبر: 28756 574 بازدید
گزارش خطا:
توجه این خبر بدون دخالت انسانی و بصورت کاملا اتوماتیک از وب سایت "پایگاه خبری صبح زاگرس" دریافت شده است لطفا در صورت مغایرت با قوانین نظام جمهوری اسلامی یا اشکلات دیگر احتمالی در نوشتار روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید.

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه