روز جهانی کتاب کودک فرصت مناسبی برای آشنا کردن کودکان با کتاب و بهانهای برای ورود کتاب به زندگانی کودکان بوده اما متاسفانه این روز در رخوت تعطیلات گم شده است.
راه ملت: ، روز جهانی کتاب کودک فرصت مناسبی جهت آشنا کردن کودکان با کتاب و بهانهای برای ورود کتاب به زندگانی کودکان است، متأسفانه ما در کشور از این فرصتها و بهانهها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان بهرهگیری نمیکنیم.
روز جهانی کتاب کودک بود که همزمان با 2 آوریل (۱4 فروردین)، روز تولد هانس کریستین اندرسن، به این عنوان نامگذاری شده است که در ایران مراسم این روز در ۱۴ فروردین برگزار می شود روزی که هرسال در تعطیلات رخوتانگیز نوروزی گم میشود.
کتابخوانی کودکان شاید مؤثرترین گام برای افزایش سرانه مطالعه کتاب در کشور باشد که مقدار آن اکنون از حد استانداردهای جهانی بسیار پایینتر است.
اما متأسفانه این مهم مانند بسیاری از مسایل پر اهمیت دیگر در شلوغیها فراموش میشود، در حالی که نخبگان فرهنگی کشور بارها ضرورت آن را گوشزد کردهاند.
هر سال یکی از دفتر های ملی وظیفه ی تهیه پوستر، پیام و شعار روز جهانی کتاب کودک را بر عهده دارند، شورای کتاب کودک ایران، تا کنون ۲ مرتبه از سوی دفتر بین المللی، وظیفه ی تهیه پوستر، پیام و شعار روز جهانی کتاب کودک را به عهده گرفته است.
نخست در سال ۱۳۵۵، پرویز دیبایی پوستر را طرحی کرد، پیام را الهام توکلی و هاله زربخت، دو دانش آموز ایرانی، با عنوان "ماهی طلایی جادو" نوشتند و شعار آن را نیز محمود کیانوش در قالب یک رباعی سرود و بار دوم در سال ۱۳۷۲، پیام روز جهانی توسط مهدخت کشکولی نوشته شد و پوستر آن را نورالدین زرین کلک ترسیم کرد. پیام آن سال " کتاب، قصه دیروزها، راز فرداها" بود.
بزرگداشت این روز در ایران، همچنان با همکاری نهادهای مختلف ادامه دارد.
در این رابطه مدیرکل کانون پرورش کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری با بیان اینکه وظایف و هدف کانونها بسیار حایز اهمیت و مهم است، افزود: کانونها وظیفهای سنگین در پرورش و تربیت نسل آینده جامعه به عهده دارند.
عیسی گرجی زاده کانونهای پرورشی کودکان و نوجوان را مراکز مهم فرهنگی دانست و عنوان کرد: رفتار، برخورد و شخصیت مربیان و کارشناسان این مراکز در کنار اهداف و سیاستهای تعیین شده میتواند در ارتقاء و پایداری فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی اثرگذار بوده و آن را به یک سازمان هدف تبدیل کند.
وی بر تبیین شاخصههای فرهنگی، علمی، ادبی، هنری و دینی در مراکز پرورشی استان تاکید کرد و گفت: باید همت کرده و کاری کنیم کودکان امروز انسانهایی متفکر، خلاق، متدین، با اخلاق و اجتماعی در آینده باشند.
گرجیزاده اساس و پایه ترقی هر جامعه را مطالعه و یادگیری دانست و تاکید کرد: باید از همین سنین پایین مطالعه کردن و یادگیری را به کودکان نوجوانان آموزش دهیم.
وی با بیان اینکه 18 مرکز پرورش فکری و کودکان و نوجوانان در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، تصریح کرد: 11 مرکز ثابت، پنج مرکز سیار و دو مرکز پستی است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تمامی این مراکز مجهز به کتابخانه هستند، گفت: حدود 127 هزار و 483 جلد کتاب در کتابخانههای مراکز پرورشی سراسر استان وجود دارد.
گرجیزاده اضافه کرد: در این کتابخانهها کتابهای مختلفی با موضوعات قرآن، احکام، نماز، علمی، تاریخی، شعر، داستان، کاردستی، بازی و سرگرمی وجود داشته و در اختیار اعضاء قرار میگیرد.
وی کتابخانه مرکز شماره یک یاسوج را بزرگترین و کتابخانه شهرستان گچساران را قدیمی ترین کتابخانههای کانون پرورشی استان عنوان کرد و گفت: بیش از 17 هزار جلد کتاب در کتابخانه مرکز یاسوج وجود دارد.
گرجیزاده با اشاره به اینکه کانون همواره در اهدای کتاب به کتابخانههای دیگر به خصوص روستاها پیش قدم بوده، بیان داشت: در سال 94 حدود یک هزار جلد کتاب به کتابخانههای روستایی اهدا کردیم.
انتهای پیام/
اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:
ایمیل گروه خبری راه ملت: News@RaheMellat.ir
تماس مستقیم : 09120139712