امروز :شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۸:۳۵:۳۷

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

کسب جالب روزی حلال پشت پراید در یاسوج/ تامین معاش دو خانواده با یک کسب و کار ساده + تصاویر

کسب جالب روزی حلال پشت پراید در یاسوج/ تامین معاش دو خانواده با یک کسب و کار ساده + تصاویر

"حرکت از تو برکت از خدا " جمله ای که از بزرگان با ما رسیده و برخی با اعتقاد راسخ به آن عمل می کنند و در زندگی به درامد و کسب روزی حلال میرسند.

راه ملت:، در روزگاری که بیکاری در جامعه ریشه دوانده و جوانان با مقاطع تحصیلی مختلف به دنبال کار متناسب با تحصیلات خود هستند و این موضوع به یکی از مهمترین مشغله های ذهنی انها بدل شده است اما هستند کسانی نیز که با وجود داشتن زندگی مشترک و خانواده راه دیگری را برگزیده و با قناعت و توکل برخدا شغلی را برای خود دست و پا کرده اند.

"حرکت از تو برکت از خدا " جمله ای که از بزرگان با ما رسیده و برخی با اعتقاد راسخ به آن عمل می کنند و در زندگی به درامد و کسب روزی حلال میرسند و برخی نیز فارغ از هر مسئله دیگری با تنبلی و کاهلی کنج خانه نشسته و به این امید که کار درب منزلشان بیاید سراغ هیچ فعالیتی نمی روند.

سلامتی و امنیت دو نعمت بزرگی است که تا انها را از دست نداده ایم قدرشان را نمی دانیم چرا که با تنی سالم می توان در جامعه ای امن به شغلی روی آورد و به کسی نیز محتاج نبود زیرا به قول صائب تبریزی شاعر برجسته ایرانی؛  

دست نیاز چو پیش کسان کنی دراز                                                                              پل بسته ای که بگذری از آبروی خویش

خداوند به انسانهائی که در راه تأمین معاش خانواده زحمت می کشند وعده آمرزش داده است.

پیامبر اکرم (ص) می فرماید: هر کس که شب را در حالیکه در کسب رزق حلال رنجیده و خسته شده است بخوابد، در حالی که مشمول آمرزش خداوند است خوابیده است .

در روایات بسیاری آمده است: کسی که برای کسب معاش خانواده زحمت می کشد در اجر همانند مجاهد فی سبیل الله قلمداد شده است.

امام موسی کاظم (ع) می فرماید: کسی که برای کسب روزی حلال تلاش کند، تا بدان وسیله مخارج خود و خانواده اش را تأمین سازد، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می نماید .

از امام صادق (ع) نقل است که فرمودند: آنگاه که مردی تنگدست است و برای تأمین خوراک خود و خانواده اش کار کند و از طلب حرام اجتناب نماید، مانند رزمنده ایست که در راه خدا جهاد می کند.

کار و فعالیت برای کسب روزی حلال در زندگی معصومین و ائمه (ع) جایگاه ویژه ای داشته است به طوری که در زندگی همه آنها صحنه هائی از فعالیت و تلاش برای تأمین معاش به چشم می خورد.

امام کاظم (ع) در این زمینه می فرماید: پیامبر خدا و امیر مؤمنان، و پدران بزرگوارم کسانی بودند که با دست های خود کار می کردند؛ و کار و کارگری از سیره پیامبر، رسولان و صالحین است.

کسب و کار علاوه بر تأمین معاش فوائد دیگری نیز دارد

آرامش روحی ،آمرزش خداوند، محبت خدا و بی نیازشدن از دیگران،حفظ دین،نجات از آتش دوزخ و توانایی در امر امداد و یاری مستمندان از مهمترین فواید کسب و کار از منظر دین است.

عواقب بیکاری از منظر دین و روانشناسی

عواقب بیکاری با توجه به روایات  نیز مبغوض شدن نزد خدا، مبغوض شدن نزد پیامبر و ائمه دین ،مستجاب نشدن دعای بیکار و آلودگی به فساد است.

بسیاری از جوانان بیکار به دلیل بیکاری دچار مشکلاتی مانند افسردگی، استرس ، احساس خود کم‌بینی و مانند آن می شوند که این عوامل می‌تواند در دراز مدت به بیماری‌های روحی و روانی جدی بینجامد.

این مقدمه زمینه ای شد تا به سوژه ای که مدت زیادی ذهنم را مشغول کرده بود بپردازم و با گفت و گوی صمیمی از راز و رمزهای یک کسب و کار ساده که هزینه ها و معاش چند خانواده را تامین می کند با خبر شویم.

آقای سهراب شیخی اهل نورآباد استان فارس و ساکن شهر یاسوج است که درعقب یک دستگاه وانت پراید بساط فلافل و سمبوسه فروشی راه انداخته و از این طریق امرار معاش می کند و از طرفی نیز برای با جناقش نیز شغل ایجاد کرده است.

چی شد که به فکر راه اندازی کسب و کار پشت عقب پراید افتادین؟

در استان های همجوار از جمله کردستان، آذربایجان غربی مهاباد و تهران تحقیقات و مشاهداتی داشتم و متوجه شدم که از ظرفیت عقب خودرو باری هم می توان برای درامدزایی بهره گرفت و به همین خاطر با استفاده از ابزار ساده ای مانند سیلندر گاز و گاز و برخی مواد اولیه شروع به این فعالیت کردم.

چند سال است که شغل آزاد دارید؟

حدود 15 سال است که به همراه باجناقم در خیابان های شهر یاسوج به دستفروشی ، پوشاک فروشی داشتیم و مدتی نیز به معاملات ضایعات پلاستیک ، آهن ، الومینیوم و مس می پرداخیتم اما به دلیل رکود در وضعیت بازار اهن و ضایعات نتوانستیم در این حوزه فعالیت کنیم.

برای اینکه بیکار بیکار نباشیم چهار سال است که در فصل پاییز و زمستان حبوبات (نخود. باقلا. لوبیا)  و در فصل بهار و تابستان نیز ساندویچ ( سمبوسه و فلافل) می فروشم.

از لحاظ بهداشتی فروش فلافل و سمبوسه در عقب پراید مشکلی ندارد؟ 

نکات بهداشتی در تمام وسایل لحاظ می شود و ماموران بهداشت نیز بر فعالیت ما نظارت دارند ضمن اینکه ماموران بهداشت و کارکنان دستگاه های اجرایی دولتی و بانکی نیز از ما خرید می کنند و رضایت کامل دارند.

ماده اولیه سمبوسه و فلافل جزو مواد فساد پذیر است در این باره چه توضیحی دارید؟

به اندازه مصرف روزانه مواد اولیه به این مکان اورده می شود و تحت هیچ شرایطی چیزی از مواد مصرفی برای روزهای آینده باقی نمی ماند زیرا از ساعت 10 صبح تا 12 شب این مواد پخت و پز و به فروش می رسد.

مابقی مواد اولیه نیز در یخچال گذاشته می شود و به تدریج به محل کار منتقل و پس از اماده شدن ب مشتریان عرضه می شود.

از چه طریقی مجوز فعالیت دریافت کرده اید؟

از سوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد و شهرداری یاسوج مجوز کسب و کار دریافت کرده ایم و از ماموران اجرائیات شهرداری به خاطر همکاری با تشکر می کنیم.

چه درخواستی از مسئولان و شهرداری یاسوج دارید؟

از شهرداری یاسوج تقاضا داریم همکاری بیشتری با ما داشته باشند و مکان مناسبی برای کسب و کار در فصل پاییز و زمستان ایجاد کنند تا بتوانیم به راحتی و آرامش خاطر بیشتری غذای گرم را در اختیار مردم قرار دهیم.

مردم از کسب و کار شما راضی هستند؟

از درگاه خداوند شاکر و سپاسگزاریم که مردم از کار و فعالیت ما راضی هستند.

قیمت هر عدد فلافل، سمبوسه چقدر است؟

هر عدد فلافل 2000 تومان، سمبوسه 1000 تومان و به همراه دوغ، نوشابه و سس حدود سه هزار تومان می شود.

درآمد روزانه شما از فروش فلافل و سمبوسه چقدر است؟

روزانه هر سه نفر (خودم ، خودرو و باجناقم ) که سه نفر محسوب می شویم 100 هزار تومان درامد داریم و خدا را شاکریم که نان حلال بر سرسفره خود می بریم و بسیار هم برکت دارد.

معیشت چند نفر از طریق فعالیت شما تامین می شود؟

معیشت خانواده ای هفت نفره از طریق این کسب و کار ساده تامین می شود و اعضای خانواده نیز در تامین مواد اولیه فلافل و سمبوسه همکاری لازم را دارند.

به نظر شما کارکردن و کسب روزی حلال از هر فعالیتی ایرادی دارد؟

به نظر من کسب روزی حلال از راه هایی که دین و قرآن توصیه کرده است نه تنها هیچ عیب و ایرادی ندارد بلکه کمک بزرگی به معیشت خانواده محسوب می شود و همه بیاد کار و فعالیت داشته باشند.

پس از پایان کار و رفتن به خانه چه احساسی دارید؟ 

از اینکه پس از پایان یک روز با دست پر به خانه بر می گردیم احساس رضایت داریم زیرا در مقابل زن و فرزندان شرمنده نیستیم.

چه توصیه هایی به جوانان بیکار دارید؟

از جوانان عزیز می خواهم که به دنبال کسب روزی حلال باشند و زحمت بکشند و در هر کاری که می خواهند قدم بگذارند با توکل برخدا وارد شوند و مطمئن باشند که خداوند نیز دست رد به سینه انها نخواهد زد.

برخی جوانان نیز تنها به فکر پشت میز نشینی و کار اداری هستند برای این گروه چه توصیه ای دارید؟

در شرایط امروزی که بیکاری در جامعه افزایش یافته جوانان تحصیل کرده به فکر پشت میز نشینی و کار دولتی و اداری نباشند زیرا از طریق کسب و کارهای ساده نیز می توان تا حدودی مخارج زندگی را تامین کرد.

به نظر شما اقتصاد مقاومتی یعنی چه؟

اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه از هر ظرفیتی برای تولید و ایجاد اشتغال استفاده کرد و این کسب و کار ساده ما نیز می تواند یک فعالیت در حوزه اقتصاد مقاومتی محسوب شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارش و عکس : ابراهیم عزیزی

 

انتهای پیام/200

 

 

 

 

منتشر شده در :2017/04/14 - 10:04|شناسه خبر: 31584 1036 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه