امروز :دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۲:۰۱:۵۹

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

با مشارکت بهره‌برداران، فاز توسعه آبیاری نوین اراضی مختار نهایی می‌شود وقتی مشکل کشاورزان برای متولی کشاورزی مهم است

در پی درج مشکل یک باغدار در رسانه‌ها، راهی روستای مختار در شهرستان بویراحمد شد تا این موضوع را از نزدیک پیگیری کند؛ بازدیدی که چند نکته مهم داشت.

به گزارش راه ملت: این نخستین‌باری نیست که الیاس تاج‌الدینی بعد از دریافت یک گزارش رسانه‌ای راهی مزرعه و محل کار کشاورزان شده است؛ او مصاحبه کشاورزی را با یکی از خبرگزاری‌ها خواند که یک باغدار روستای مختار مدعی شده بود، طرح آبیاری قطره‌ای باغ او علی‌رغم پرداخت سهم کشاورز، اجرایی نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با دریافت این گزارش به صورت سرزده وارد روستای مختار در شهرستان بویراحمد شد و در تماسی با دهیار و شورای این روستا و پیمانکار این طرح، سراغ این کشاورز و طرح آبیاری قطره‌ای باغات این روستا را گرفت.
او به اتفاق پیمانکار طرح آبیاری نوین روستای مختار به باغ این کشاورز هم رفت و از نزدیک وضعیت آبیاری آن را نیز مشاهده کرد.
تاج‌الدینی بعد از آن گزارشی از پیمانکار این طرح خواست که او گزارش داد که از ۱۰۰ باغدار و بهره‌بردار طرح آبیاری نوین اراضی کشاورزی این روستا فقط پنج نفر سهم ۱۵ درصدی خود را پرداخت کردند و سایر کشاورزان هنوز این سهم خود را پرداخت نکردند.
پیمانکار این طرح وعده داد که با پرداخت سهم کشاورزان به زودی این طرح را به اتمام خواهد رساند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی بعد از آن از چشمه و قنات این روستا به منظور امکان توسعه طرح آبیاری تحت فشار اراضی کشاورزی آن بازدید کرد.
تاج‌الدینی به مزرعه لوبیای این روستا هم رفت و با کارگران و کشاورزان نیز گفت‌وگو کرد.
او در پایان این بازدید سرزده با اشاره به ضرورت یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و یکجاکشتی محصولات کشاورزی، مزرعه لوبیای روستای مختار را نمونه‌ای موفق از کار و تلاش در این راستا دانست و گفت: در نقاط مختلفی از این استان امکان اجرای چنین طرح‌هایی وجود دارد.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد افزود: طرح احداث پمپاژ و سیستم نوین آبیاری تحت فشار روستای مختار از ابتدا با هدف ۷۰۰ هکتار شروع شد که تاکنون ۵۰۰ هکتار از آن به بهره‌برداری رسید و با تمهیداتی که انجام شده امکان توسعه این طرح به ۸۰۰ هکتار نیز وجود دارد و در دستور کار این سازمان است.
وی با اشاره به ادعای کشاورز مختاری که به رسانه‌ها گفته بود که طرح اجرای آبیاری قطره‌ای باغ او انجام نشده است با تأیید این ادعا در مورد آن توضیح داد که برای اجرای یک طرح یکپارچه نیازمند مشارکت همه بهره‌برداران و کشاورزان است و تاکنون از ۱۰۰ نفر فقط پنج نفر سهم خود را پرداخت کردند.
تاج‌الدینی با بیان اینکه برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، ۸۵ درصد هزینه‌ها از سوی سازمان جهاد کشاورزی و ۱۵ درصد نیز از سوی کشاورزان تأمین می‌شود، تأکید کرد: در هر طرحی که مشارکت خود مردم و بخش خصوصی نباشد، آن طرح اگر اجرا هم شود، سرانجام موفقی نخواهد داشت.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی افزود: در طرح‌های کشاورزی که بیش از هر بخشی ماهیت مردمی دارند، نیز سهم ۱۵ درصدی کشاورزان حائز اهمیت است و کشاورزان باید این طرح‌ها را متعلق به خود بدانند و برای موفقیت این طرح‌ها و پایداری آنها، خودشان مدیریت آن‌ها را به عهده بگیرند.
وی همچنین از دهیاران و رؤسای شوراهای اسلامی روستاها خواست تا مردم و کشاورزان را ترغیب کنند تا برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین که انقلابی در حوزه کشاورزی محسوب می‌شوند، مشارکت کنند.
تاج‌الدینی از واگذاری فاز توسعه آبیاری تحت فشار اراضی روستای مختار بویراحمد به پیمانکار و آمادگی این سازمان برای تکمیل آن خبر داد و یادآور شد: این طرح در ۱۵۰ هکتار از اراضی زراعی و ۱۵۰ هکتار از اراضی باغی در صورت مشارکت خود بهره‌برداران به زودی به پایان می‌رسد.

منتشر شده در :2018/10/06 - 10:10|شناسه خبر: 35249 481 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه