امروز :جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۰:۰۶:۴۹

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج:

مراکز خرید پر تجمع باید تعطیل شوند/ نقش رسانه ها در مقابله با کرونا مهم است 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: فاصله گذاری هوشمند در استان از هوشمندی خارج شده که یک تهدید است.

راه ملت: دکتر بانشی در جلسه ای که جهت شفاف سازی و تشریح  عملکرعملکرد کادر  بهداشت و درمان  استان در ایام کرونا و  هجمه های خبری« کم کاری دانشگاه و مراکز بهداشت و درمان استان در روزهای گذشته» برگزار شد گفت: وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد خوب است اما کرونا خطرناک و هر بی احتیاطی می تواند کار دستمان دهد.وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در کشور ، اما کرونا خطرناک و هر بی احتیاطی می تواند کار دستمان دهد ، نقد ها را بگذاریم برای بعد از جنگ !

وی با اشاره به شیوع  بیماری کروناویروس اظهارکرد: چنین پدیده‌ای هر ۱۰۰ سال یک بار ممکن است اتفاق بیفتد و نقش خبرنگاران و اطلاع‌رسانی در این اوضاع و احوال مهم است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: خبرنگاران “یار دوازدهم” ما هستتند اما باید به مردم بگویند کشوری که در تحریم کامل به سر می‌برد و اوضاع اقتصاد آن با تحریم‌ها سخت شده در حال حاضر وضعیتی به مراتب بهتر از کشورهای اروپایی دارد در حالی که مردم و دولت ایتالیا در برابر کرونا تسلیم شده‌اند و اسپانیا ولوله شده ما وضعیت بسیار بهتری نسبت به همه آن‌ها داریم.

 

بانشی با توصیه به خبرنگاران با تاکید بر این که هیچ کشوری و هیچ ملتی سربازان خود را در جنگ هدف قرار نمی‌دهند، تصریح کرد: الان در وسط میدان جنگ با کرونا هستیم و هیچ عاقلی سرباز خود را نمی‌زند، سربازان سلامت ما امروز خسته‌اند سربازانی که یک ماه مانده به عید تا کنون که من کنار شما هستم استراحت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: سربازان ما در حوزه سلامت قبل از شیوع بیماری برای خود برنامه‌ریزی استراحت و مسافرت در ایام عید کرده بودند تعطیلات عید که نرفتند هیچ؛ صبح و شب هم ندارند و پنج شنبه و جمعه‌ای در کار نیست پس بیاید نقدها را برای بعد از جنگ بگذارید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: هیچ کدام از همکاران من از ساعت ۲۲ تا ۲۳ شب زودتر خانه نمی‌روند هیچکدام از آن‌ها آف و شیفت نداشتند در این وضعیت خستگی نیاز به حمایت دارند پس متوجه شرایط حساس باشیم.

بانشی تاکید کرد: اوضاع احوال کشور ما بهتر از کشورهای اورپایی است و البته اوضاع و احوال استان ما در کشور بسیار بهتر از بسیاری استان‌هاست که دلیل آن کار و تلاش شبانه‌روزی پرسنل بهداشت و درمان و سایر دستگاه‌ها از بسیج و سپاه و نیروی انتظامی و هلال‌احمر و البته همت خود مردم است.

وی با بیان اینکه با وضعیتی که پیش آمده حتی روزهای هفته را هم از یاد برده‌ایم، افزود: آن قدر کار سخت و خسته کننده است که نمی‌دانم امروز چند شنبه است و جالب است بدانید در یک ماه نخست شیوع کرونا حتی نمی‌دانستم ساعت چند است؛ در حالی که فکر می‌کردم ساعت ۹ صبح است اما ساعت ۱۶ عصر را نشان می‌داد.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهارکرد: محصول کار شبانه‌روزی و تلاش و همت پرسنل بهداشت و درمان استان است به نحوی که استان کهگیلویه و بویراحمد تا به امروز تنها ۸ نفر فوتی داشته و از میانگین کشوری این آمار بسیار پایین تر است و جالب‌تر اینکه از روز هشتم فروردین تا امروز فوتی ناشی از کرونا در استان نداشته‌ایم.

بانشی گفت: از حدود ۲۰۰ نفر کرونایی بستری در بیمارستان های استان و مرخص شدن و قرنطینه شدن آن‌ها در منزل حتی یک مورد هم ابتلا اطرافیان‌شان را نداشته ایم و روزانه وضعیت این بیماران چک می شود.

وی با بیان اینکه بیمار کرونایی بدحال در استان نداریم، افزود: تا امروز ۵۲ نفر بهبودی قطعی از تعداد ۳۰۹ بیمار کرونایی داشته‌ایم و ۲۲۴ نفر به بهبودی نسبی رسیده‌اند، ۱۷ نفر در نقاهتگاه به سر می برند، ۱۵ نفر در سه بیمارستان استان بستری هستند. از مجموع۳۰۹بیمار کرونایی استان ۲۵۹ نفر در منزل قرنطینه و ایزوله می باشند.

بیش از ۸۰ درصد مبتلایان کرونایی کهگیلویه و بویراحمد خانوادگی بوده اند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: میزان بروز بیماری کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۱ در ۱۰۰ هزار نفر است در حالی که این میزان در کشور ۹۱ در ۱۰۰ هزار نفر است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان کرونایی استان کهگیلویه و بویراحمد خانوادگی بوده اند که بوسیله هم استانی‌های مقیم استان‌های تهران، قم و شیراز  به استان انتقال داده شد

بانشی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در راستای پیشگیری از بیماری کروناویروس تصریح کرد: در مرحله اول طرح غربالگری ۹۵ درصد جمعیت استان غربال شدند و تنها ۵ درصد جمعیت یعنی بیش از ۴۰۰۰ نفر آنهایی بودند که یا تلفن‌های خود را پاسخ ندادند یا شماره آنها در دسترس مجموعه نبود.

وی با بیان اینکه اولین چابک در اجرای طرح غربالگری کرونا بودیم، ادامه داد: در مرحله دوم این طرح ۵۸ درصد مردم غربالگری شدند که ما از استان‌های شاخص در این مورد بودیم که این موفقیت با همکاری فرمانداری‌ها، سپاه، بسیج، استانداری و خود مردم رقم خورده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره مقایسه جمعیت بویراحمد و باشت تاکید کرد: جمعیت شهرستان بویراحمد بیش از ۲۸۰ هزار نفر است و جمعیت باشت افزون بر دو هزار نفر. بنابراین در بویراحمد اگر چند بیمار کرونایی مشخص شود شاخص تکان آنچنانی نمی‌خورد اما اگر در باشت چند بیمار شناسایی شود داد و بیداد بلند می‌شود که از شاخص کشوری بالاتر رفتیم.

بانشی با بیان اینکه تاکنون کانون جدیدی از کروناویروس در استان پیدا نشده است، عنوان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد یک استان عشیره‌ای هستیم که به پاشنه آشیل ما تبدیل شده است بطوریکه مردم استان می‌گویند حتما باید به دید و بازدید و عیادت همدیگر برویم و در مراسم عزا و ختم شرکت کنیم که در تماس افراد مشکلاتی وجود دارد و رعایت نمی کنند بنابراین همچنان از مردم عاجزانه می خواهیم این موضوع را رعایت کنند.

وی بیان کرد: در همه جای دنیا ۶۰ تا ۷۰ درصد مبتلایان به کرونا مرد و ۳۰ درصد زن هستند اما در چرام استان کهگیلویه و بویراحمد برعکس است. حدس این است که خانم‌ها در یک خانه دور هم جمع می‌شوند و ممکن است از قلیان هم استفاده کنند، یا مراسمات ختم شلوغ برگزار می‌شود که انتظار داریم مردم رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه در ویدئو کنفرانس‌هایی که استاندار با مسئولان کشوری داشت همواره از استان و کادر درمانی تقدیر شد تاکید کرد: تا این لحظه هیچ مشکلی به لحاظ مالی و پولی نداشتیم و اعلام کردیم هر واحدی هر وسیله‌ای که در راستای مقابله با کرونا لازم دارد را باید فراهم کند.

 

بانشی تصریح کرد: منابع خوبی از وزارتخانه و استانداری به دانشگاه علوم پزشکی اختصاص یافت در مدت دو ماه بیماری کروناویروس هیچ‌گونه مشکل پولی نداشتیم. بنابراین اعلام می‌کنم پول هست و به خوبی هم مدیریت می‌شود.

وی با بیان اینکه در مدت پنج روز ۷۵۰ نمونه گرفته شده گفت: برای آزمایش‌ها مشکل مالی وجود نداشت از زمان شیوع بیماری کرونا ۸ میلیارد تومان هزینه کردیم و برای آزمایش های کرونایی استان اصلا مشکل پول نداشته ایم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: در مرحله اول طرح غربالگری استان بیش از ۹۸ درصد جمعیت استان را پوشش دادیم و مرحله دوم با اولویت زنان باردار، سالمندان بالای ۶۵ سال و بیماران خاص در استان اجرا شد که حدود ۷۰ درصد استان را تحت پوشش قرار داد.

بانشی با بیان اینکه فاصله گذاری هوشمند در استان از هوشمندی خارج شده که یک تهدید است،  اظهارکرد: پاساژهای استان باید تعطیل شوند اما درسطح استان رعایت نمی کنند البته از ۹۰ مرکز و مشاغل پر خطر استان که اقدام به بازگشایی کردند تاکنون بیش از ۴۶ مرکز پلمب شدند.

وی بیان کرد: کرونا اپیدمی است که استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه نسبت به کشور وضعیت خوبی دارد اما این بیماری ویروسی خطرناک است و هر بی احتیاطی می تواند کار دستمان بدهد.

 

منتشر شده در :2020/04/15 - 12:04|شناسه خبر: 48051 683 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه