امروز :دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۱:۰۷:۰۴

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

با هدف تجلیل از نویسنده حوزه تاریخ محلی برگزار شد؛ دومین ویژه برنامه «از تبار قلم» در کهگیلویه و بویراحمد

دومین ویژه برنامه «از تبار قلم» در کهگیلویه و بویراحمد با هدف تجلیل از محمد مهدی روشنفکر، نویسنده حوزه تاریخ محلی، با حضور مسئولان و برخی چهره های فرهنگی و علمی استان برگزار شد.

به گزارش راه ملت و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد، در ادامه رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در توجه به اهمیت و ارج‌گذاری به نویسندگان و اهالی فرهیخته دانش و نخبگان کشور، ویژه برنامه «از تبار قلم» در استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور محسن جبارنژاد، سرپرست کتابخانه های عمومی استان، محمد مهدی روشنفکر، نویسنده و عضو هیئت علمی داشنگاه یاسوج؛ قاسم بدره، شاعر آیینی استان؛ سجاد جمشیدیان، دکتری تاریخ و فعال فرهنگی استان؛ محسن ذکاوت مدرس دانشگاه، برخی از چهره‌های فرهنگی کهگیلویه و بویراحمدی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی آیت الله ملک حسینی یاسوج برگزار و از طریق پلتفرم اسکای روم اداره کل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد پخش شد.
 

مدیرکل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای این مراسم ضمن تبریک دهه امامت و ولایت، گفت: خداوند متعال  در کلام آسمانی قرآن کریم به مراتب درباره قلم و آنچه با قلم می نویسند و بر صفحه کاغذ نقش می بندد سوگند می خورد و دلیل عظمت قلم و نگاشته های قلم همان سوگندی است که خداوند بدان خورده است زیرا در قرآن کریم خداوند متعال همه جا به مظاهر عالم وجودی که خود خلق فرموده قسم می خورد.
محسن جبار نژاد با اشاره برنامه فرهنگی وزین «از تبار قلم» در کتابخانه های عمومی کشور و به تبع آن در استان تصریح کرد: این کار ارزشمند نهاد برای دومین دوره در سطح کشور و در سطح استانهای کشور در حال برگزاری است که هدف آن معرفی جایگاه قلم و اهالی فرهیخته حوزه قلم و نگارش کتاب است.

وی با اشاره به انتخاب برگزیده این دوره برنامه فرهنگی از تبار قلم استان اظهار داشت: ویژگی دکتر محمد مهدی روشنفکر در تاریخ نگاری محلی استان نوع بینش و نگاه علمی و پژوهشی علمی ایشان در تاریخ نگاری محلی در استان است و وی در استانی که برخی نویسندگان تاریخ نگاری آن تحت تاثیر مسائل و متعصبات قومی و فامیلی است کتاب و مقتالاتی را بدون هیچ تعصب و با نگاهی پژوهشی تالیف کرده است.
جبارنژاد بیان داشت: روحیه آزاد اندیشی و حریت در قلم آقای روشنفکر باعث شده است که کتاب های « نوسازی و جامعه ایلی بویراحمد در دوره پهلوی» و «کهگیلویه در عصر صفوی» وی برگزیده جایزه دو سالانه کتاب سال استان کهگیلویه و بویراحمد شود. 
 

در این جلسه فرهنگی، محمد مهدی روشنفکر گفت: برخود فرض می دانم از بانیان این جلسه پربار و مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور تقدیر کنم و برگزاری چنین جلساتی بر وزن و اعتبار این نهاد فرهنگی در راه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور افزوده است.
وی تصریح کرد: انگیزه ورودم به تاریخ استان قدمت و پیشینه تاریخی و همچنین غنای فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است و اینجانب سعی نموده ام با نگاهی علمی و پژوهشی به تاریخ نگاری محلی در استان روی آورم.
روشنفکر افزود: مشکلات عدیده ای در باب تالیف آثار و کتب در باب تاریخ استان وجود دارد که بخشی از آن ملاحظات ایلی و نگاه طایفه گرایی و قومی در استان، حساسیت های کاذب، تعصب و ورود افراد غیر متخصص به تاریخ نگاری استان هست که باید نویسندگان ازآن پرهیز کنند.
همچنین در این جلسه سجاد جمشیدیان، فعال فرهنگی و محسن ذکاوت، مدرس دانشگاه به ارائه نقطه نظرات خود درباره تاریخ محلی استان و همچنین تشریح ویژگی های محمد مهدی روشنفکر و نقد نوشته ها و آثار وی پرداختند.
 

گفتنی است، این نشست با اهدای لوح مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به محمد مهدی روشنفکر نویسنده کهگیلویه و بویراحمدی و تجلیل از خدمات ادبی وی پایان یافت.

همچنین از خدمات، خیام نریمان کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه ها و مسئول محافل ادبی در کهگیلویه و بویراحمد قدردانی شد.

منتشر شده در :2022/07/18 - 11:07|شناسه خبر: 77188 182 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه