امروز :شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۴:۱۸:۴۱

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

هیات انتخاب و داوری شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای مطرح کرد:

رضا دانش‌پژوه: فیلم کوتاه محل درست آینده سینما است

«رضا دانش‌پژوه» عضو هیات انتخاب و داوری بخش فیلم شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره کیفیت و نحوه انتخاب آثار توضیح داد.

به گزارش راه ملت، رضا دانش پژوه عضو هیات انتخاب و داوری بخش فیلم شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره کیفیت این دوره از جشنواره گفت: جشنواره متعلق به هنرمند و جای اوست. هر تاخیری در نمایش اثر هنرمند تبعات اجتماعی و فرهنگی دارد و هر اتفاقی که مانع ارزیابی رشد هنر فیلمسازی این کشور باشد باید قطعا از یک جای دیگر جبران شود. ویژگی اصلی جشنواره باید ایجاد انگیزه و احیای مسیر برای فیلمساز باشد و در حد رفع یک مسئولیت مدیریتی نباشد. سیاست های جشنواره های معتبر جهان بر اساس نگاه و تفکر برای گسترش زبان سینماست و این خصیصه باعث رونق و اهمیت آن جشنواره ها است. برگزاری هر جشنواره فیلم یعنی یک فرصت برای یک قدم به جلوتر رفتن، حتی اگر قدم کوچک باشد اما ارزشمند است.
دانش پژوه درباره کیفیت آثار ارسالی و حاضر در جشنواره توضیح داد: کیفیت آثار از نظر دوربین های پیشرفته و استفاده از عوامل حرفه ای تقریبا امری بدیهی شده است ولی فیلمنامه همچنان جدی نیست. در دنیا کسانی هستند که فقط یک سه خطی می نویسند و تا آخر عمرشان کارشان در صنعت سینما سه خطی نوشتن است. یک گروه دیگر سه خطی را چند صفحه می کنند و یک نفر کار نگارش فیلمنامه کامل را انجام می دهد. این یک خطر جدی است که فیلمنامه همگام با رشد تکنولوژی تولید در سینما رشد نکند. اینکه ژانر در تامین قصه خود ناتوان است مساله است. داستان فیلم ها منطبق بر عوامل و زحمت ها نیست.

این کارگردان درباره تاثیر برگزاری چنین جشنواره‌هایی بر سینمای کوتاه و سینمای کشور مطرح کرد: اگر به گذشته سینما برگردیم، هر چه هست از فیلم کوتاه و نمای کوتاه بوده تا کم کم رشد سینما اتفاق افتاده است. فضای سینمای کوتاه از نظر روایت و رشد تکنیک توجیه اقتصادی دارد و این فضا هر چه گسترش پیدا کند حکم سرمایه گذاری در کلیت سینما را دارد. شاید در بخشی از سینمای کوتاه نیرو و هزینه ها هدر برود ولی وقتی اسامی را در سینمای حرفه ای می بینیم، احساس خوبی داریم و می بینیم که همچنان فیلم کوتاه محل درست آینده سینما است
دانش پژوه بیان کرد: جشنواره این تعارضات را کمتر می کند و مجال و امید می دهد. هر چند شاید نتایج آرای هیات داوران یک جشنواره دلخواه بعضی ها نباشد اما جشنواره به ذات قطعا امید آفرینی و انگیزه درست می کند. اکنون جشنواره های منطقه ای بخش فیلمنامه را حذف کرده اند و این همان ماجرای جدی نگرفتن فیلمنامه است. روایت شخصی من از حذف هر بخش فیلم کوتاه به معنی خودزنی است. 
شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا ۳  تا ۶ مهرماه ۱۴۰۲ به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر یاسوج و به دبیری امین درخشان برگزار می‌شود.

منتشر شده در :2023/09/24 - 04:09|شناسه خبر: 87918 86 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه