امروز :شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۲۲:۳۱:۳۶

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

امام صادق (ع) شرایط طوفانی و بحرانی را به دوران طلایی و تمدن واقعی تبدیل کرد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد در اجماع عزاداران امام صادق علیه السلام، گفت: پیچیدگی‌های و دشواری های دوران امامت آن بزرگوار به حدّی بود که با کوچک‌ترین خطا ممکن بود بنیان‌های جامعه به تباهی کشیده و کار امامت و رهبری را در هم ریزد، مسلمانی را از رونق بیندازد و اسلام را با چالشی جدّی روبرو سازد.

به گزارش راه ملت و به نقل از پیوارنیوز؛ حجت الاسلام حمزه پیش قدم دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع عزاداران امام جعفر صادق علیهم السلام با بیان اینکه نهضت بزرگ علمی از ویژگی‌های مهم دوران زندگی امام صادق (ع) بوده است، گفت: امام صادق (ع)، برای تعمیق در حوزه دین و اینکه جامعه به صورت دقیق به دانش دینی بپردازد، یک نهضت علمی به وجود آوردند که امروز مسیر جامعه بر پایه همین بصیرت دینی رقم خورده که با یک نامه رهبری ایران خطاب به جوانان آگاه و آزادی خواه غرب بیداری حاصل می شود و بر علیه ظلم و جور به پا می خیزند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه نزدیک به نیمی از مجموع روایت شیعه فقط از امام جعفر صادق(ع) نقل شده است ، خاطرنشان کرد: این مرهون شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خاصی بود که در زمان زندگانی امام صادق(ع) به وجود آمده که با دوران زندگانی دیگر ائمه معصومین(ع) متفاوت بوده و باعث شد زمینه انتقال معارف الهی به خوبی فراهم شود.

این مسئول فرهنگی با اشاره به ویژگیهای زمان امام صادق علیه السلام که از نظر اسلامی یک زمان منحصر به فرد بود، بیان کرد: آن زمان، زمان نهضتها و انقلابهای فکری بود و بیش از نهضتها و انقلابهای سیاسی زمان حضرت صادق از دهه دوم قرن دوم تا دهه پنجم قرن دوم بود.

حجت الاسلام پیش قدم تصریح کرد : امام صادق(ع) بعد از شهادت پدر بزرگوارشان امام باقر(ع) در سال ۱۱۴ به امامت رسیدند و دوره امامت ایشان ۳۴ سال طول کشید و این امام همام از معدود امامانی هستند که دوره طولانی امامت داشتند.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) حدود ۱۸ سال را با خلفای جور اموی و ۱۶ سال را با خلفای جبار عباسی معاصر بود، افزود: این دوره بسیار پرتلاطم و از نظر سیاسی پرالتهاب بود به دلیل اینکه حکومت بنی امیه رو به ضعف، انحطاط و انقراض می‌رفت و حکومت بنی‌عباس در شرف به قدرت رسیدن بود.

حجت الاسلام پیش قدم با اشاره به اینکه امام صادق علیه السلام نهایت استفاده و بهره بری را از اختلاف و جنگ بین حکومت امویان و بنی‌عباس برد، عنوان کرد: درگیری نظامی شدیدی بین عباسیان و امویان بود و به همین دلیل امام آزادی عمل داشتند و به نوعی آنها از امام صادق(ع) غافل شدند و ایشان از این فرصت نهایت بهره را برای عمل به وظایف الهی خود بردند و شاگردانی هم که امام صادق(ع) تربیت کردند بیشتر در این دوره بود.

این مسئول فرهنگی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عواملی که موجب شد اوضاع اجتماعی مناسبی در شرایط امام صادق(ع) به‌وجود آید این بود که بنی‌عباس با شعار رضایت آل پیامبر قیام کردند هر چند آنها بعدها اصلا به شعار خود عمل نکردند.

وی با بیان اینکه در آن برهه از زمان فضای جامعه به گونه‌ای بود که مردم علاقه داشتند که با اهل بیت(ع) ارتباط برقرار کنند در حالی که در دوره بنی امیه کسی جرأت نمی‌کرد که شیعه بودن خود را ابراز کند، ادامه داد: همین باعث شد که امام صادق علیه السلام بتواند از شرایط به وجود آمده در نشر معرف دین تلاش کند تا امروز جهان اسلام بتواند از دانشگاه جعفری ارتزاق نمایند.

وی افزود: پیچیدگی‌های و دشواری های دوران امامت آن بزرگوار به حدّی بود که با کوچک‌ترین خطا ممکن بود بنیان‌های جامعه به تباهی کشیده و کار امامت و رهبری را در هم ریزد، مسلمانی را از رونق بیندازد و اسلام را با چالشی جدّی روبرو سازد.

وی ادامه داد: امام جعفر صادق‌(ع) در آن شرایط با جهادی خستگی ناپذیر و مبارزه‌ای نفس‌گیر، آن دوران پیچیده و دشوار، شرایط طوفانی و بحرانی را به دوران طلایی و تمدن واقعی تبدیل کرد.

وی در ادامه گفت: از دل همین درس و بحث های مکتب دانشگاه جعفری شرایط شیعه جعفری بیان شده که امام (ع) فرمودند شش ویژگی خاص برای شیعیان ،محبین و مریدان ما هست که باید از طریق این شش ویژگی انها را بشناسید

دبیر ستاد امر به معروف ویژگی نخست شیعه جعفری را حلال خور بیان کرد و گفت : شیعه جعفری علاوه بر کسب حلال، مال را مطابق دستور و قانون الهی پاک و طاهر می کند، لقمه ای که بر سفره خانواده گذاشته می شود خمس و زکات مال داده شده و مال را با خدا تقسیم می کند.

این مسئول فرهنگی ویژگی دوم شیعه جعفری را پاکدامنی دانست و گفت : انسان باید چشم پاک و مراقب اعمال خود باشد، رضایت خداوند متعال را در بررسی اعمالش لحاظ کند بر همین اساس برای اینکه شیعه امام صادق علیه‌السلام باشیم باید از اعمال خود حسابرسی کنیم.

حجت‌الاسلام پیش قدم سومین ویژگی پیروان مکتب جعفری ، در جهاد محکم و سرسخت هستند، افزود : برای رضای خدا کار می‌کنند، به پاداش الهی امیدوارند و در آخر هم از مجازات خدا و از گناه خود می ترسند .

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد ملت قهرمان ایران را شیعیان واقعی جعفری خطاب کرد گفت: چهل سال تحریم، ترور، فشار اقتصادی، هشت سال جنگ بر علیه این کشور تحمیل شد اما مردم پای آرمان‌های خود ایستاده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امروز ما از تحریم نمی‌ترسیم اضافه کرد: یمن را ملاحظه کنید فرزندان آنها دچار قحطی و گرسنگی شدند، اهالی غزه جلوی چشم آنها زن و فرزندان و خانواده آنها دچار قتل و کشتار قرار می گیرند اما سرسخت ایستاده‌اند

حجت الاسلام پیش مقدم تاکید کرد: امروز صدای مردم مظلوم غزه و صدای جمهوری اسلامی در غرب، میادین و ورزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها شنیده می‌شود، امروز آرمان ایستادگی در برابر با ظلم، ستم و نابودی کبر و استکبار در نقاط مختلف دنیا شنیده می‌شود.

منتشر شده در :2024/05/05 - 03:05|شناسه خبر: 91061 31 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه