امروز :شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ساعت : ۰۳:۵۵:۱۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

رسالت اوقاف در مدیریت وتولیت امامزادگان(ع) وبقاع متبرکه

وَقف عقدی است که در آن مالی بخشیده می‌شود تا مردم یا گروهی از آنان از منافعش استفاده کنند. در وقف، نه واقف و نه آن‌ها که برایشان وقف شده، حق فروش یا بخشیدن مال وقفی را ندارند.

به گزارش راه ملت و به نقل از پیوارنیوز؛ حسین نادریان نسب رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان های گهگیلویه وچرام درجلسه هماهنگی برنامه‌های هفته وقف که باحضور هیات امناهای امامزادگان (ع)برگزار شد ، با اشاره به رسالت اوقاف در مدیریت وتولیت امامزادگان(ع) وبقاع متبرکه گفت:اداره اوقاف شهرستان در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل شدن امامزادگان وبقاع متبرکه به قطب فرهنگی، برنامه های متنوعی ازقبیل آرامش بهاری ویژه عیدنوروز،طرح نشاط معنوی جهت پرکردن اوقات فراغت زائرین ومجاورین در فصل تابستان،طرح ضیافت الهی ویژه ماه مبارک رمضان،طرح بصیرت عاشورایی،طرح یاس نبوی ویژه شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)،برپایی موکب جهت اربعین ودیگر برنامه های ملی ومذهبی در کنار این اماکن مذهبی انجام داده است.

نادریان در ادامه افزود: ازدیگر رسالت های اوقاف بحث قرآن و آموزش این کتاب بزرگ آسمانی است.

وی گفت:سازمان اوقاف وبه تبع آن ادارات اوقاف در جهت ایجاد انگیزه قرآن آموزان مسابقات مختلفی در رده سنی بالای ۱۸سال در سطح شهرستانی،استانی،کشوری وبین المللی که دارای بالاترین سطح مسابقات است برگزار می کند.

حسین نادریان نسب با اشاره به حدیث پیامبر اعظم(صلی الله علیه واله وسلم)وقتی انسان بمیرد پرونده اعمال وی بسته می شود مگر در سه مورد صدقه جاریه(که همان وقف است)،علمی که از آن نفع برده شود وفرزند صالحی که برایش دعا کند گفت: تاریخچه وقف به قبل از اسلام بر می گردد ،وقف هایی از مصر باستان،رومیان باستان واقوام مختلف آرایایی به ویژه ایرانیان که جهت نگهداری معابد وآتشکده های خود موقوفاتی داشتند.

این مسئول در ادامه افزود: نخستین واقف اسلام پیامبر اعظم (ص)درسال سوم هجرت پس از جنگ احد هفت بوستان ومزرعه آماده را به نام بساتین سبعه که به آن حضرت هدیه شده بود وقف کرد،وحضرت امیر(علیه السلام)ودیگر اهل بیت( علیهم السلام) دارای موقوقات زیادی بودن که هنوز تعدادیش پابرجاست.

وی افزود:بیشترین خیانت به موقوفات در زمان پهلوی اول ودوم بود که موقوفات را بفروش رساندند ودر جمهوری اسلامی تعداد زیادی از موقوفات به حالت وقفیت برگشت، وهنوز هم در استان ما موقوفاتی وجود دارد که متاسفانه در تصرف اشخاص حقوقی وحقیقی می باشند.

وی در پایان ضمن تشکر از واقفین خیراندیش گفت : موقوفات منفعتی تحت تولیت اوقاف حدود۱۶۰رقبه منفعتی با نیت های خیرات ومبرات،روضه حضرت زهرا سلام الله علیها ودیگر نیتها وجود دارد که اغلب در مرکز استان واقع شده ونسبت به موقوفات استانهای دیگر در رتبه پائینی قرار داریم شهرستان کهگیلویه داری دو موقوفه،موقوفه بی بی عصمت(س)که بخشی از آن تحت تصرف تعدادی از ادارات دولتی می باشد که در محاکم قضایی در حال پیگیری است و موقوفه بهداد پور با نیت خیرات ومبرات که در حال حاضر زمین است.

منتشر شده در :2024/09/21 - 10:09|شناسه خبر: 93338 39 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: News@RaheMellat.ir

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه