امروز :جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۵:۵۲:۱۰

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

یادداشت /

از این سفر تا آن سفرها

از این سفر تا آن سفرها

استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز به حمایت همه جانبه دولت دارد. طرح های نیمه تمام زیادی در استان وجود دارد که به سرانجام رساندن همین طرح ها خود یک انقلاب صنعتی، کشاورزی، جاده ای و …خواهد بود.

راه ملت:

مهدی رستمی

سفر و بازدید مقامات بالای سیاسی،اقتصادی، نظامی و … از استان ها و شهرها فرصتی است برای ارایه مشکلات و نیازهای استان ها و درخواست برای حمایت دولت و مسئولین برای ارایه راهکار در جهت رفع آن مشکلات.
در دولت هایی که برنامه ریزی آنها کاملا بر محور کارشناسی است باز از خلل سفر و حضور یک مسئول در استان شرایطی پدید می آید که می تواند به توجه بیشتر و تسریع در روند حل مشکلات مربوطه کمک نماید.
در دولت قبل موضوع سفر نیز همچون مسائل دیگر با هزینه های بالا صرفا به یک شوی تبلیغاتی تبدیل شد و علی رغم آن همه هزینه (هیچ)چیز عاید استان ها بویژه کهگیلویه و بویراحمد نشد.
در آن سفرها بجای ارایه راهکار و برنامه ریزی برای حل مشکلات و بیان دغدغه های مردم رفتارها و صحبت هایی اتفاق می افتاد که به عنوان طنز در حافظه مردم به جا مانده است.
رئیس جمهور سابق در ان سخنرانی ها معمولا یا وعده پیچاندن گوش مدیران را می داد و یا از چاقوی زنجان می گفت و گاهی در یک اجتماع مردمی که برای استماع سخنان رئیس جمهور کشور شان آمده بودند به گونه ای سخنرانی می شد که انگار در اول یک صبح اول هفته در صف صبحگاهی دانش آموزان یک مدرسه ابتدایی ناظم مدرسه برای آنها حرف میزند و از مردم پرسیده میشد که ساعت چند به جایگاه آمده اند و حالا کی خسته است؟
با این وجود طرفداران متعصب آن دوahmadnjad]لت با اغراق و بزرگ نمایی از دست آوردهای آن سفرها می گفتند . آنها ادعا می کردند سفرهای استانی احمدی نژاد و دولتش از بزرگترین برکات دولت یازدهم می باشد. لطف الله فروزنده یکی از معاونان رئیس جمهور سابق اهمیت این سفرها را آنقدر می دانست که می گفت :حمایت مردم در سال ۸۸ از احمدی نژاد نتیجه سفرهای استانی و حضور رئیس جمهور در دورافتاده ترین نقاط کشور و دیدار با مردم و آشنایی با مشکلات آنان از نزدیک بود.
ولی همان زمان بسیاری از کارشناسان نسبت به شیوه و چگونگی آن سفرها انتقادات کارشناسانه داشتند که در میان آنها برخی اصولگرایان نیز منتقد آن سفرها بودند.

غفوری فرد یکی از چهره های باسابقه اصولگرا به تشریفات سفر معترض بود و مقایسه سفرهای احمدی نژاد با شهید رجایی را که بسیار ساده و بی هزینه صورت می گرفت اشتباه می خواند.
سفر یک مقام سیاسی معمولا سفری پر هزینه و دارای حساسیت های بالای امنیتی است .پس صرف این هزینه ها این ضرورت را بوجود می آورد که سفر باید مطابق با برنامه ریزی و با انجام کارهای کارشناسی صورت گیرد.
اشکالات و ایرادات عدیده ی آن سفرها
از جمله حجم بالای مصوبات دولت در سفر،فقدان کار کارشناسی برای تصویب پروژه ها و حضور همه اعضای هیئت دولت بخشی از انتقادات بود .در آن سفرها گاهی فی البداهه به مردم وعده هایی داده می شد که هرگز رنگ اجرایی به خود ندیدند و برخی هم کلنگ زنی شدند ولی جز ماکت آن خروجی نداشت.
مجید انصاری که به تازگی از معاونت پارلمانی رئیس جمهور به معاونت حقوقی منتقل شده است درباره پروژه های دولت قبل در سفرها می گوید:۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای به سرانجام رسیدن آن پروژه های به ظاهر کارشناسی شده نیاز است.
رئیس وقت سازمان بازرسی کشور در همان زمان در همین زمینه اعلام کرد: مصوبات دولت در سفرهای استانی دولت نهم و دهم بیش از توان دولت است و بسیاری از این مصوبات اجرایی نشده است و یا با تاخیر اجرا می شود.
این مسئله تنها اشکال آن سفرها نبود. دولت دهم جهت تشویق و ترغیب مردم به استقبال و حضور آنها در سخنرانی رئیس جمهور بودجه ویژه ای برای نامه های مردمی در نظر گرفت و تنها در دور دوم سفرها بود که اعلام شد: دو میلیون و ۲۰۰ هزار نامه در سفرهای استانی از مردم تحویل گرفته شده است و برای جواب دادن به این نامه ها به صورت نقدی مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شد.
بودجه ای که خود می توانست بسیاری از همان پروژه های ادعایی رئیس جمهور را به سرانجام برساند . تعداد زیاد نامه ها در نهایت دولت را مجبور کرد که در دور سوم سفرها دریافت و پاسخ گویی به نامه را از دستور کار خارج کند هر چند همان زمان و در سفر سوم رئیس جمهور به استان ها باز هم گونی گونی نامه تحویل اکیپ های از قبل تعیین شده ستاد استقبال داده می شد.
صرف آن پول کلان در سفرها دولت را مجبور به برداشت بودجه از منابع دیگر کرد. محمد گودرزی وزیر ورزش و جوانان دولت یازدهم بعدها گفت: بخشی از هزینه سفرهای دولت قبل از محل بودجه وام ازدواج جوانان بود و خالی شدن این محل از بودجه سبب شد که دولت دهم در پایان عمر خود توان پرداخت این وام به جوانان را نداشته باشد.
اما پایان دولت دهم پایان سفرهای پوپولیستی همچون بسیاری دیگر از رفتارهای پوپولیستی آن دولت بود.
در این دولت با توجه به نقش و اهمیت سفر کماکان سفر مقامات به عنوان یک ضرورت در برنامه ی کاری دولت باقی ماند اما کاملا فرم و روش کار تغییر کرد و مبنا و اساس سفر بر نگاه کارشناسی نهاده شد.
زرگرپور استاندار استان اصفهان در دولت فعلی بعد از سفر رئیس جمهور به اصفهان گفت: یک ماه قبل از سفر جلسات متعددی کارشناسی حول استان اصفهان در نهاد ریاست جمهوزی ، وزارت خانه ها و دستگاه های دولتی به صورت متناوب برگزار شد و در حین سفر و بعد از آن نیز این جلسات ادامه پیدا کرد تا سفر مفید و موثر انجام شود.
انتظار از دولت تدبیر و امید نیز کمتر از این نیست دولتی که سیاست و شعارش دوری از رفتارهای پوپولیستی است باید که به سفر صرفا از نگاه کارشناسی بنگرد و با برنامه ریزی صحیح از خلل سفرها به روند توسعه استان ها کمک کند.
حال در آستانه سفر ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد قرار داریم. قطعا دولت با همان نگاه و رصد شرایط پا به استان خواهد گذشت. در این میان وظیفه اصلی بر دوش مسئولان استانی است که با ارایه گزارشات واقعی و بیان شفاف مشکلات دولت را جهت حمایت و سرمایه گذاری در استان ترغیب نمایند.
هیاهو و غوغاسالاری جز خودزنی و از دست دادن فرصت توسعه نتیجه ای را در پی نخواهد داشت.
استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز به حمایت همه جانبه دولت دارد. طرح های نیمه تمام زیادی در استان وجود دارد که به سرانجام رساندن همین طرح ها خود یک انقلاب صنعتی،کشاورزی،جاده ای و …خواهد بود.
برخی ها دیر این روزها دیر آمدن رئیس جمهور به استان را بهانه قرار داده اند تا ادعا کنند دولت به این استان بی توجه است در حالی که ابدا این گونه نیست و خوب است این گروه کمی به عقب برگردند و به این سوال جواب بدهند که آیا دو دولت قبل و با وجود آن همه استقبال که مردم به امید حل مشکلاتشان از رئیس جمهور انجام می دادند به اندازه تعداد همان سه سفر سه طرح یا پروژه در استان افتتاح کرد.

منتشر شده در :2016/07/31 - 11:07|شناسه خبر: 29051 495 بازدید
گزارش خطا:
توجه این خبر بدون دخالت انسانی و بصورت کاملا اتوماتیک از وب سایت "پایگاه خبری کبنانیوز" دریافت شده است لطفا در صورت مغایرت با قوانین نظام جمهوری اسلامی یا اشکلات دیگر احتمالی در نوشتار روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید.

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه