امروز :شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۳:۳۸:۰۶

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

۱۳۰۰ کم بینا و نابینا در کهگیلویه و بویراحمد

کارشناس مسئول توانمندسازی معلولین بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۱۳۰۰ معلول کم بینا و نابینا در این استان داریم، گفت: روز جهانی نابینایان تنها یک روز است که تبریک گفته شده و تا روز جهانی نابینایان سال بعد به فراموشی سپرده می شود.

به گزارش راه ملت”سید علی اکبری” ضمن گرامیداشت روز جهانی نابینایان، افزود: ۱۳۰۰ معلول کم بینا و نابینا در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد داریم.

وی اظهار کرد: پرداخت هزینه تحصیلی دانش آموزی و دانشجویی، ایاب و ذهاب و درمان از جمله خدمات بهزیستی برای نابینایان و کم بینایان استان است.
کارشناس مسئول توانمندسازی معلولین بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: ساعت گویا، دستگاه ضبط صوت، دستگاه فشارسنج گویا و دستگاه تست قندخون گویا از جمله وسایل کمک توانبخشی است که در اختیار نابینایان و کم بینایان قرار می دهیم.
اکبری عنوان کرد: ۲ کانون نابینایان در شهرهای یاسوج و گچساران داریم که نابینایان و کم بینایان استان در این دو کانون به فعالیت های ورزشی، فرهنگی و هنری می پردازند و از خدمات آنها استفاده می کنند.
وی ادامه داد: خدمات توانبخشی به نابینایان و کم بینایان در ۴ مرحله استفاده از خط بریل، استفاده از باقیمانده حس بینایی در افراد کم بینا، استفاده از حس شنوایی و تحرک، جابه جایی و استقلال در زندگی شخصی است.
کارشناس مسئول توانمندسازی معلولین بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: منظور از تحرک و جابه جایی استفاده از عصای سفید است که این عصا نماد معلولیت و نابینایی، تحرک و جابه جایی شخص روشندل و حکم چراغ قرمز برای رانندگان است.
اکبری به عدم دسترسی و مناسب سازی برای نابینایان اشاره و خاطرنشان کرد: دستگاه های خودپرداز بانکی به سیستم گویا مجهز شده اند اما این مناسب سازی تکمیل نشده و دکمه های کنار مانیتور خودپرداز فاقد خط بریل هستند و افراد نابینا نمی توانند از خدمات خودپرداز بانکی استفاده کنند.
وی افزود: آسانسورها نیز فاقد سیستم گویا و خط بریل هستند و نیازمند مناسب سازی برای نابینایان هستند.
کارشناس مسئول توانمندسازی معلولین بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: کتابخانه ها در مراکز دانشگاهی نیز فاقد سیستم گویا برای نابینایان هستند و به همین دلیل نابینایان و کم بینایانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه ها را دارند بیشتر به سمت رشته های علوم انسانی می روند چرا که امکانات مناسب برای نابینایان جهت تحصیل در رشته های مهندسی و هنر در دانشگاه ها وجود ندارد.
اکبری تاکید کرد: مجلات و روزنامه ها با خط بریل وجود ندارد و افراد نابینا از سایت های خبری نیز نمی توانند استفاده کنند.
وی ادامه داد: رسانه ملی نیز برای نابینایان و کم بینایان برنامه ای نداشته درحالی که باید هفته ای دو ساعت برای نابینایان وقت بگذارند.
کارشناس مسئول توانمندسازی معلولین بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: با وجود اینکه تمام سازمان ها و ارگان ها موظفند وضعیت دسترسی معلولین و مناسب سازی را درسطح سازمان های خود اجرا کنند، برای این منظور در سطح جامعه بسیار مشکل داریم و سازمان بهزیستی نمی تواند به تنهایی بحث مناسب سازی را اجرا کند.
اکبری عنوان کرد: روز جهانی نابینایان تنها یک روز است که تبریک گفته شده و تا روز جهانی نابینایان سال بعد به فراموشی سپرده می شود.
انتهای پیام

منتشر شده در :2020/10/15 - 03:10|شناسه خبر: 56407 265 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه