امروز :چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۵:۵۳:۵۳

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

از مونیخ تا دهدشت خاندان سخاوتمندی که امید هدیه می دهند/ رمزگشایی از نیتی که گره ها را باز کرد

سنت حسنه وقف ریشه در تاریخ دارد و هدف اساسی از پیدایش آن یک احساس مسئولیت اجتماعی در قبال هم نوعان بود و هرگز جغرافیا مانع اندیشه خیرخواهانه واقفین نشد تا جایی که فرزندان ایران زمین از آن سوی دنیا برای کمک به هموطنان خود عازم وطن شدند.

به گزارش راه ملت؛ وقف نقش مهمی در رفع نیازمندی های اجتماعی دارد و در گذر تاریخ همواره موجب تحولات بسیاری در یک منطقه شده است.
از موقوفه های مشهور در جهان و ایران می توان به دانشگاه هاروارد در آمریکا و موقوفه فرامرزخان مشهور به ملامحمد در مشهد اشاره کرد.
اما امروز به فراخور نیاز روز موقوفه ها نیز با نیت های مختلفی وقف می شوند تا جایی که نمی توان منکر نقش وقف در کاهش آسیب های اجتماعی و توسعه پایدار یک جامعه بود.
کوچک یا بزرگ بودن یک وقف مهم نیست و مهم نیت خیرخواهانه ای است که می تواند گره ای را باز کند گاهی یک واقف با وقف خانه اش برای احداث یک مدرسه اشک شوق را در چشمان کودکانی جاری می کند و گاهی با اکسیر امید و تلاش یک باغ را به صدها باغ تبدیل کرده و علاوه بر رونق اشتغال و تولید زنگ زندگی را نیز در آن دیار به صدا در آورده است.
هر کدام از موقوفه ها در در نوع خود داستان و روایتی دارند اما این بار به داستان جالبی از خاندانی می پردازیم که بنا به وصیت پدر پا در دنیای زیبای وقف و نیکوکاری گذاشته اند.
همه چیز از نیت بزرگ خاندان، یعنی پدرشان آغاز شده بود مردی که روزی پیش از مرگ فرزندانش را در کنار خود گردآورده و از آنها می خواهد که ثلث اموالش را در راه خیر صرف کنند.
از آنجایی که فرزندان نیز مهر و بخشندگی را از پدر به ارث برده بودند با همدلی و همفکری تصمیمی سرنوشت ساز گرفتند و با اجازه پدر ثلث اموال و بخشی دیگر از اموالشان به بازار سرمایه سپرده و آنها از آن روز در مسیر دیگری گام برداشتند.
تا جایی که نه تنها ثلث اموال پدر در راه خیر صرف شد بلکه کارهای بزرگ تری نیز در این زمینه انجام شد.
این نیت موجب شد فرزندان نکوئیان بزرگ، خیریه امام حسن مجتبی (ع) را بنا به ارادتی که به خاندان عصمت و طهارت داشتند پایه گذاری کنند و امروز بیش از ۴ دهه است که این خانواده چراغ خاموش و به دور از هیاهوی عصر ارتباطات بنا به وصیت پدر مرحومشان شهر به شهر گشته و سعی می کنند باری از روی دوش نیازمندی و گره ای از گره های انسان دردمندی را باز کنند.
از سال ها پیش علاوه بر خدماتشان در شهرهای مختلف کشور راهی دیار کهگیلویه و بویراحمد شدند و به حضور دو روحانی خوشنام شهر یعنی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید میراحمد تقوی مشهور به آمیراحمد و حجت الاسلام سید بمونی صالحی زاده رفته و خواستار معرفی مناطق نیازمند برای اجرای پروژه های خیرخواهانه خود شدند.
در گذر زمان و با راهنمایی ها و کمک های این دو روحانی، خاندان نکوئیان منشاء خیر و برکات بسیاری در شهرستان های کهگیلویه،چرام و لنده شدند.
این خدمات از مدرسه سازی آغاز و ایجاد ۸۰ کارگاه قالی بافی از دیگر خدمات این خانواده نیکوکار بود.
وقف مهر از گذشته تاکنون با این خاندان همراه است و بنا به نیاز روز علاوه بر تهیه جهیزیه، پرداخت هزینه درمان بیماران نیازمند، ایجاد اشتغال و خرید دستگاه های پزشکی اقدامات بسیاری در این مناطق انجام داده اند.

با سید محمد جعفر صالحی زاده به عنوان وکیل و همراه همیشگی خانواده نکوئیان در این امور خیرخواهانه همکلام می شویم و به ما می گوید: یکی از کارهای خوبی که در این مدت انجام شد آموزش ۳ هزار هنرجوی قالی بافی است که سطح آموزش این بانوان از نظر کیفیت به گونه ای بود که توانستند تولیدات خود را به خارج از کشور صادر کنند و اکنون از محل درآمد آن می توانند به زندگی خود رونقی دهند.
وی با بیان اینکه فرزندان مرحوم نکوئیان تصمیم گرفته اند علاوه بر کارهای مختلف و متنوعی که انجام داده اند یک مجتمع چند منظوره در شهر دهدشت ساخته و آن را وقف کنند، افزود: نیت این وافقین انجام کارهای فرهنگی باتوجه به نیاز روز جامعه است.
صالحی زاده، گفت: زمین مورد نیاز این مجتمع خریداری شده است و پس از انجام کارهای اداری نسبت به ساخت آن اقدام خواهد شد.
وی عنوان کرد: این موقوفه برخلاف سایر موقوفه ها و کارهای خیرخواهانه این خانواده یک موقوفه غیرمتصرف است و خود فرزندان نکوئیان نسل اندر نسل اداره آن را بر عهده خواهند داشت.
صالحی زاده در میان سخنانش از بی مهری های برخی از دستگاه های اجرایی نیز گلایه‌مند است و می گوید: به طور قطع اگر برخی از مسئولان ما را در این مسیر یاری می کردند و حمایت های بیشتری در این خصوص انجام می شد، شاهد کارهای بزرگ تری بودیم.
اما روایت این خانواده واقف تنها روایت یکی از ده ها واقفی است که در این دیار و برای رفع مشکلات مردم کمر همت بسته اند.
استان کهگیلویه و بویراحمد دارای مردمی مهربان و نیکوکار است اما هنوز هم سایه سنگین بی مهری بر سر این سنت پسندیده خودنمایی می کند و آنطور که باید و شاید این فرهنگ احسان و نیکوکاری نهادینه نشده و نسبت به وقف کم لطفی شده است.
امید است همانطور که خاندان نکوئیان در طول دهه های مختلف گره های بسیاری از زندگی مردم این مناطق باز کردند هر کدام از ما با یک وقف کوچک بر لبی لبخندی بنشانیم و در دلی نور امیدی را روشن کنیم و بدانیم که می توان بنا به شرایط و نیاز روز وقف های مختلفی داشته باشیم تا به کشور و دیار خود خدمتی ماندگار کرده باشیم.
به امید روزی که در هر خانه یک واقف متولد شده و بدانیم که در جایی از این جهان پهناور چشمانی ما را منتظر است.


گزارش از سیده زهرا موسوی

منتشر شده در :2021/01/11 - 09:01|شناسه خبر: 60498 388 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه