امروز :پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۰:۳۵:۱۷

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

پایان انتظار ۱۰ ساله کشاورزان /سد «کوهبرد» کهگیلویه آبگیری می شود

سد شهید «دلنسب کوهبرد» با ظرفیت ۲ و نیم میلیون متر مکعب و پوشش ۳۵۰ هکتار از اراضی زراعی، پس از ۱٠ سال انتظار با اولین بارش سالانه آبگیری می شود.

راه ملت: حمیده تابش نژاد: کهگیلویه و بویراحمد سرزمین آب‌ها و رودخانه‌ها قریب به ۱٠ درصد روان آب‌های کشور را دارا است.

این استان به علت محرومیت‌های تاریخی، توسعه زیرساختی مطلوبی در بخش مدیریت منابع آب را به خود ندیده است.

علیرغم تمام ظرفیت‌های آبی منطقه، شهرهای مختلف و صدها روستای این استان با تنش آبی مواجه بوده و پروژه‌های آبی آن نیز سرعت بالایی در ساخت و تکمیل نداشتند.

با این وجود در شهرستان کهگیلویه که شغل اغلب مردمانش کشاورزی است، تکمیل پروژه‌های تأمین آب شرب و کشاورزی می‌تواند گامی مؤثر در بهبود شرایط داشته باشد.

پایان انتظار ۱۰ ساله کشاورزان /سد «کوهبرد» کهگیلویه آبگیری می شود

آغاز احداث سد کوهبرد سال ۱۳۹٠

احداث سد خاکی شهید ابوالفتح دلنسب سال ۱۳۹۰ در کوهبرد از توابع بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه آغاز شد.

این سد با پیش بینی ظرفیت ذخیره سالانه ۲ و نیم میلیون متر مکعب آب، توانایی آبیاری بیش از ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم پایین دست را داراست.

سد مخزنی کوهبرد به عنوان تنها سد خاکی شهرستان کهگیلویه و از پروژه‌های مهم حوزه آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی به منظور توسعه بخش کشاورزی، گردشگری و اشتغالزایی در محدوده دشت‌های اطراف روستاهای کوهبرد تا برج بهمنی در حال اجرا است.

پوشش آبیاری ۳۵٠ هکتاری

جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل روان‌آبها و همچنین ذخیره‌سازی آب باران جهت آبیاری بیش از ۳۵۰ هکتار از زمین‌های پایین دست، جلوگیری از سیلاب‌ها و افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو و کلزا و فراهم‌سازی زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از نتایج به سرانجام رسیدن این طرح مهم است.

این در حالی است که فاز اول این پروژه ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده و فاز دوم با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد نیازمند توجه بیشتر برای آبرسانی به دشت‌های تشنه کوهبرد بوده و وعده آبگیری در انتظار اعتبار مانده است.

سد شهید دلنسب کوهبرد بارها از تریبون امام جمعه شهرستان مطالبه گری شد و مسئولان زیادی اعم از کشوری، استانی و شهرستانی از پروژه سد خاکی شهید دلنسب به امید بهره برداری و جاری شدن آب در مزارع کشاورزان بازدید کردند.

و حالا با نزدیک شدن به اتمام فاز دوم این پروژه، فرماندار و رئیس جهاد کشاورزی شهرستان از این پروژه بازدید کردند.

پایان انتظار ۱۰ ساله کشاورزان /سد «کوهبرد» کهگیلویه آبگیری می شود

با حضور متولیان، تعدادی از کشاورزان با حضور در محل تاج سد کوهبرد، با توجه به بی آب بودن منطقه و رفع مشکل بیکاری در این منطقه، انتظارات خود را از مسئولین بیان و خواستار حمایت جدی آنها از پیمانکار و پرداخت مطالبات خود در رابطه با تملک اراضی شدند.

اشتغال زایی ۳۵٠ نفری سد

فرماندار کهگیلویه در این بازدید اظهار داشت: با توجه به تحت پوشش قرار گرفتن ۳۵۰ هکتار از اراضی منطقه، قریب به ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی این سد است.

سید عبدالعزیز موسوی با اشاره به تلاش پیمانکار پروژه سد شهید دلنسب، افزود: در ابتدای همین سال بارشی فاز اول پروژه افتتاح و سد آبگیری می‌شود.

وی با اشاره به مطالبات کشاورزان، تصریح کرد: اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات پیمانکار و تملک اراضی کشاورزان و برای تکمیل خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و توزیع در زمین‌های کشاورزی مورد نیاز است.

فرماندار کهگیلویه گفت: امیدواریم با پیگیری‌های استاندار و معاونین، اهتمام نماینده و مجموعه جهاد سازندگی در طول این سال، برای به ثمر نشستن پروژه و بهره برداری از فاز اول و دوم و رساندن آب به مزارع و ساماندهی اعتبار لازم را تخصیص دهند.

پایان انتظار ۱۰ ساله کشاورزان /سد «کوهبرد» کهگیلویه آبگیری می شود

مشاور پروژه سد شهید دلنسب در حاشیه این بازدید گفت: قرارداد این سد طی دو مرحله با پایان یافتن فاز اول، فاز دوم نیز در مراحل پایانی کار است.

ساتیار نجات دهکردی تصریح کرد: فاز سوم شامل ایستگاه پمپاژ، تأسیسات برق، اتاق برق، تابلو برق، ترانس برق و خط انتقال است که با اجرای سیستم آبیاری نوین به پایان می‌رسد.

اعتبار قطره چکانی است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه نیز از آبگیری سد کوهبرد با اولین بارش سالانه خبر داد و گفت: به دلیل اعتبارات قطره چکانی بهره برداری از این سد به تأخیر افتاد.

حکمت الله نریمانی افزود: فاز اول سد کوهبرد تکمیل و فاز دوم در مراحل پایانی کار است.

با پایان انتظار ۱٠ ساله کشاورزان کوهبردی، آب در خاک‌های تشنه شهرستان جاری شده و بار دیگر رخسار زمین‌های منطقه سبز و حاصلخیر خواهد شد.

منتشر شده در :2022/08/22 - 10:08|شناسه خبر: 78754 212 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه