امروز :یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۴:۲۰:۵۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

گزارش راه ملت از دومین روز برگزاری شصت و هفتمین جشنواره فیلم منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج_ دنا؛

ساز جشنواره فیلم کوتاه در یاسوج کوک شد/ “فصل شیدایی” فیلمی که مخاطبان را روی صندلی‌هایشان میخکوب کرد/درخشان: فرهنگ و ارشاد استان با آغوش باز پذیرای هنرمندان توانمند این دیار و سراسر کشور است

یاسوج در نخستین روزهای پاییزی میزبان یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری با حضور هنرمندان بیش از ۱۰ استان کشور است.

به گزارش راه ملت از یاسوج؛ ضرورت توسعه رویدادهای هنر محور امروزه برکسی پوشیده نیست ولی این اصل سال‌ها بود که در این استان به خواب زمستانی رفته بود و با ورود امین درخشان شاهد روح تازه‌ای در کالبد بی‌جان فرهنگ و هنر کهگیلویه و بویراحمد هستیم.

مدیری جوان که با عملکرد مطلوب خود از نگاه اهالی فرهنگ و هنر موجب شکل‌گیری پیوند عاطفی عمیق، بین فرهنگ و هنر استان با سایر نهادهای فرهنگی از جمله حوزه هنری استان شد.

برگزاری شایسته جشنواره فیلم فجر در استان با استقبال خوب مخاطب هنر هفتم و برگزاری سایر جشنواره‌های روتین یا ابتکاری از جمله اقدامات مخاطب پسند درخشان در طول دوره مدیریتی‌اش است اما این بار شاهد برگزاری پرشور شصت و هفتمین جشنواره فیلم منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج_ دنا در یاسوج هستیم .

این جشنواره با استقبال کم‌نظیر جامعه هنرمندان و علاقمندان به فیلم کوتاه رو به رو بوده است و از سانس چهارم که راس ساعت ۱۶:۰۰ امروز با فیلم “کهنه روستا” اثری از محمد رضا بابادی از اهواز آغاز شد و تا پایان سانس ۶ در ساعت ۲۱:۳۰ مخاطب را در این روزهای خنک پاییزی در سالن سینما هنر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مشتاق نگاه داشت.

البته نباید از نقش پررنگ و تاثیرگذار به همراه برنامه‌ریزی اصولی سید ایرج کاظمی‌جو رئیس سینمای جوان یاسوج_دنا در برگزاری این دوره از جشنواره فیلم کوتاه غفلت کرد.

امروز فیلم‌ها براساس برنامه‌ریزی اعلام شده از روز اول جشنواره در ۴ سانس روی پرده رفتند.

فیلم‌های امروز شامل “کهنه روستا” اثر محمدرضا بابادی، “زیر هشت” از پدرام مقیمی، “جلسه علنی” از محمد حسنی، “کارنیکا” اثری از مریم صمدی، “داستان چراغ راهنما” به کارگردانی محمدرضا بابادی،”دَفَک”بهنام بیرم‌وند، “بار هستی” از امید رشیدی نسب، “خنزیر” ماجد رستمی زاده، “شیهه‌ی دور” از صمد قربان‌زاده، “ایستگاه متروک” به کارگردانی محمد حسن حیاتی‌پور، “پرومته در خواب” از مسعود احمدی، “مریم” احمد معبودی، “سه‌بعدی” از مهران کلنگ‌دار، “قزلر” محمد طالبی، “کژدم” شهرام قادری، “ایز” وحید معصومی، “لاخ” ریحانه بابائی‌پور و ” فصل شیدایی” به کارگردانی احمد احمدپور بود.

در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه نه تنها شاهد حضور پررنگ بانوان کارگردان هستیم بلکه در این جشنواره هنرمندانی از ۱۰ استان همدان،ایلام، کرمانشاه، فارس، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان، مرکزی، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد حضور دارند که این تنوع حضور خود موجب به نمایش گذاشتن آثاری بکر و متنوع برای بها دادن به ذائقه مخاطب است.

لازم به ذکر است که این فیلم‌ها در ژانرهای مختلف داستانی، پویانمایی، مستند و تجربی اکران می‌شوند.

امین درخشان در حاشیه برگزاری این جشنواره به خبرنگار راه ملت، می‌گوید: هیچ‌گونه انحصاری در حوزه فرهنگ و هنر این استان وجود ندارد و مجموعه فرهنگ و ارشاد با آغوش باز پذیرای هنرمندان توانمند این دیار و سراسر کشور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد بر ضرورت شناخت عمیق نسبت به ذائقه زیبایی شناختی مخاطبان تاکید کرد و گفت: به طور قطع هنرمند زرشناس در قالب‌های هنری می‌تواند ارزش‌های یک جامعه را به مخاطب انتقال دهد و این مهم با تصویرگویا و هنر سینماگران راحت‌تر در جامعه انعکاس می‌یابد.

دبیر اجرایی شصت و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج، خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره شاهد حضور کم‌نظیر هنرمندان و علاقمندان به عرصه هنر و فرهنگ بودیم و امید است باتوجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این جشنواره نیز به خوبی به پایان برسد.

وی برگزاری” اردوی عکاسی”، “کارگاه ایده تا ارائه”، نشست تخصصی “انتقال تجربه کارگردانی توسط《استاد محمد حسین لطیفی》 ، نشست تخصصی “عکاسی صریح شکل‌گیری مجموعه عکس نقد و بررسی آثار ارسال شده برای جشنواره توسط 《استاد حسن غفاری》و نشست تخصصی “انتقال تجربه از ایده تا اجرا” توسط 《استاد محمدرضا عرب》را از دیگر برنامه‌های شصت و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.

یکی از مخاطبان حاضر در سینما هنر یاسوج و در حاشیه برگزاری این جشنواره به خبرنگار راه ملت در خصوص کیفیت برگزاری جشنواره، گفت: فرآیند تولید اثر یک فرآیند دوسویه است به این صورت که نه تنها نیاز مخاطب سنجیده شود بلکه یک اصل مهم این است که نویسنده ذائقه مخاطب را ارتقا دهد و امروز در بخشی از این فیلم‌ها شاهد آثار مطلوبی بودیم که به این اصل توجه شده بود.

این دختر جوان که خود را طرفدار پروپاقرص سینما می‌دانست، گفت: بدون شک حضور آثار اجتماعی نشان‌دهنده دغدغه‌مندی سینماگر نسبت به نیاز امروز جامعه است و اگر شاهد آزادی بیشتری در تولید آثار باشیم به طور قطع شاهد آثار مطلوب‌تر هم خواهیم بود چرا که این جشنواره می‌توانست قوی‌تر هم ظاهر شود اگر با برخی محدودیت‌ها رو به رو نبودیم‌.

فیلم “جلسه علنی” از نگاه برخی از مخاطبان امشب با رویکردی امروزی به موضوع پرداخته بود که بهتر بود این اشتباه فیلمساز را در انتخاب برخی از واژه‌ها تکرار نکرده و با استفاده از هنر کارگردان با زاویه گفتاری متفاوتی به موضوع می‌پرداخت؛ درست است که جامعه باید نقد سازنده را پذیرا باشد اما استفاده از تعابیر و واژه‌های بهتر در ارتقای سطح فرهنگی مخاطب بدون شک تاثیرگذار است.

“دفک” بیرم‌وند با روایتی مستندگونه از زندگی یک خانواده هنرمند تا حدودی مخاطب را درگیر می‌کرد اما به زعم برخی مخاطبان می‌توانست از سناریوی قوی‌تر بهره‌گیرد.

سینماگران در اکثر این فیلم‌ها می‌خواستند هنر خود در پایان باز یک فیلم را به نمایش بگذارند که به عقیده اکثر مخاطبان موفق نبودند و هیچ فیلمی در این روز نمره مثبتی نگرفت.

اکثر سوژه‌ها حاوی تم تراژدی و دارم بودند و فقط “صحن علنی” یک طنز اجتماعی را به نمایش گذاشت.

یک موضوع خاص در این دوره از اکران فیلم‌ها استفاده از لوکیشن‌های خاص و زیبا در ساخت فیلم بود که برای دقایقی هم که شده حس نوستالوژی‌ را در مخاطب زنده می‌کرد.

اما فیلم مستند “فصل شیدایی” به کارگردانی 《احمد احمدپور》 که در آخرین سانس امشب راس ساعت ۲۰:۳۰ به روی پرده رفت علی‌رغم اینکه آخرین فیلم بود و احساس می‌شد مخاطب دیگر از تماشای فیلم‌ها خسته است به یک باره با یک سناریوی تکراری اما زیبا مخاطب را بر روی جای خود میخکوب کرد این فیلم که با موضوع لحظه‌های سخت و تلخ اعلام خبر شهادت شهدا به خانواده ایثارگران ساخته شده بود به خوبی استرس و لحظات غم‌انگیز افرادی که مسئول رساندن خبر شهادت شهدا به خانواده‌های آنان بود را به نمایش گذاشت و اشک را بر گونه‌های مخاطبان جاری ساخت؛روایت دردناک چشم انتظاری خانواده شهدا همراه با لوکیشن‌های خاص از ویژگی‌های بارز این اثر بود.

گفتنی است شصت و هفتمین جشنواره ی منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج_ دنا از سوم مهرماه آغاز شده و تا ششم مهرماه ۱۴۰۲ به دبیری امین درخشان در شهر یاسوج برگزار می‌شود.

گزارش از: سیده زهرا موسوی اصل

منتشر شده در :2023/09/26 - 11:09|شناسه خبر: 87951 182 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه