امروز :دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۵:۳۲:۱۱

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

در بررسی میدانی منطقه ویژه گردشگری تنگ مهریان، مطرح شد؛

بلاتکلیفی ۸۰ واحد گردشگری در تنگ مهریان/ضرورت حمایت از کارآفرینان/رفع مشکل حریم جاده‌ای منطقه ویژه گردشگری تنگ مهریان در سطح ملی تعیین تکلیف می‌شود/ضرورت توجه به امنیت روانی گردشگر در اجرای سازه‌های گردشگری

به گفته مسئولان منطقه ویژه گردشگری مهریان نیازمند یک طرح جامع و کلان با توجه به حریم جاده‌ای این محور است‌.

به گزارش راه ملت؛ هفتاد و سومین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان با موضوع بررسی میدانی “منطقه ویژه گردشگری تنگ مهریان” و با حضور روستا معاون عمرانی و عسکری معاون اقتصادی استاندار و به دبیری عبدالله قبادی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در محل باغ پرنیان در تنگ تفریحی مهریان برگزار شد.

عبدالله قبادی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در این نشست با اشاره به بحث حریم جاده‌ای تنگ مهریان، اظهار داشت: بیش از ۸۰ واحد گردشگری اکنون در این محدوده مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه براساس نقشه توپوگرافی امکان پیشنهاد راه و شهرسازی در این منطقه وجود ندارد، گفت: اجرایی شدن این طرح نیازمند مجوز ملی است.

قبادی با اشاره به انجام صحبت‌های لازم با دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، ابراز کرد: اگر در این خصوص به نتیجه‌ای برسیم باید در سطح شورای ملی مطرح شود.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج هدف اصلی از این بازدید میدانی را عملیاتی کردن تصمیم‌گیری کلی در این خصوص عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه اجرایی شدن این طرح نیازمند همت همه ما است، تصریح کرد: می‌طلبد اتاق بازرگانی به عنوان بخش خصوصی و شما به عنوان بخش دولتی به صورت موازی مشکل را حل کنیم.

ضرورت حمایت از کارآفرینان تنگ مهریان

منوچهری مشاور اقتصادی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با اشاره به اینکه قرار بود نزدیک به ۱۲۰ واحد گردشگری در این محدوده ایجاد شود، افزود: تاکنون ۸۰ واحد عملیاتی شده است.

وی با اشاره به موضوع آب و سرشاخه رود بشار و اینکه طول رودخانه ۱۹ کیلومتر، عنوان کرد: اکنون مهم‌ترین مشکل برای رونق و توسعه این باغ‌های گردشگری مسئله راه و شهرسازی است.

منوچهری در ادامه با بیان اینکه براساس قانون باید تا شعاع ۱۰۰ متری از حریم جاده هیچگونه ساخت و سازی انجام نشود، بیان کرد: در صورت تحقق این مهم تکلیف کارآفرینان این محدوده، مردم و توسعه این منطقه چیست؟

وی با اشاره به نظریه‌های فاصله ۴۵ متری، بیان کرد: این موضوع نیز امکان پذیر نیست در صورت از بین بردن کوه و ایجاد تونل شاید محقق شود.

منوچهری با تاکید بر اینکه این اتفاق شدنی نیست، اظهار داشت: مطرح کردن این موضوع که این منطقه به عنوان منطقه نمونه گردشگری در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد،ضروری است.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد هر طرح بیش از ۱۸ استعلام باید گرفته شود، ابراز کرد: به گواه آمار این منطقه در تابستان بیش از ۵۰ هزارگردشگر جذب می‌کند.

منوچهری با بیان اینکه سرمایه‌گذاران در این خصوص تحت فشار هستند و هیچگونه تسهیلاتی به آن‌ها پرداخت نمی‌شود، بیان کرد: علی‌رغم اینکه این منطقه دارای تمام ضوابط گردشگری است عملا قابلیت استفاده برای هیچ گردشگری را ندارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، عنوان کرد: یکی از مشکلات میراث فرهنگی این است که سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم را برای طرح و نقشه جامع در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد.

حریم قانونی راه باید رعایت شود

محمد راستا مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با تاکید بر اینکه اگر جاده نبود این محور نیز فاقد ارزش بود، عنوان کرد: اگر باند دوم این محور اجرا شود نعمت پایداری برای استان است.

وی با تاکید بر اینکه این محور یاسوج را از بن‌بست نجات می‌دهد، اظهار داشت: حریم جاده نیز متعلق به خودم مردم و گردشگران است و در سراسر کشور این موارد رعایت می‌شود.

راستا،افزود: اگر تصمیمی اینجا گرفته شود ما نیز همکاری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه راهداری متولی حریم جاده است، عنوان کرد: اداره کل راه و شهرسازی متولی ساخت این جاده است.

راستا با تاکید بر اینکه اگر رودخانه و جاده نباشد این مستحدثات نیز اجرایی نمی‌شود،گفت: حریم باید رعایت شود و طرح ما نیز آماده است.

وی، عنوان کرد: آزادراه را از این راه پیش‌بینی کردیم.

تصویب محور گردشگری مهریان در سال ۹۶

مهدی حسن‌زاده از کارشناسان میراث فرهنگی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تاکنون ۲۰ جلسه کارشناسی شده در این خصوص برگزار شد، عنوان کرد: محور گردشگری مهریان در سال ۹۶ در کارگروه گردشگری مصوب شد.

وی با بیان اینکه ابلاغ شد که حرایم توسط راهداری و امور آب مشخص شود، بیان کرد: نقشه‌های اولیه را تحویل دادند و حریم آب مشخص شد.

حسن‌زاده حریم راهداری از آکس جاده را ۲۲.۵ مشخص کرد و گفت: محدوده یاسوج تا پل مهریان و امامزاده جزو حریم است.

وی با بیان اینکه حریم شهر توسط شهرداری مشخص می‌شود،‌بیان کرد: از مجموع ۸۰ واحد تعداد ۳ واحد پروانه ساخت خود را از شهرداری گرفتند و تسهیلات حمایتی از سوی ما به آن‌ها پرداخت شد.

حسن‌زاده، عنوان کرد: مابقی پروژه‌ها از سوی دولت مورد حمایت قرار نگرفتند و کارآفرینان طبق معیارهای خود نسبت به ساخت و ساز اقدام کردند.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی بود که حل شد، ابراز کرد: مشکل اصلی مشخص شدن حریم از سوی راهداری است تا بتوان پروانه ساخت برای باغ‌ها و مجتمع‌های تفریحی با کاربری گردشگری صادر کرد.

براساس قانون هرگونه واگذاری اراضی محلی ممنوع است

یکی از کارشناسان محیط زیست نیز، عنوان کرد: منطقه‌ی دنای شرقی از ورودی گردشگری، کاکان تا ده‌برآفتاب مصوب سال ۱۳۸۰ است.

وی مساحت این محدوده را بیش از ۲۸ هزار هکتار دانست و گفت: طبق برنامه آمایش سرزمین قرار بود با مشارکت جوامع محلی و با هدف رویکرد گردشگری این محدوده رونق یابد.

این مسئول با بیان اینکه تمام استعلامات لازم گرفته و مجوز صادر شد، بیان کرد: بخشی از منطقه در مورد مستثنیات کشاورزی است و قابلیت واگذاری ندارد.

وی در خصوص جابه‌جایی مرز موضوع را به شورای عالی کشوری ارجاع دادیم،افزود: چندین جلسه در محیط زیست تشکیل شده و در حال پیگیری است.

این مسئول، تصریح کرد: براساس قانون هرگونه واگذاری اراضی محلی ممنوع است.

رفع مشکل حریم جاده‌ای منطقه ویژه گردشگری تنگ مهریان تنها در سطح هئیت وزیران قابل حل است

کارشناس راهداری نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه باید نوع محور مشخص شود، بیان کرد: تملک با راه و شهرسازی است و حفظ حریم با ۳۰ متر نوار تاسیساتی بر عهده راهداری است.

وی، تصریح کرد: برای رفع این مشکل باید موضوع در شورای برنامه‌ریزی مطرح و به راهداری ابلاغ شد و تنها در حد هئیت وزیران است.

این کارشناس با بیان اینکه کار کارشناسی در استان انجام شده است، عنوان کرد: ما به عنوان راهداری پای کار هستیم و موافق الحاق به شهر یاسوج هستیم.


ضرورت توجه به امنیت روانی گردشگر در اجرای سازه‌های گردشگری/ تدوین طرح جامع گردشگری منطقه مهریان در دستور کار قرار گیرد

علی محمد روستا معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: در اجرای هر طرح گردشکری باید به بعد روانی و امنیت روانی گردشگری از نظر معماری توجه کرد.

وی بر ضرورت تدوین طرح جامع گردشگری این ناحیه تاکید کرد و گفت: گزارش کاملی از روند موضوع تهیه و یک درخواست به دبیرخانه راه و شهرسازی با مستندات لازم ارائه شود.

روستا با تاکید بر اینکه نباید نگاه صفر یا صدی به این موضوع داشت، عنوان کرد: این منطقه می‌تواند به عنوان قطب ویژه گردشگری معرفی شود تا شرایط خاصی برای آن در نظر گرفته شود.

لزوم پیش‌بینی تلفیقی از فعالیت‌های گردشگری و زیرساخت‌های حوزه حمل و نقل در طرح گردشگری منطقه مهریان/ طرح گردشگری استان با نگاه جامع و کلان تدوین شود

سید احسان عسکری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: ما در حوزه معیشت و اشتغال نیازمند این هستیم که از ظرفیت‌های بالقوه برای بالفعل شدن استفاده کنیم.

وی با اشاره به ۴ زنجیره ارزش تعریف شامل آبزی‌پروری، گیاهان دارویی، گردشگری و محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی، گفت: منابعی در حوزه پژوهش و کالبد بخشی بین ما و سازمان برنامه در نظر گرفته شده است.

عسکری با بیان اینکه در تدوین طرح‌های جامع نگاه ما باید جامع و کلان باشد و کل استان دیده شود، ابراز کرد: همه موضوعات و زوایای مختلف از نظر تیم فنی دیده شود تا با استاندار مطرح و نتیجه نهایی عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال اتصال ریلی هستیم، گفت: مسیر ریلی نیز از این همین محدوده می‌گذرد.

عسکری در پایان، عنوان کرد: باید تلفیقی از فعالیت‌های گردشگری و زیرساخت‌های حوزه حمل و نقل پیش بینی شود تا بتوانیم به یک تصمیم منطقی جهت تامین منافع برسیم.

منتشر شده در :2023/09/29 - 10:09|شناسه خبر: 88028 130 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه