در حالی که سال ۹۳ به روزهای پایانی خود نزدیک میشود، خودروسازان دوباره عزم خود را جزم کردهاند تا قیمت خودرو را برای چندمین بار افزایش دهند.
در حالی که سال ۹۳ به روزهای پایانی خود نزدیک میشود، خودروسازان دوباره عزم خود را جزم کردهاند تا قیمت خودرو را برای چندمین بار افزایش دهند.
در ادامه گزارش خبرآنلاین آمده است: این روزها و در ایام پایانی سال ۹۳ دوباره زمزمههایی از احتمال افزایش دوباره قیمت خودرو شنیده میشود. انگار به نظر میرسد خودروسازان از افزایش چند باره قیمت خودرو سیریناپذیر هستند و همچنان به بهانههای مختلف، سعی در بالا بردن قیمت خودرو دارند؛ موضوعی که دبیر انجمن خودروسازان در تازهترین اظهارنظر خود تایید میکند؛ «امسال افزایش قیمت نخواهیم داشت، اما در سال آینده با توجه به افزایش هزینهها، قیمت خودرو افزایش خواهد داشت و درصد این افزایش قیمت را اکنون نمیتوان مشخص کرد.»
نادر قاضیپور، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز از پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت برای افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو در جلسه اخیر این کمیسیون خبر داده است. به گفته وی، «در جلسه کمیسیون، نعمتزاده موضوع افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو در سال آینده را مطرح کرد که نمایندگان با این مساله مخالف بودند.»
البته با وجود این مخالفت مجلس، وزیر صنعت، معدن و تجارت به نظر میرسد از کانال دیگری برای افزایش قیمت خودرو وارد شده است. در همین رابطه میتوان به تلاش و پافشاری وزیر صنعت، معدن و تجارت برای خارجکردن قیمتگذاری خودرو از شورای رقابت اشاره کرد. محمدرضا نعمتزاده معتقد است که «خودرو انحصاری نیست و باید عرضه و تقاضا، قیمت را تعیین کند.» اما در مقابل، شورای رقابت تاکید دارد که «دو خودروساز بزرگ، بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند و بنابراین، خودرو در کشور انحصاری است و باید طبق قوانین و مقررات، در شورای رقابت و با حضور نمایندگان مجلس به عنوان ناظر و اعضای شورا به عنوان مسوول رسیدگی به پروندههای این چنینی، نرخگذاری شود.»
بههرحال موضوع گرانی خودرو در سال جدید، تبدیل به داستانی تکراری در سالهای اخیر شده است. اگرچه تا پیش از سال ۹۰ همواره همزمان با سال جدید فقط با افزایش قیمت بیمه و مالیات، درصد ناچیزی هم خودرو گران میشد. برای مثال، خودرو پراید که در سال ۸۹ حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود، در سال ۹۰ با افزایش بهای بیمه و مالیات، این خودرو به قیمت ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. این رقم، افزایش حدود ۵ درصدی خودرو را در سال ۹۰ نشان میداد.
اما از این زمان به بعد شاهد افزایش سالانه بیش از ۳۵ درصدی قیمت خودرو بودیم؛ به طوری که در سال ۹۱ خودرو حدود ۶۰ درصد، در سال ۹۲ حدود ۴۰ درصد و در سال ۹۳ حدود ۳۵ درصد توسط خودروسازان داخلی گران شد.
خودروسازان داخلی در سالهای گذشته، دلیل گران شدن خودرو را افزایش قیمت دلار عنوان میکنند، اما کارشناسان منتقد این موضوع هستند. آنها این سوال را مطرح میکنند که مگر چقدر از قطعات پراید یا پژو وارداتی است و ارزبری دارد؟! این خودروها تا بیش از ۹۰ درصد قطعات آنها در داخل کشور ساخته میشود و ارتباطی با افزایش قیمت دلار ندارند، بنابراین دلیلی برای افزایش چند میلیونی آنها در هر سال وجود ندارد.
در این میان، مساله گران کردن خودرو توسط خودروسازان ظاهرا همچنان ادامه دارد و این روزها بحث و صحبتهایی از پیشنهادات خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو شنیده میشود؛ موضوعی که فقط و فقط به نفع تولیدکنندگان خودرو است؛ این در حالی است که در سال گذشته مدیران خودروسازان اعلام میکردند با افزایش تولید خودرو، قیمت آن نیز نهتنها افزایش پیدا نمیکند، بلکه کاهش پیدا خواهد کرد.
اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:
ایمیل گروه خبری راه ملت: News@RaheMellat.ir
تماس مستقیم : 09120139712