به طور کلی هر سازمانی برای ارائهی یک تصویر شفاف از برند خود، نیازمند کسی است که ارتباط را درک کند، جامعه را بشناسد و بر ابزارهای ارتباطی مسلط باشد و هدف نهایی فعالیتهای روابط عمومی این است که آنچه مردم در مورد برند شما میگویند را تجزیهوتحلیل کند و به نوعی بر آنها تأثیر بگذارد تا تصویری مثبت از برند گسترش پیدا کند.
به گزارش راه ملت؛ کارشناس روابط عمومی سازمان فنی و حرفهای استان کهگیلویه و بویراحمد طی یادداشتی به بهانه روز ارتباطات و روابط عمومی اعلام داشت؛
متن آن یادداشت بشرح زیر است:
همزمان با شکل گیری و گسترش شبکه های ارتباطی در حوزه های مختلف، ورود همراه با تاخیر ابزار و فنون نوین ارتباطی و اطلاعاتی به کشور و همچنین رشد فزاینده نیازها و انتظارات مخاطبان از سازمان ها از کارگزاران خود در دستگاه های اجرایی، شاهد نقش آفرینی موثر تر روابط عمومی ها از یک سو و توجه بیشتر مدیران به واحدهای روابط عمومی از سوی دیگر هستیم. طی سال های گذشته در شرکت ها و سازمان های کشورمان اهمیت واحد روابط عمومی مورد غفلت واقع شده و بی توجهی مدیریت و سایر واحدها و همچنین تعریف وظایف پیش پا افتاده و غیر تخصصی برای آن ها، این موضوع را به وضوح نمایش می دهد.
به طور کلی هر سازمانی برای ارائهی یک تصویر شفاف از برند خود، نیازمند کسی است که ارتباط را درک کند، جامعه را بشناسد و بر ابزارهای ارتباطی مسلط باشد و هدف نهایی فعالیتهای روابط عمومی این است که آنچه مردم در مورد برند شما میگویند را تجزیهوتحلیل کند و به نوعی بر آنها تأثیر بگذارد تا تصویری مثبت از برند گسترش پیدا کند.
اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع رسانی در همه ی عرصهها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمانها، ادارات و شرکتها و دوامشان در عرصهها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومیهای آنها وابسته است و نهاد روابط عمومی در سازمان ها می تواند از یک طرف زمینه جذب منابع بهتر و کارآمدتر از محیط را فراهم آورد و از طرف دیگر به برقراری ارتباط با افراد و بخش های داخلی سازمان زمینه ساز مشارکت کارکنان، افزایش تعهد به برنامه ها، ایجاد انسجام و تشویق و ترغیب افراد به همراهی و همکاری موثر و مداوم در اجرای استراتژی های اصلی سازمان گردد. با توجه به اینکه از پیدایش روابط عمومی در ایران بیش از نیم قرن می گذرد هنوز روابط عمومی با مسائل مختلفی مواجه است و متأسفانه بررسی تاریخی این دانش در ایران نشان می دهد که به رغم وجود اندیشه ها و ایده ها برای توسعه آن، هیچ گونه اقدام عملی بنیادی در این زمینه صورت نگرفته است.
روابط عمومی بخشی از اعمال مدیریت است و جایگاه خاص روابطعمومی نیز در رده کارهای مدیریتی قرار دارد. همان گونه که مدیر یک مؤسسه برای اداره امور سازمان نیاز به ساماندهی، تامین نیروی انسانی، هدایت و نظارت امور، هماهنگی و برنامه ریزی دارد باید کوشش کند تا بر ذهن مردم نیز تاثیر گذارد و نظرات مثبت مردم را درباره مؤسسه خود حفظ کند و از این راه منفعت مادی و معنوی برای سازمان به دست آورد.
چالشهای روابط عمومی در ایران را میتوان در دو بخش اصلی (تشکیلات، اعتبارات، آموزش، نحوه عمل، نیروی انسانی و وجود نگرشهای منفی) و فرعی ( نداشتن متولی مشخص، نبود تشکلهای حرفهای کافی و نبود قانون مندی مسئولیتهای استراتژیک و حرفهای روابط عمومی) تقسیم کرد.
چالش دوم روابط عمومی، وابستگی صرف روابط عمومی به مدیریت سازمان است. این وابستگی کامل گاه ” خطر مدیریت مداری ” را در روابطعمومی یک سازمان افزایش میدهد. چالش سازمانی سوم ” آمیختگی تشکیلاتی ” روابط عمومی با سایربخشهای تشکیلاتی سازمان چون اطلاعات، انتشارات، امور بین الملل و حوزه ریاست است.
چالش دیگر روابط عمومی، چالش حرفهای بودن کارکنان و کارشناسان آن است. متأسفانه تعداد نیروهای متخصص و کارشناس در روابط عمومی بسیار اندک است. به طوری که این نیروها چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ تخصص، جوابگوی نیاز دستگاهها نیستند.
روزی که شاهد ارتقاء جایگاه روابط عمومی در کشوربه عنوان مهمترین بخش شناسایی، پیش بینی مسائل و شکل بخشیدن به رویدادها و آینده باشیم و یشرفت های بعدی میسر خواهد شد. اگر مدیران سازمانی می خواهند هنر مردم داری را تحقق بخشند، لازمه آن به کارگیری مدیران روابط عمومی کاردان، متخصص، بااخلاق و هنرمند در برقراری ارتباط با مخاطبان است و پیشنهاد میشود برای توانمندی روابط عمومی در کشور و هر نهاد و سازمانی، فضای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مناسب بر روابط عمومی حاکم شده تا فرهنگ مدیریتی مبتنی بر شایسته سالاری جهت انتخاب افراد شایسته و متخصص برای پست مدیریت روابط عمومی اجرا شود.
منابع :
فرهنگ رسانه، فصلنامه تحلیلی و پژوهشی ارتباطات اجتماعی ، دکتر غلامرضا کاظمی دنیان
مقاله مشکلات و موانع موجود در روابط عمومی، رحیم محمودی،کارشناس ارشد مدیریت دولتی سال ۱۳۹۵
راهکارهای چالش های روابط عمومی در ایران،kazemidinan.blogfa.com
اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:
ایمیل گروه خبری راه ملت: News@RaheMellat.ir
تماس مستقیم : 09120139712