امروز :سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۹:۴۷:۱۹

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

مهم ترین توصیه های تغذیه ای و بهداشتی مسوول روابط عمومی مرکز بهداشت استان، برای روزه داران در ماه مبارک رمضان

مسوول روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد، گفت: در ماه رمضان باید سه وعده غذای اصلی شامل افطاری، شام و سحری در نظر گرفته شود.

به گزارش راه ملت؛ سید حسین رازیان، افزود: وعده سحری باید به نحوی غذا خورده شود که انرژی و آب لازم را در طول روز برای انجام متابولیسم و نیز پرداختن به امورات روزمره تامین نماید.

وی تصریح کرد: وعده غذایی سحری باید شبیه نهار میل و در آن بیشتر از غذاهای دیرهضم استفاده شود و حتی المقدور از غذاهای سرخ کردنی، چرب و غذاهایی مانند گوشت ماهی که برای تجزیه به آب فراوان نیاز دارند استفاده نشود.

رازیان با اشاره به اینکه نباید در وعده غذایی سحری از شیرینی ها مخصوصا نوع صنعتی ان استفاده نمود، گفت: با مصرف این مواد مقدار زیادی انسولین ترشح و برای مدت کوتاهی موجب افت قند خون و ضعف بدن می شود.

مسوول روابط عمومی مرکز بهداشت استان کهگیلویه بویراحمد، بیان کرد: در وعده غذایی سحری باید از سبزیجات و میوه ها هم استفاده شود زیرا این قبیل مواد دارای فیبر بوده و فیبر به دیر خارج شدن غذا از معده کمک و از طرفی دیگر به زود خارج شدن از روده کمک می کنند بنابراین خوردن سبزی و میوه موجب پیشگیری از یبوست در افراد روزه دار خواهد شد.

سید حسین رازیان روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی،ادامه داد: روزه داران عزیز باید از مصرف چای پر رنگ و نوشیدنی های کافئین دار خودداری و در صورت مصرف، از نوشیدنی هایی از قبیل چایی کم رنگ و شربت اب لیمو استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه وعده افطاری هم بسیار حائز اهمیت است، اشاره کرد: دستگاه گوارش به مدت زیادی در حالت استراحت و خالی بوده و نباید با مصرف مواد غذایی نامناسب به ان شوک وارد کرد و در این وعده می توان از موادی مانند یک لیوان شیر همراه سه عدد خرما یا تخم شربت، شربت عسل و آب هویج استفاده نمود.

رازیان یادآور شد: وعده شام را می توان به فاصله یک ساعت بعد از افطاری میل کرد و در این وعده باید از غذاهای زودهضم مانند تخم مرغ آب پز و گوشت مرغ آب پز شده استفاده کرد و به طور کلی نباید غذاهای چرب و دیرهضم در این وعده مصرف نمود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه می شود که افرادی که دارای بیماریهای مزمن یا خاص هستند برای گرفتن روزه حتما باید با پزشک معالج خود مشورت و در صورت صلاحدید وی با تبعیت از برنامه دارویی و تغذیه ای خاص روزه بگیرند.

منتشر شده در :2021/04/14 - 10:04|شناسه خبر: 64126 267 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه