امروز :جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ساعت : ۱۳:۵۶:۰۴

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

طرحی برای امنیت اقتصادی بانوان:

شرایط و چگونگی استفاده از بیمه زنان خانه دار و دختران

به گفته مدیرکل تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد، تامین امنیت اقتصادی زنان به ویژه در دوران پیری و ازکارافتادگی از مزایای بیمه برای زنان است.

به گزارش راه ملت؛ برخورداری از تأمین اجتماعی و حمایت های اجتماعی یکی از مهم ترین حقوق انسانی است و در اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به صراحت بر توجه به حمایت از زنان به ویژه در زمینه تأمین اجتماعی تاکید شده است.

تامین امنیت اقتصادی ارتباط نزدیکی با برخورداری از تامین اجتماعی دارد و این موضوع همواره یکی از دغدغه های بانوان بوده است.

در این راستا سازمان تامین اجتماعی با معرفی بیمه زنان و دختران تلاش می کند به مطالبه بانوان در این حوزه پاسخ دهد.

به گفته مدیرکل تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد، تامین امنیت اقتصادی زنان به ویژه در دوران پیری و ازکارافتادگی از مزایای بیمه برای زنان است.

رسول چراغ سحر اظهار داشت: بیمه زنان خانه‌دار از خدمات و تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی است که در راستای مأموریت این سازمان برای توسعه پوشش بیمه‌ای برای اقشار مختلف جامعه اجرا می‌شود و زنان خانه‌دار غیرشاغل که امکان استفاده از بیمه اجباری سازمان تأمین‌اجتماعی را ندارند، می‌توانند از بیمه زنان خانه‌دار استفاده کنند.

رسول چراغ سحر گفت: مشمولان این نوع بیمه، تمامی زنان و دخترانی هستند که در رده سنی بین ۱۸ تا ۵۰ سال قرار دارند و بدون هرگونه سابقه حق بیمه قبلی می توانند از حمایت های تامین اجتماعی شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی، مستمری بازماندگان و خدمات درمانی برخوردار شوند.

به گفته وی در صورتی که سن متقاضی بیش از ۵۰ سال باشد، لازم است معادل سنوات بیش از ۵۰ سال، سابقه قبلی پرداخت حق‌بیمه داشته باشد. همچنین اشخاص دارای ۱۰ سال سابقه بیمه پردازی از شرط سنی معاف هستند.

چراغ سحر افزود: برخورداری از خدمات درمانی به تبع همسر یا پدر و مادر به منزله سابقه بیمه پردازی نیست و در صورتی که کسی بخواهد در آینده از حقوق و مزایای بازنشستگی یا ازکارافتادگی بهره مند شود، باید خودش بیمه پرداخت کند تا برایش سابقه بیمه ای ایجاد و در آینده بازنشسته شود.

وی افزود: چنین افرادی می توانند از خدمات درمانی به واسطه بیمه شده اصلی ( همسر یا پدر و مادر) استفاده و حق بیمه هم پرداخت کنند. به عبارتی پرداخت حق بیمه منافاتی با استفاده از خدمات درمانی به تبع بیمه شده اصلی ندارد.

وی گفت: زنان خانه‌دار می‌توانند با انتخاب یکی از سه نرخ حق بیمه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد تحت‌پوشش خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی قرار بگیرند.

به گفته وی نرخ حق بیمه ۱۲ درصد شامل خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی می شود. برای نرخ دیگر ۱۴ درصد خدمات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی تعریف شده است و در نرخ ۱۸ درصد نیز مزایای بیشتری شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت (پرداخت مستمری به بازماندگان) به بیمه شده ارایه می شود.

وی در باره مبلغ حق بیمه ماهانه گفت: متقاضیان نرخ ۱۲ درصد باید ماهانه ۶۳۷ هزار تومان به عنوان حق بیمه پرداخت کنند، اگر انتخابشان نرخ ۱۴ درصد باشد باید ماهانه ۷۴۳ هزار تومان بپردازند و در نرخ ۱۸ درصد نیز ماهانه ۹۵۵ هزار تومان می بایست پرداخ کنند. برای استفاده از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی نیز سرانه درمان به ازای هر نفر ماهانه ۱۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان باید پرداخت شود.

چراغ سحر افزود: در صورتی که متقاضیان تحت پوشش بیمه درمان همسر یا والدین خود باشند، نیاری به پرداخت سرانه درمان ندارند و می توانند برای بهره مندی از خدمات درمانی از بیمه همسر یا پدر و مادر خود استفاده کنند.

وی گفت: درصورت قطع بیمه‌پردازی در قالب بیمه زنان خانه‌دار، سوابق بیمه‌ای نزد سازمان تأمین‌اجتماعی باقی می‌ماند و در زمان رسیدن به شرایط بازنشستگی مورد استفاده خواهد بود. همچنین در صورت اشتغال زنان خانه‌دار و استفاده از پوشش بیمه اجباری تأمین‌اجتماعی، سوابق بیمه زنان خانه‌دار به سوابق بیمه اجباری اضافه می‌شود.

وی افزود: زنان خانه‌دار با داشتن ۳۰ سال سابقه بیمه‌پردازی یا ۱۰ سال سابقه بیمه پردازی و ۵۵ سال سن می توانند بازنشسته شوند.

مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار به صورت کاملاً غیرحضوری و بدون نیاز به مراجعه به شعب امکان‌پذیر است و متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه es.tamin.ir (از منوی بیمه شدگان – بیمه شدگان خاص – بیمه فراگیر خانواده ایرانی – انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار و دختران) نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق‌بیمه اقدام کنند.

منتشر شده در :2023/12/30 - 04:12|شناسه خبر: 89068 207 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: News@RaheMellat.ir

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه