راه ملت، به نقل از ایسنا، با آغاز جلسه علنی صبح امروز مجلس و با اصرار استیضاح کنندگان بر انجام استیضاح ۹ نماینده موافق استیضاح به بیان نظرات انتقادیشان از وزیر پرداختند.
جبار کوچکی نژاد، نادر قاضی پور، فیاضی، شیری، علیمردانی و قائدرحمت در استیضاح صحبت میکنند. استیضاح کنندگان دو ساعت زمان برای طرح مطالبشان دارند
موافقان استیضاح
هیچ گونه شائبه سیاسی یا فراکسیونی در استیضاح فانی نیست
اولین استیضاح کننده وزیر آموزش و پرورش گفت: در ابتدای وزارت فانی ۱۸ بازنشسته و امروز ۹۵ بازنشسته از تشکلهای غیرقانونی در آموزش و پرورش ستاد انتخابات تشکیل دادهاند.
جبار کوچکی نژاد در جلسه استیضاح علی فانی وزیر آموزش و پرورش، گفت: استیضاح در جهت حفظ منافع یک میلیون فرهنگی و حدود ۱۳ میلیون دانش آموزش انجام میگیرد و هیچ گونه شائبه سیاسی یا فراکسیونی در میان نیست.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس منزلت اجتماعی، مسائل پرورشی، حقوقی، رفاهی و آموزشی آموزش و پرورش را از محورهای استیضاح برشمرد و افزود: دستگاه آموزش و پرورش برخلاف وزارت علوم که در استانها به صورت هیأت امنایی اداره میشود فاقد چنین امکانی در استانها است به همین دلیل وزیر آموزش و پرورش اگر ضعیف باشد بودجه ۲۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی این وزارتخانه به درستی هزینه نمیشود و این وزارتخانه بزرگ دچار مشکل میشود.
به گفته نماینده مردم رشت، بیشتر مشکلات آموزش و پرورش معطوف به سنگینی کار، حقوق پایین و کاهش راندمان آموزشی است.
وی ادامه داد: حقوق فرهنگیان در سال جاری بیشتر از ۱۴ درصد افزایش نیافته است و این در حالی است که از صندوق بازنشستگی فرهنگیان مدیران حداقل ۱۰ میلیون تومان حقوق میگیرند و بیش از ۴۰۰ میلیون تومان بین خودشان تقسیم میکنند. بودجه ۳۰۰۰ میلیارد تومانی این صندوق در دست مدیرانش تبدیل به ماشینهای لوکس و هدایای نفیس جهت در اختیار گرفتن مدیرانش میشود. فسادی که در گذشته هم در این صندوق وجود داشت.
کوچکی نژاد خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: مگر شما در جلسه رأی اعتمادتان قول تحول در آموزش و پرورش را ندادید؟ آیا به سند تحول آموزش و پرورش دست زدهاید؟ ۲۵۰ میلیارد تومان برای اجرای این سند گذاشته شد و مدارسی برای پایلوت انتخاب شدند اما حتی یک ریال از آن هزینه نشد.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: قول دور نگه داشتن آموزش و پرورش از سیاسی بازی و گروه گرایی را دادید ولی تعداد زیادی از متحصنان سالهای گذشته را در مسند کار منصوب کردهاید. امروز نمایندگان تشکلهای غیرقانونی در ستاد آموزش و پروش مشغول کارهای انتخاباتی هستند.
وی اجرا نشدن طرح رتبه بندی فرهنگیان را مورد انتقاد قرار داد و افزود: نباید با الفاظ بازی کنیم. نظام رتبه بندی فرهنگیان که یک فرآیند ارتقا شغلی است را محدود به توزیع پول آن هم در ابتدای سال تحصیلی آینده کردهاید. قول استخدام یک فرزند خانواده آموزش و پرورش را داده بودید ولی چرا آن را انجام ندادید؟
وی در پایان ابراز تأسف کرد: ۶۰ هزار دانش آموز جامانده از تحصیل و ۹ میلیون بیسواد در کشور وجود دارد و وزیر کاری برای آنان انجام نداده است.
دانشآموزان در روستاها روی حلبی و نیمکتهای شکسته مینشینند
نماینده مردم ارومیه در انتقاد از عملکرد علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان در روستاها روی حلبی و نیمکتهای شکسته مینشینند.
نادر قاضیپور که به عنوان موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس سخن میگفت، اظهار کرد: آموزش و پرورش روستائیان را رها کرده است. مگر بچههای روستایی و فرزندان کارگران و کشاورزان خدایی ندارند؟
وی با بیان اینکه آمار بیسوادی در کشور به خصوص در روستاها بالاست، تصریح کرد: سیاست غلط جمعآوری مدارس روستایی برای چیست؟ این موضوع باعث میشود خانوادههای روستایی برای تحصیل فرزندانشان روستاها را ترک کنند و در حاشیه شهرها سکنی گزینند و همین امر به افزایش حاشیه نشینی منجر میشود. برخی هم به خاطر نبود کار در شهر، در روستا میمانند و فرزندانشان ترک تحصیل میکنند.
این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به تصریح قانون اساسی در تحصیل رایگان، یادآور شد: ما قسم خوردهایم به قانون اساسی وفادار باشیم، اما متأسفانه هر روز هزینه تراشی بیشتر میشود و مردم و کارگران با مشکلات جدی مواجه میشوند.
قاضی پور با بیان اینکه قانون مصوب مجلس برای فرهنگیان اجرایی نشده، خاطرنشان کرد: دولت نتوانسته اولویت کمک به آموزش و پرورش را در هیأت دولت جا بیندازد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس بررسی صلاحیت مجدد متولی آموزش و پرورش را نیازمند داوری منصفانه دانست و اظهار کرد: آینده تعلیم و تربیت ۱۲ میلیون دانش آموز و سرنوشت یک میلیون معلم و کادر اداری و سیاست گذاری نظام تعلیم و تربیت بدون شک به تصمیمی که مجلس میگیرد بستگی دارد.
وی با بیان اینکه باید مدیری با کفایت، مدبر، توانمند و هوشمند در رأس وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد، گفت: بررسی میانگین فعالیتهای آقای فانی ما را متقاعد نمیکند که ایشان بتواند طرح سند ملی آموزش و پرورش را مدیریت کند. زیرا مشکلش عدم اعتقاد به تجاربی است که در این سند آمده است.
وی افزود: آقای فانی تعدادی را مسئول کرده که آنها خود آقای فانی را قبول ندارند و پشت سرش حرف میزنند.
قاضی پور در پایان با بیان این که دانشآموزان در روستاها روی حلبی و نیمکتهای شکسته مینشینند در عین حال گفت: در شهر بهترین مدارس به افراد خاص واگذار شده است.
ما به پاکدستی و تدین فانی اذعان داریم
نماینده مردم دشتستان در مجلس با بیان اینکه استیضاح به معنی عزل و برکناری یک وزیر نیست، گفت: ما به پاکدستی و تدین آقای فانی اذعان داریم.
سیدمهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان در جلسه علنی امروز در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: طرح استیضاح فانی در تاریخ ۲۵ خردادماه سال ۹۳ یعنی حدود یک سال پیش نوشته و به هیأت رئیسه مجلس ارائه شد اما بنا به دلایلی امروز در مجلس مطرح شده است.
این نماینده اصولگرای مجلس افزود: باید یادآور شوم که استیضاح به معنی عزل و برکناری یک وزیر نیست. امیدواریم که نمایندگان بتوانند قانع شوند و وزیر هم با توان و انرژی بیشتر به کار خود ادامه دهد. زیرا ما به پاکدستی و تدین آقای فانی اذعان داریم.
نماینده مردم دشتستان در مجلس با بیان این که دلیل اصلی استیضاح بیشتر در حوزه مدیریت و سیاستهای این وزارتخانه است، گفت: تمام تلاش ما هم بر این بوده که استیضاح صورت نگیرد و با تذکر موضوع برطرف شود. اکنون هم از این موضوع خشنود نیستیم. اما بعد از جلساتی که با وزیر داشتیم به اجبار همه راهها به استیضاح ختم شد.
موسوی نژاد با بیان اینکه مشکلات فرهنگیان از جمله دلایل اصلی استیضاح وزیر آموزش و پرورش است، گفت: عدم اجرایی شدن سند بنیادین تحول آموزش و پرورش، مسائل مربوط به دانشگاه فرهنگیان، انتصاب مدیران بازنشسته، ناکارآمد و بدون برنامه و همچنین نگاه سیاسی، جناحی و حزبی در وزارت آموزش و پرورش از جمله دلایل مطرح شدن استیضاح فانی بوده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: علیرغم افزایش اعتباراتی که در سال ۹۳ نسبت به ۹۲ صورت گرفته و رشد ۵۰۰ درصدی نسبت به یک دهه گذشته هنوز اقدام عملی در اجرای بند ۶ سیاستهای تحول در آموزش و پرورش مبنی بر تحول در ساختار مالی ایجاد نشده است.
وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم که با توضیحاتی که وزیر ارائه میکنند بتوانیم نتیجه خوبی از این جلسه داشته باشیم.
استیضاح فانی تنها به خاطر عملکرد وزیر است
نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استیضاح وزیر آموزش و پرورش سیاسی نیست و من همواره مدافع دولت تدبیر و امید بودهام و حضور من به عنوان استیضاح کننده تاکیدی بر این موضوع است که این استیضاح به خاطر عملکرد وزیر است نه سابقه سیاسی.
به گزارش ایسنا، حامد قادرمرزی که به عنوان موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جلسهی علنی امروز مجلس سخن میگفت بیان کرد: ناتوانی وزیر در جلب رضایت جامعه آموزش و پرورش یکی از دلایل استیضاح ایشان است؛ چرا که جامعه آموزش و پرورش با صداقت و رفتار عالمانه اعتمادشان جلب میشود، اما این رفتار از سوی وزیر نبوده و چرا در زمانی که معلمان ما در خیابانها و در ادارات آموزش و پرورش استانها تجمع میکردند آقای فانی یک بار هم در میان آنها حاضر نشد و یک سفر به استانهای محروم در این مدت نکرد؟
وی افزود: ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت و اختصاص منابع مالی لازم برای هزینهکرد در نظام آموزشی کشور یکی دیگر از محورهای استیضاح وزیر است. متاسفانه مدارس به مدارس خودگردان تبدیل شدهاند و در مناطق محروم نیز خانوادهها هستند که باید هزینههای جاری مدرسه را پرداخت کنند و این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد منابع آموزش و پرورش صرف حقوق و مزایای کادر غیر آموزشی میشود و در برخی مناطق کشور مدارسی وجود دارد که نه در شان معلمان است و نه در شان دانش آموزان و دیوارهای آن هر لحظه در حال فرو ریختن است.
نماینده قروه با بیان این که مطالبات بازنشستگان در دوره وزارت فانی نادیده گرفته شده است گفت: متاسفانه شاهدیم وزارت آموزش و پرورش به مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش بیتوجه است و صندوقهای بازنشستگی آموزش و پرورش در حال نابودی است. همچنین ناتوانی در تغییر دیدگاه معلمان و مقایسه آنان با کارمندان نیز در وزارت آموزش و پرورش هنوز وجود دارد در حالی که طرح تمول پزشکان اجرا شده است و پزشکان حقوق چند ده میلیونی میگیرند معلمان آموزش و پرورش با تحصیلات عالیه نمیتوانند حقوقی دو میلیونی دریافت کنند. در حالی که آموزش و پرورش در توسعه کشور شاید سهم بیشتری از آموزش بهداشت و درمان داشته باشد.
نماینده قروه در پایان تاکید کرد: بیتوجهی به تولید علم و توسعه آموزشی نیز موضوعی است که در وزارت خانه آقای فانی مغفول مانده و بسیاری از سوالات معلمان و خانوادهها بیپاسخ مانده است و همه این مشکلات بخشی از مطالبات فرهنگیان است؛ و الا به لحاظ سیاسی و پاکدستی آقای فانی وزیری قابل اعتماد است.
استیضاح وزیر آموزش و پرورش سیاسی نیست
یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش سیاسی نیست و صرفاً طرح مطالبات فرهنگیان است، گفت: در این روزها این پیامک بین معلمان خطاب به فانی رد و بدل میشود که «به خیر تو مرا امید نباشد، الهی این وزیر فردا نباشد».
فرهاد بشیری به عنوان موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی امروز و در جلسه استیضاح فانی، اظهار کرد: در ابتدای دولت نگرانیها و دلمشغولیهای مرتبط با حوزه آموزش و پرورش و فرهنگیان در جلسات متعدد با رئیس جمهور و معاونانشان و با همه تصمیمسازان و تصمیمگیران مطرح شد و در زمان رأی اعتماد به آقای فانی نیز بیان شد.
وی با بیان اینکه فانی به عنوان یک فرهنگی دارای شخصیت قابل احترام است، گفت: در همان دوران آقای فانی در کمیسیون در موضوع تعامل و ارتباط با اعضای کمیسیون آموزش تأکید کردند، اما اکنون عملکرد ایشان و مجموع همکارانشان در حوزه ستادی استانها و مناطق باعث شده که فعالیت و نشاط از مجموعه عظیم و ارزشمند معلمان گرفته شود.
نماینده مردم پاکدشت با بیان اینکه موضوع استیضاح فانی بنا بر اجبار و ضرورت طرح مطالبه و خواسته همکاران فرهنگی مطرح شد، تأکید کرد: استیضاح صرفاً مطالبه فرهنگیان است و هیچگونه موضوع سیاسی در آن نیست.
وی با تأکید بر اینکه اهداف و برنامههای آموزش و پرورش برای آینده کشور ادامه دارد، گفت: باید بیشترین اهتمام و توجه به این قشر شود و برای تحقق مطالبات فرهنگیان تلاشهای لازم صورت گرفت.
بشیری با بیان اینکه امروز آموزش و پرورش از وضعیت بسیار رقتباری رنج میبرد، گفت: ناامیدی موجود در مجموعه آموزش و پرورش بسیار نگران کننده است که باید توجهات لازم وجود داشته باشد.
وی خطاب به فانی گفت: آقای وزیر برای تحقق حقوق مادی و معنوی فرهنگیان چه کردید؟ چرا اجرای لایحه خدمات کشوری در وزارتخانه شما به صورت جدی پیگیری نمیشود؟ این رویه باعث شده که هر روز فرهنگیان از اقصی نقاط کشور در مقابل مجلس، وزارت آموزش و پرورش و دیوان عدالت اداری تجمع کرده و با حضور در این ارگانها مطالباتشان را مطرح کنند. اما آیا این شأن فرهنگیان است که اینگونه حقوق خود را مطالبه کنند.
این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به اظهارات فانی در جلسه غیرعلنی مجلس، گفت: آقای فانی در این جلسه این موضوع را مطرح کرد که فرهنگیان انگیزه ندارند. این صحبت از سوی کسی است که در رأس دستگاهی است که باید پرچمدار امنیت و اعتماد شغلی باشد. پس چه کسی باید این انگیزه را به معلمان بدهد؟
وی ادامه داد: آقای وزیر همچنین موضوع نداشتن مهارت فرهنگیان را مطرح کرده است. این صحبت در حالی مطرح میشود که باید موضوع کرامت معلمان مورد توجه قرار گیرد. آقای وزیر شما در این رابطه چه کردید؟ در برابر معلمی که در آتش برای نجات جان دانشآموزان سوخت و فداکاری کرد و یا معلمی که مورد حمله تروریستهای بیرحم در سیستان قرار گرفت چه قدر توجه کردید؟
بشیری با طرح این سوال که چرا پستهایی در وزارت آموزش و پرورش خالی است، گفت: وضعیت بازنشستگان آموزش و پرورش نیز مناسب نیست. اکنون وضعیت به گونهای است که ناامیدی وسیعی در این قشر از جامعه وجود دارد. آقای وزیر بهتر بود که شما بیشتر از رئیس جمهور کمک میگرفتید و تمامی تلاش خود رابرای حل مشکلات وزارتخانهتان به کار میبردید تا شاهد ناامیدی محض نبودید.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در پایان گفت: این روزها پیامکی بین معلمان و فرهنگیان رد و بدل میشود با این مضمون «به خیر تو مرا امید نباشد، الهی این وزیر فردا نباشد» چرا معلمی که باید در کلاس درس تمام فکرش به کارش باشد به دنبال چنین ادبیاتی برای احقاق حقوقش است؟
احداث یک مدرسه نیز پس از ۱۱ سال به تازگی به اتمام رسیده است
نماینده مردم آبادان خطاب به وزیر آموزش و پرورش از وی علت انتصاب مدیران ضعیف در این وزارتخانه را پرسید و افزود: بنده از حامیان دولت بودم ولی آنقدر به خواستهها و دغدغهها بیتوجهی شد که حالا با عنوان استیضاح کننده در اینجا صحبت میکنم.
محمدسعید انصاری در ادامه افزود: وزیر آموزش و پرورش یک سال است بنده را سر کار گذاشته و دست آخر به قولهایی که داده بود عمل نکرده است.
وی ادامه داد: وزیر، معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش به نقاط محروم و روستاهای دورافتاده سرکشی نمیکنند. بچههای مردم در شهر آبادان و در استان خوزستان در گرمای طاقت فرسا در کانتینرهای آهنی درس میخوانند. احداث یک مدرسه نیز پس از ۱۱ سال به تازگی به اتمام رسیده است.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: معلمان پیش دبستانی هنوز مشکل دارند. در حالی که میتوانید مشکلاتشان را حل کنید.
نماینده مردم آبادان از علیاصغر فانی پرسید: دلیل افزایش ترک تحصیلها در دوره شما چیست؟ آیا تحقیقی در این زمینه داشتهاید؟ خانوادهها از عملکرد شما ناراضیاند.
سیاسی بودن آموزش و پرورش سم مهلکی برای این وزارتخانه است
نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که سیاسی بودن آموزش و پرورش سم مهلکی برای این وزارت خانه است بسیاری از مدیران وزارت خانه را افراد سیاسی دانست که به گفتهی وی سیاست بازی و سیاست کاری میکنند.
محسن علیمردانی که به عنوان موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس سخن میگفت اظهار کرد: قاطبیه فرهنگیان معتقدند وزیر آموزش و پرورش از نظر توان مدیریتی رئیس بوده و نفوذ خوبی در دولت و مجلس ندارد ایشان محبوبیت، مقبولیت و تحرک لازم را ندارد و لذا زیر مجموعه وزارتخانه انگیزه کار و اعتماد به وزیر ندارند.
وی با بیان اینکه فرهنگیان و معلمان از تمامی سلیقههای سیاسی و غیرسیاسی دوست ندارند وزیری سست و کم تحرک و ناکارآمد داشه باشند ادامه داد: کمتر معلمی را دیدم که از وزیر آموزش و پرورش راضی باشد. در کشورهای دیگر معمولا در چنین شرایطی وزیر استعفا میدهد اما در کشور ما دو دستی به میز میچسبند و کنار نمیروند.
علیمردانی خاطر نشان کرد: برخی میگویند شرایط کشور حساس است و استیضاح آقای فانی به مصلحت نیست اما چه مصلحتی بالاتر از رضایت معلمان و فرهنگیان که بزرگترین سرمایههای کشور هستند.
این نماینده مجلس با بیان این که نه تنها شادابی و تحرک در آموزش و پرورش ایجاد نشده بلکه سستی در این وزارت خانه حاکم شده تصریح کرد: این وزارتخانه را نمیشود حزبی اداره کرد. من نگرانم که برای انتخابات وزارتخانه و اداره کلهای آن تبدیل به ستادهای انتخاباتی افراد خاصی شود. چرا که سیاسی بودن آموزش و پرورش سم مهلکی برای آن است و در حال حاضر بسیاری از مدیران این وزارتخانه سیاسی هستند و سیاست بازی و سیاسی کاری میکنند.
علیمردانی نگاه غیر کارشناسی و غیر علمی را باعث تبعیض در بین فرهنگیان عنوان و خاطر نشان کرد: متاسفانه بچههای مردم در مدارس دچار سوء تغذیه شدهاند چرا نتوانستهاید نظر مجلس و دولت را برای این موارد جلب کنید.
وی در پایان گفت که برخی معلمان به خاطر کم بودن حقوقشان به مشاغل دیگر روی آوردند و حتی سرویس دانش آموزان شدهاند.
استیضاح فانی ردیفی و سریالی نیست
نماینده مردم تالش در مجلس با بیان اینکه استیضاح فانی ردیفی و سریالی نیست، گفت: متأسفانه در بعضی از حوزهها مدیران باسابقه برکنار شده و در مقابل افرادی روی کار آمدهاند که هیچ دانشی ندارند.
محمود شکری نماینده مردم تالش در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت جایگاه این وزارتخانه تأکید کرد: کشوری موفق و پیشرفتهتر است که به علمآموزی و جایگاه معلم توجه ویژهای داشته باشد. به عنوان مثال اگر کشوری مثل ژاپن توانسته تا این حد پیشرفت کند در کشور آنها به جایگاه معلم توجه شده است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه اظهار کرد: بنده معتقدم که باید با دولت همکاری کرد و همه بنده را میشناسند و تا الان نه یک سوال و نه تذکری نسبت به وزیر آموزش و پرورش داشتهام، اما متأسفانه با توجه به برخی مشکلاتی که در این وزارتخانه وجود داشت این موضوع را پیگیری کردم.
شکری با بیان اینکه پرورش از اصلیترین ارکان در آموزش و پرورش است، گفت: متأسفانه در این زمینه مدیران باسابقه و خبره که تخصص آنها در حوزه پرورشی بوده برکنار شده و در مقابل افرادی روی کار آمدند که هیچ دانشی در این زمینه ندارند.
نماینده مردم تالش در مجلس با تأکید بر اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش ردیفی و سریالی نیست، گفت: استیضاح بدترین موضوع در کشور و ما در شرایطی هستیم که در مقابل دشمنان اسلام قرار داریم لذا این موارد را باید مورد توجه قرار دهیم.
وی با اشاره به عدم تعهدات وزیر، گفت: آقای وزیر اینها درد فرهنگیان است. بعضیها نگذاشتند شما بشنوید.
وی ادامه داد: چرا تا این حد مدارس غیرانتفاعی را گسترش دادید که دانش آموزان هم به والدین خود فشار میآورند که چرا پول ندارند تا آنها هم در این مدارس تحصیل کنند؟
عدم حضور روسای قوه مقننه و مجریه نشان از بیاهمیتی به آموزش و پرورش
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی عدم حضور روسای قوه مقننه و قوه مجریه در جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش را نشان از بی توجهی و کم اهمیت بودن وزارت آموزش و پرورش از دید مسئولین دانست.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، آریایینژاد که به عنوان موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش سخن میگفت تصریح کرد: مشکل آموزش و پرورش مشکل ساختاری است و متاسفانه در دولتهای مختلف هیچ توجهی به موضوع آموزش و پرورش نشده است و متاسفانه نهاد آموزش و پرورش مشکلات فراوانی دارد و آموزش و پرورشی که دانشگاه فرهنگیان آن و تربیت معلم آن دچار مشکل باشد باید فاتحهاش را خواند.
وی افزود: آیا امکاناتی که در سایر وزارتخانهها وجود دارد در آموزش و پرورش نیز هست و آیا در وزارت آموزش و پرورش احساس امنیت شغلی و آرامش وجود دارد؟
وی افزود: مطالبات بازنشستگان هنوز پرداخت نشده و معلمان وضع سخت معیشتی دارند و در حالی که باید همه حسرت شغل معلمی را بخورند به دلیل نبود برنامه ریزی مناسب و بیتوجهی به منابع بودجهای و نبود امنیت و رضایت شغلی نیروهای تحصیلکرده آموزش و پرورش به دنبال انتقال به سایر وزارتخانهها هستند.
عثمانی: وضعیت آموزش و پرورش بحرانی شده است
نماینده مردم بوکان در مجلس گفت که وضعیت آموزش و پرورش بحرانی شده و به خطر قرمز رسیده است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد قسیم عثمانی که به عنوان موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس سخن می گفت، اظهار کرد: استیضاح را ابزار نظارتی در اختیار مجلس میدانم که تنها باعث عدم همدلی نمیشود بلکه از ابزارهای تحقق همدلی و همزبانی است. من معتقدم باید وزیری سر کار بیاید که باعث همدلی دولت و ملت شود.
وی افزود: این استیضاح به هیچ وجه باندی و جریانی نیست. من دولت تدبیر و امید را موفق، توانمند و مجرب میدانم. حیف است که دولت با این همه تلاش و کوشش جایگاهش بین فرهنگیان تنزل یابد. از این جهت تغییر در آموزش و پرورش را نیاز ضروری برای دولت میدانم.
این نماینده مجلس ادامه داد: امروز جریانات مختلف دست به دست هم دادهاند که استیضاح رأی نیاورد و ما امیدواریم این تلاش در جهت همدلی و همزبانی و بهبود اوضاع باشد نه این که بخواهند زمینه را برای استیضاح وزیران دیگر فراهم کنند.
عثمانی خاطرنشان کرد: در همین مجلس وزیر بهداشت وضعیت فجیع بهداشت و درمان را مطرح و مجلس را با خود همدل کرد که نتیجهاش مایه مباهات دولت شد. چرا وزیر آموزش و پرورش این کار را نکرد. آیا یک بار شده که ایشان وضعیت فلاکتبار معلمان را نشان دهد.
نماینده مردم بوکان در مجلس خاطرنشان کرد: نمیشود با آمار و ارقام بازی کنیم و بگوییم ۲ درصد بودجه فرهنگیان را اضافه کردهایم در حالی که قدرت خرید فرهنگیان پایین آمده است. من معتقدم نگاه دولت و مجلس باید به این موضوع تغییر کند زیرا وضعیت آموزش و پرورش بحرانی شده و به خطر قرمز رسیده است.
عثمانی در ادامه گفت: وزیر باید تحرک داشته باشد، فریاد بزند و یقه مجلس را بگیرد. هر قدر که وزیر در وضعیت اسفبار آموزش و پرورش دخیل است ما مجلسیان هم مقصریم. پس توپ را به هم پاس ندهیم. باید ریشهای به موضوع آموزش و پرورش بپردازیم.
وی خاطرنشان کرد: به والله من رأی معلمان و فرهنگیان را نمیخواهم و برای اینکه پشت تریبون بیایم اینجا نیستم بلکه نگران فرزندان ایران و آینده کشور هستم. احساس شرم میکنم که مقابل این دولت ایستادهام اما قسم یاد کردهام که مدافع حقوق مردم باشم.
وی در پایان با تأکید برلزوم تحقق آموزش رایگان تا سطح متوسطه، گفت: معلمین نمیتوانند با شغل معلمی زندگی کنند. آموزش و پرورش ریشه است و اگر به این ریشه نرسیم درخت نظام خشک خواهد شد.
مخالفان استیضاح
استیضاح امروز نتیجه نخواستنهای دیروز مدیران کشور است
نماینده گچساران و باشت گفت: استیضاح فانی پاسخ مناسبی به دغدغه فرهنگیان نیست. نتیجه نخواستنها و نتوانستنهای دیروز آموزش و پرورش را امروز فانی باید پاسخگو باشد.
به گزارش ایسنا، غلامرضا تاجگردون در مخالفت با استیضاح فانی وزیر آموزش و پرورش، گفت: بیشترین استیضاحها در طول مجالس ایران استیضاح وزیر آموزش و پرورش بوده است.
به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، فقدان نگاه سیستمی به آموزش و پرورش در دولت و مجلس موجب سرپوش گذاشتن بر چالشهای این وزارتخانه شده است.
وی با بیان اینکه در کنار فرهنگیانی هستیم که خود یا فرزندانشان سر گرسنه بر بالین میگذارند از استیضاح کنندگان پرسید: آیا با استیضاح میتوان این شرایط را تغییر داد؟ پاسخ یقیناً منفی است. آیا عملکرد وزیر از حیث اقتصادی و اجتماعی موجب انحراف جدی در عملکرد آموزش و پرورش شده است؟ آیا وزیر را به خاطر توزیع نامناسب پول و امکانات و هزینه نامناسب در ساختار آموزش و پرورش به مجلس کشاندهایم؟
تاجگردون با طرح این مسأله که چه باید کرد تا وضعیت نابسامان و نامناسب آموزش و پرورش بهبود یابد، متذکر شد: سهم گذشتگان، دولت و مجلس در وضعیت امروز آموزش و پرورش چه سهمی است؟ اگر می خواهیم وضع فرهنگیان بهتر شود تک تک نمایندگان و دولتمردان در این قضیه سهیم هستند.
وی با اشاره به سهم مجلس در شکلگیری نابسامانیهای امروز آموزش و پرورش، گفت: مجلس نهم در بودجه ۹۴ آموزش و پرورش ۲۴۷۷ میلیارد تومان از بخشهای مختلف به بودجه این وزارتخانه افزود. به ازای واردات هر کالا نیز سهمی از عوارض برای آموزش و پرورش اختصاص مییابد. از بودجه ۹۲ تا ۹۴ سهم این وزارتخانه ۲ درصد افزایش یافته است. سرانه مدارس تا دو سال قبل ۱۰ میلیارد تومان بود و امروز این عدد به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. همه این موارد نشان میدهد ظرفیتهای بهتری برای حل مشکلات این وزارتخانه به وجود آید.
وی ادامه داد: برخی از نمایندگان پیشنهاد داشتند با کاهش یارانه ثروتمندان و افزودن آن به حقوق معلمان مشکلات آموزش و پرورش را حل کنیم ولی مجلس به این پیشنهاد رأی نداد. باید سهم مجلس در شکلگیری وضعیت جاری آموزش و پرورش مورد توجه همکاران قرار بگیرد.
وی با طرح این پرسش که آیا استیضاح وزیر آموزش و پرورش پاسخ به یک رفتار دولت است، گفت: دولت، صدای نمایندگان موافق و مخالف مجلس را در این مطالبه بشنود. مطالبه امروز استیضاح کنندگان مطالبه متن دل مردم است. بنابراین ظرفیت بهتری را برای حل مشکل این وزارتخانه به وجود آورید. اما آیا استیضاح وزیر پاسخی به یک رفتار دولت است؟ وزیر علوم استیضاح و برکنار شد. چرا با حذف وزیر، مجلس به دولت علامت داد، در دولت قبل هم با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همین علامت به دولت داده شد. اما چه شد؟
نماینده باشت و گچساران خطاب به استیضاح کنندگان درخواست کرد با رفتاری غیر از استیضاح در پی حل مشکلات آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه باشند.
وی در حمایت از وزیر آموزش و پرورش، گفت: فانی در دنیای سیاستزده امروز درستکارترین مدیر دولتی و از متن جامعه فرهنگیان است، به این مسأله توجه جدی داشته باشید.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمدباقر نوبخت، مجید انصاری، محمدرضا صادق، سید محمود علوی، وزیر صنعت، وزیر ورزش، طلایی نیک، دهقان وزیر دفاع، سلطانیفر و وزیر بهداشت نیز در جلسه استیضاح فانی حضور دارند.
گنه کرد در بلخ آهنگری…
حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم در مخالفت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت که بیشترین مشکلات این دستگاه ربطی به وزیر ندارد.
به گزارش ایسنا، غلامرضا مصباحی مقدم در سخنانی عنوان کرد: دکتر فانی شخصیتی است فرهنگی و برآمده از آموزش و پرورش که از سطوح پایین تا سطوح عالی را طی کرده است و من ۲۰ سال است که ایشان را از نزدیک میشناسم. من از سال ۷۵ به عنوان مجتهد آشنا با تعلیم و تربیت عضو شورای عالی آموزش و پرورش شدم و پنج دوره است که عضو این شورا هستم.
او ادامه داد: زمانی که آقای مظفر وزیر آموزش و پرورش بود من به عضویت این شورا درآمدم، آقای فانی نیز یا به عنوان معاون وزیر یا مدیر و یا مشاور در اینشورا عضو بودند. طی سالیان اخیر نیز وزیر بودند. ایشان انصافاً شخصیتی متدین، مومن، انقلابی، باتجربه، باسابقه و دلسوز است.
مصباحی مقدم در ادامه گفت: آموزش و پرورش کمتر دورهای، از ثبات مدیریت برخوردار بوده و بیشترین استیضاح را نیز در میان وزارتخانهها شاهد بوده، بیثباتی موجب عدم ساماندهی امور در هر مجموعهای میشود. وزارت آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه کشور است و ظرفیت چند وزارتخانه را در درون خود دارد و کمتر کسی از مدیریت آن برمیآید.
این نماینده مجلس تأکید کرد: آموزش و پرورش مهمترین وظیفه نظام را در تربیت نسل آینده بر عهده دارد. رهبر انقلاب نیز فرمودند هزینه برای آموزش و پرورش سرمایهگذاری است. سند تحول ملی آموزش و پرورش توسط شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد و بعد توسط مرجع بالاتر یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به تصویب رسید. این سند در دستور کار وزارتخانه است و آقای فانی در تدوین آن حضور و نقشآفرینی کرد. ایشان یکی از شایستهترین افرادی است که در اجرایی و عملیاتی کردن آن میتواند موثر باشد.
او همچنین با اشاره به نقش معلمان در تعلیم و تربیت، گفت: معلمان و فرهنگیان حق بزرگی بر ملت ایران دارند. دولت و مجلس باید برای مطالبات آنها تلاش کنند و این کار را میکنند. معلمان از تبعیض رنج میبرند، وقتی میبینند در دستگاههای دیگر مثل وزارت کشور، وزارت ورزش، بهزیستی، ثبت احوال، وزارت ارشاد و شرکتها پرداختیها فوقالعاده بیشتر از معلمان است در نتیجه معلمان احساس تبعیض میکنند. قانونی که مجلس هفتم در زمینه مدیریت خدمات کشور و یکسانسازی حقوقها تصویب کرد به بوته فراموشی سپرده شده، من شنیدم که دولت برای تمدید این قانون دست به کار شده، امیدوارم هرچه زودتر اصلاحیه را بیاورند و مجلس تصویب کند تا شاهد رفع این تبعیضها باشیم. اگر تبعیض نباشد معلمان به حق خود قانع هستند. مسأله دیگر اینکه این تبعیض چه ربطی به وزیر دارد؟
مصباحی مقدم همچنین خاطرنشان کرد: با افزایش بودجه آموزش و پرورش برای سال ۹۴ کمک بزرگی به بهبود وضعیت معلمان شد. اما با توجه به بزرگی این وزارتخانه و بدهی سنگین به معلمان کافی نیست و مشکلات همچنان باقی است. ۹۷ درصد بودجه آموزش و پرورش حقوق و مزایای معلمان است. اجرای سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز به منابع دیگری دارد که وجود ندارد.
او افزود: دولت از نظر منابع دولتی در شرایط سختی به سر میبرد. مجلس هم به این مسأله واقف است. اما میشود با صرفهجویی در سایر دستگاهها سهم آموزش و پرورش بیشتر کرد. سال گذشته ۱۱۲درصد و سال قبلتر از آن ۱۱۰درصد به آموزش و پرورش پرداخت شد. آقای نوبخت هم گفتند که دولت درصدد است که ۶ هزار میلیارد صرفهجویی کند. جا دارد که این صرفهجویی بیشتر شود و دولت مجاز است ۱۰ درصد بین دستگاهها جابجا کند. اگر با تدبیر دولت انجام گیرد میتوان کمک بیشتری به آموزش و پرورش کرد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تأکید کرد که بیشترین مشکلات آموزش و پرورش ربطی به وزیر ندارد و گفت: «گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری». وزیر پیگیری کرده که پاداش سال ۹۲ بازنشستگان پرداخت شده برای پاداش سال ۹۳ نیز به صورت جدی پیگیر است. احکام ارتقای ۱۰۰ هزار بازنشسته اصلاح شده، افزایش سرانه دانشآموزی و سرانه مدارس شبانهروزی و مناطق محروم مورد توجه قرار گرفته و به استانهای محروم سرانه بالاتری از میانگین کشوری در نظر گرفته شده. همچنین طرح نوسازی گرمایشی و سرمایشی مدارس از سال ۹۲ به صورت جدی با اولویت مناطق محروم در حال پیگیری است.
فانی: استراتژی آموزش و پرورش کیفیت بخشی است
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که مخاطبان آموزش و پرورش همه جامعه هستند گفت که بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت آموزش و پرورش است.
به گزارش ایسنا، فانی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان استیضاح خود به دفاع از عملکردش پرداخت.
وزیر آموزش و پرورش با گرامیداشت یاد شهیدان بخصوص ۵۰۰۰ فرهنگی شهید و ۳۶ هزار دانش آموز شهید بخصوص ۲ شهید بزرگ آموزش و پرورش رجایی و باهنر، آنها را الگوهای مدیریتی و معلمی در آموزش و پرورش عنوان کرد.
فانی با ارائه گزارشی از عملکرد آموزش و پرورش در ۲۲ ماه گذشته یعنی در دوران تصدیگریاش در این وزارتخانه گفت: فرهنگیان یعنی معلمان، مربیان و به طور کلی دستاندرکاران آموزش و پرورش ستون فقرات آموزش و پرورش هستند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت است گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری آموزش و پرورش ۴۰میلیون مخاطب مستقیم دارد که شامل ۱۳ میلیون دانش آموز، ۲۶ میلیون اولیا، و یک میلیون فرهنگیان است اما به تعبیر دیگر میتوان گفت که مخاطبان آموزش و پرورش همه جامعه هستند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش با ۱۰۵ هزارمدرسه در ۷۵۲ منطقه آموزشی و با داشتن بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز و ۱ میلیون همکار فرهنگی بزرگترین نهاد کشور است که در همه جای کشور حضور دارد. ما در طی ۲۲ ماه گذشته حداکثر تلاش را برای این خانواده در سراسر کشور به کار بردهایم.
فانی به بیان نکاتی در مورد اقتصاد آموزش و پرورش پرداخت و توضیح داد: آموزش و پرورش نهاد سرمایهای و نه هزینهای است؛ از طرف دیگر سهم بودجه آموزش و پرورش در سالهای ۹۲ و ۹۳ و ۹۴ از بودجه کشور به ترتیب ۹٫۱، ۱۰٫۷ و ۱۱٫۲ است که نشان میدهد در این ۲۲ ماه اخیر سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت ۲٫۱ درصد رشد داشته است. این نشان میدهد که وزارت آموزش و پرورش در این مدت برای افزایش سهم بودجهاش تلاش کرده است.
وی ادامه داد: رشد بودجه آموزش و پرورش در فاصله بین سالهای ۹۲ تا ۹۴ از ۵٫۳ دهم درصد رشد در سال ۹۲ و ۲۴٫۱ در سال ۹۴ رسیده است که این غیر از۱۳۵۰ میلیارد تومانی است که دولت برای اجرای رتبه بندی مصوب کرده و یا بودجههای اضافی که مجلس به تصویب رسانده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه استراتژی آموزش و پرورش کیفیت بخشی است گفت: در سند تحول نیز استراتژی اصلی کیفیت بخشی مبتنی بر عدالت آموزشی است، پیش از این سیاستهای پنجگانهای را اعلام کردیم که شامل ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، اجرای تدریجی بودجه ریزی عملیاتی و اصلاح نظام مدیریت و برنامه ریزی با تاکید بر تمرکززدایی است.
فانی رشد کمی و کیفی خدمات آموزشی با تکیه بر عدالت آموزشی را به عنوان یکی از دستاوردهای این وزارتخانه در طول ۲۲ ماه تصدیگریاش در وزارت آموزش و پرورش عنوان و اظهار کرد: در ۱۷اردیبهشت ۹۳ مقام معظم رهبری بر لزوم تهیه نقشه راه اجرای سند تحول نظام آموزشی تاکید کردند که وزارت آموزش و پرورش به دنبال تحقق مطالبه ایشان این نقشه راه را تحلیل کرد و در اسفند سال گذشته به اتمام رساند.
وی با بیان این که نقشه راه اجرای سند تحول مبنای تنظیم برنامه ششم توسعه در بخش آموزش و پرورش خواهد بود گفت: هم زمان با تهیه نقشه راه در سال گذشته، ۴۰ راهکار از ۱۳۱ راهکار سند تحول در قالب ۹۹ برنامه در آموزش و پرورش اجرا شد. همچنین در راستای انسداد مبادی بی سوادی موفق شدیم که تحت پوشش دانش آموزان ابتدایی از ۹۷٫۴ در سال تحصیلی ۹۰ – ۹۱ به ۹۸ و نیم درصد در سال جاری برسانیم.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در راستای اجرای عدالت آموزشی و افزایش افراد تحت پوشش در کشور ۱۱۰ مدرسه تک دانشآموزه داریم یعنی یک مدرسه با یک دانش آموز برقرار میشود، همچنین ۴۸۰۰ مدرسه با زیر پنج دانش آموز اداره میشود؛ این نشان میدهد که دولت و وزارت آموزش و پرورش برای تامین آموزش و اجرای عدالت آموزشی هزینههای بالایی را متحمل شدهاند.
فانی با بیان این که شورای عالی آموزش و پورش برای اولین بار آیین نامه اجرای کلاسهای چند پایه را به تصویب رساند گفت: در این مدت برای اولین بار آین نامه مدارس عشایری و مناطق محروم به تصویب شورای آموزش و پرورش رسید.
به گفتهی وی میزان تحت پوشش دانش آموزان در دورهی متوسطه ۱ یعنی همان راهنمایی قبلی از ۸۷ درصد در این دولت به۹۴٫۳ درصد افزایش پیدا کرد. میزان تحت پوشش دانش آموزان در متوسطه ۲ از ۷۶ درصد به ۸۲٫۲۴ درصد افزایش پیدا کرده است.
وزیر آموزش و پرورش ساماندهی نیروی انسانی را به عنوان یکی از دیگر از اقدامات این وزارت خانه برشمرد و افزود: امسال وزارت آموزش و پرورش در جشنواره بهرهوری در کشور به عنوان دستگاه برتر در بهره وری شناخته شد و لوح تقدیر گرفت؛ کاری که ما به تبع بهسازی منابع انسانی ساماندهی نیروی انسانی داشتیم باعث شد که بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی صورت گیرد.
فانی ادامه داد: از قبل این صرفه جویی اقداماتی برای فرهنگیان و کیفیت بخشی آموزش انجام شد که بعضی از آنها شامل اجرای مرخصی زایمان ۹ ماهه برای بانوان فرهنگی، اجرای بند ۵ ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد افزایش امتیاز حق شغل همکاران فرهنگی از ۸۰۰ امتیاز به ۱۵۰۰ امتیاز و برقراری فوقالعاده شغل مناطق مرزی است.
وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ هزار فرهنگی بازنشسته داریم که آنها از حق رتبه شغلی عالی با پیگیری های انجام شده توسط نمایندگان و سازمان مدیریت برخوردار شدند. همچنین در حوزه تامین و تربیت نیروی انسانی نیز در حال حاضر ۶۴ هزار و ۶۰۰ دانشجو معلم و در ۹۸ پردیس و دانشکده فرهنگیان مشغول تحصیل هستند که موفق شدیم برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان را تدوین و بازنگری در سرفصل دروس کرده و برنامهی جامعه ده ساله منابع انسانی را تامین کنیم.
وزیر آموزش و پرورش در مورد ادامه فعالیتهای این وزارتخانه گفت: باید از طریق کمیتهای که در جلسه غیر علنی هفته گذشته مجلس تشکیل شد بتوانیم راهکارهایی را جهت بهبود معیشت فرهنگیان، مراحل بعدی رتبه بندی فرهنگیان، بیمه تکمیلی آنها ، بازنگری و اصلاح قوانین مورد نیاز برای اجرای سند تحول به عنوان زیر بنای برنامه ششم توسعه و تامین منابع برای اصلاح و بازسازی ۳۵ درصد فضاهای آموزشی و پیگیری تحقق درآمد آموزش و پرورش در قانون اصلاح قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت داشته باشیم.
به گفتهی وی باید اقداماتی برای تبدیل به احسنتکردن فضاهای آموزشی، استفاده از مصوبه مجلس بر افزایش منابع آموزش و پرورش، تدوین بسته آموزشی اجرایی به منظور رسیدگی بیشتر به دانش آموزان روستایی، عشایری و مناطق محروم و در نهایت تلاش برای افزایش بخش غیر پرسنلی، در بودجه آموزش و پرورش کرد.
منتشر شده در :2015/06/24 - 01:06|شناسه خبر: 11202
953 بازدید
گزارش خطا: