امروز :دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۲:۴۸:۵۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

بسیج دانشجویی استان:حماسه پدخندق نماد شجاعت استان کهگیلویه و بویراحمد

از شورای فرهنگ عمومی می خواهیم تا با مشورت با صاحب نظران این روز (چهارم تیرماه ) را به مناسبت این حماسه جاودان به نام روز استان نام گذاری نماید .

رویداد ها هرچه از زمان وقوعشان می گذرد ، کم رنگ تر و بی فروغ تر خواهند شد. تنها یک حادثه را می شناسیم که برخلاف این فرایند معمول طبیعت ، هرچه از زمان وقوع آن می گذرد ، شکوهمندتر و پورشورتر و داغ خیز تر می شود . این حادثه در سرزمینی محدود و گمنان و در حد یک نیم روز رخ داد و امروزه علی رغم تمام شیطنت ها برای محو این حادثه در طول تاریخ ، کربلا پرآوازه ترین نام و عاشورا  تاثرگذارترین واقعه تاریخ است که شراره آن هنوز که هنوز است ، قلمرو قلب و ذهن بشریت را فتح می کند . از این روست که عاشورا ،بهترین پایگاه الهام بخش برای حرکت و خیزش و قیام و مقاومت و رشادت و شهادت است و هراقدام و حادثه ای به میزان وابستگی به  این حماسه ، ماندنی و خاطره انگیز است .

انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ۸ساله ، بارقه و شعاعی از آتش ستم سوزی است که در سال ۶۱ هجری در ساحل فرات شعله کشید. خون شهیدان و حدیث پایداری رزمندگان اسلام همواره ریشه در زلال کربلا دارد. صحنه های متعدد انقلاب و ۸سال دفاع مقدس ، به کرار نشان داد که عاشورا نه تنها در سال ۶۱ هجری اتفاق افتاد ، بلکه در هرزمان و هرمکان ، تکرار پذیر است .

هزاران آیت و نشانه در جبهه های حق علیه باطل ، امروز را به دیروز عاشورا پیوند می زند و بوی کربلا را به شامه ها می رساند.یکی از این نشانه ها و حماسه ها ، حماسه عاشورایی رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در تیپ ۴۸ فتح  در ۴ / ۴ / ۱۳۶۷ در منطقه عمومی جزایر مجنون ، معروف به پد خندق است که داستانی کربلایی و حکایتی عاشورایی دارد و بیان آن در این مجال نمی گنجد و جز به اندک رزمندگان باقی مانده ازآن  واقعه کربلایی ،نمی توان شما را برای اطلاعات بیشتربه جایی ، نوشته ای و …  ارجاع دهیم .

کمی  درنگ و تامل در این بیست و چندساعت  ایستادگی و شجاعت و نبرد شبانه روزی  زیر محاصره و همه حرکات و سکنات رزمندگان آن روز تیپ ۴۸ فتح در پدخندق از جمله (شعارها و رجز ها ،تشنگی و مبارزه ،جداشدن سرها ،نهایت قساوت قلب دشمن روبرو ،زمزمه های عاشقانه ،نماز و عبادت و بندگی ، شوق وصال ،اندکی یاران با اراده ای قوی و الهی ….. و نهایتا اسارت ، همه و همه دقیقا مظاهرشب و روز عاشورای سال ۶۱ را تداعی و پیوندی شگفت و قابل مطالعه میان این دوقطه تاریخی رقم زده است .

چهارم تیرماه ۱۳۶۷ و حماسه پدخندق ، بدون شک شگفت ترین ، عاشقانه ترین ،و در واقع یوم القدر تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و خواهد بود . نیم روز چهارم تیر ۱۳۶۷ ، به اندازه همه تاریخ پرحماسه و حادثه این استان دلاورخیز ، خواندنی و شنیدنی و زیستنی و عبرت آموز دارد و یکی از شبیه ترین حوادث دفاع مقدس به عاشوراست .دراین حماسه به یاد ماندنی ،عزت ،حریت ،عرفان ،ایمان ،شهادت ، رشادت،صمیمیت و در یک کلام همه حقیقت مردان و زنان غیور این استان را در خویش نمایان کرده است .

ضمن گرامی داشت سالگرد این واقعه ی به یاد ماندی و عاشورایی و تبریک این رشادت کم نظیر به همه رزمندگان تیپ ۴۸فتح و سایر بسیجیان و پاسداران استان و باحترام به محضر خانواده های معظم شهدای این روز و آزادگان و جانبازان و ایثارگران حماسه ی پد خندق ، بسیج دانشجویی دانشگاه ها و مراکز آموزعالی استان  به نمایندگی از قاطبه دانشجویان این مرزو بوم چند نکته را به عنوان هشدار و تذکر به همه مسئولین امر یادآوری می نماید باشد که انشاء الله مورد توجه قرارگیرد .

  • از شورای فرهنگ عمومی می خواهیم تا با مشورت با صاحب نظران این  روز (چهارم تیرماه ) را به مناسبت این حماسه جاودان به نام روز استان نام گذاری نماید .

  • از اینکه بعد از ۲۷سال از وقوع این حماسه برای اولین بار همایشی جهت گرامی داشت حماسه پد خندق و فرهنگ جهاد و دفاع در  استان  برگزار شده ، علی رغم برخی ناهماهنگی ها ، از بانیان امر صمیمانه سپاسگزاریم و امیدواریم با مطالعات و برنامه ریزی بهتر و دقیق تر و بیشترودر برنامه ریزی های سالانه بومی ،محلی ادارات و نهادهای استان مثل سایر استان ها ، گرامی داشت این روزهمواره دردستو کار استانی قرارگیرد.

  • از آنجا ساخت فیلم و یا مستندی قرار است در این خصوص ساخته و ارایه گردد ، لازم است اولا حمایت های جدی تر استانی برای پشتیبانی از این برنامه بکار گرفته شود و ثانیا  مجریان و دست اندرکاران ، نهایت مشورت تخصصی را با رزمندگان و فرماندهان این حماسه به عمل آورده  وبا بررسی زوایای دیگر و نقش فرماندهان دلیر این حماسه در ابعاد مختلف ، مستندی در شان و منزلت رزمندگان توانمند استان تهیه و ارایه شود ، باتوجه به برخی تجارب در این خصوص ، ضمن خداقوت به دست اندرکاران ، توصیه می شود دقت فدای سرعت نشود .

  • آنچه تاکنون حماسه پدخندق را در یادها و خاطره های نسل های بعدی زنده نگه داشته است ، صرفا ، روایت گری محدود خود رزمندگان حاضر در این عملیات بوده ، که لازم است جهت انتقال پایدار این حماسه و سایر حماسه ها ی ماندگار ،زیرساخت های لازم فراهم و تدابیر عملی بکارگرفته شود .

  • سئوال اساسی نسل جوان بعد از گذشت ۲۷سال از این  حماسه پرافتخارکه مدال افتخارش به گردن دلاورمردان این استان و یگان رزم استان آویخته  است ، از مسئولین استان از ابتدا تاکنون این است که :

  1. برای گرامی داشت این حماسه عاشورایی و غرورآفرین چه اقدام مثبتی انجام دادید؟و کدام میدان شهر ، خیابان و حتی کوچه بن بست و ساختمان و کتابخانه و مدرسه و بلوار و را به نام این حماسه مزین نمودید ؟؟آیا نمی شد به جای خیلی از نامگذاری های نامربوط و حتی حاشیه دار ، نام این حماسه وشهدای آن و سایر دلاورمردان شهید استان را می گذاشتید.؟

  2.  متاسفانه در ۲۷سال گذشته  مسئولین استان به جز چند اقدام کوتاه مدت و مقطعی ، اقدامی در خور شان  و بنیادی برای ماندگاری این حماسه  و انتقال چنین فرهنگی به نسل های بعدی انجام نداده اند ،حال توفیق برگزاری  نخستین همایش این حماسه،علی رغم مشکلاتی که داشت ، در این مقطع زمانی را به فال نیک گرفته و امیدواریم شاهد  نام گذاری و ساخت یادمان و دیگر اقدامات بنیادی در راستای این حماسه و سایر حماسه های به یاد ماندنی رزمندگان غیور این استان در عملیات های ۸ سال دفاع مقدس خصوصا ، والفجر ۸و کربلای ۴ و ۵ و۱۰ ، کردستانات و اخیرا در شمالغرب و ارتفاعات جاسوسان  و … باشیم و باشد که این توفیق نصیب دولتمردان تدبیر امید در استان شود .

  3. فرصت را مغتنم شمرده و از مسئولین ارشد استان به جد می خواهیم  تا نسبت به نصب تابلوی  شهید فتاحی و یا شهدای یاسوج برسردر ورزشگاه  ۱۵ هزارنفری شهر یاسوج  اقدام عاجل نمایند و اجازه ندهند بیش ازاین از طرف شخص و یا اشخاصی  معلوم الحال به مصوبه شورای فرهنگ عمومی  و خانواده های معظم شهدا و نام شهدا بی توجهی و یا خدای ناکرده بی  احترامی شود و امیدواریم این اقدام قبل از پیگیری مجدد جامعه ایثارگری و جنبش دانشجویی  انجام شود.

بسیج دانشجویی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان کهگیلویه و بویراحمد

منتشر شده در :2015/06/27 - 11:06|شناسه خبر: 11320 685 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه