امروز :جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۶:۵۳:۱۷

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

تراژدی گندم در کهگیلویه وبویر احمد!

متاسفانه در استان ما و بالاخص شهرستان کهگیلویه ادارات جهاد کشاورزی , امور آب, امور اراضی ,منابع طبیعی.. صرفا تنها دلیل تخته نشدن درب آن مقابله مجدانه مسئولین با پدیده بیکاری ست و الا هیچ گونه سود و یا منفعتی تا بحال برای پیشبرد اهداف جامعه بزرگ کشاورزی در مسیر چشم انداز ۱۴۰۴ نداشته اند و ندارند..

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان راه ملت است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
بینندگان راه ملت می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

راه ملت،  مهندس رضا پرمون: در روزگاری دور جوانکی حکیم از اقلیت مظلوم چهارپایان و از گروهک حمال , در یک ظهر گرم تابستان تصمیم برآن گرفت عنان از کف صاحبان ظلمات خویشتن برباید و دیگر جوانان غیور طایفه را با خود همسو کند برای یک رنگ و یک صدا شدنشان بر علیه آن متکبران از خدا بی خبری که بار نه به حد توان و نه به حد نیاز بر ایشان عرضه میدارند…
این گروه جوانان عزیز بعد از کلی تبادل نظر و بررسی ایدئولوژی های اجدادی شان در وصف آزادی و آزادگی  به این نتیجه رسیدند به پیشگاه خر سفید یا همان پیشاهنگ دانای اقلیت بروند و چاره کار را که همان جدایی از بند اسارت آدمیان باشد را از ایشان جویا شوند…
خر اعظم پس از اندکی تامل رو به جوانان آماده کارزار کرد و با جدیت گفت: فرزندانم , هرگاه سرگین یکی از هم نوعانتان بوی عطر داد شما از زیر بار ظلم و ستم آدمیان فارغ خواهید آمد…
جوانان شاد و خرم همدیگر را در آغوش کشیدند سر رو روی همدیگر ببوسیدند و هر کدام خرامان خرامان رو سوی مزارع نهادند و از آن روز تا کنون هرکدام از نوادگان آن ابرخران سلحشور به وصیت اجدادیشان سرگینی می بینند بو میکنند شاید نوید دهنده آزادیشان باشد…

و اما بعد…

در چند سال گذشته کشور ما دستخوش تغییرات اقتصادی فرهنگی و اجتماعی بسیاری بوده است و بالطبع هر تغییر در هر زمانی نکات مثبت و منفی بهمراه دارد که اراده صاحبان قدرت جهت و سیر این تکامل را مشخص میکنند..
چنانچه مطلع اید در سالهای گذشته کشور ما با فوج عظیمی از خسارات بسیار سنگین به دلیل بی آبی و کمبود شدید بارشها در نقاط مختلف کشور مواجه بوده است و متاسفانه به دلیل سوءمدیریتها در بخشهای متعدد بیشترین میزان خسارت ها به اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه یعنی کشاورزان وارد شده است..

در این جا به چند نکته تامل برانگیز مربوط به کشت برداشت و عرضه گندم اشاره میکنیم و امیدواریم زنگ هشداری باشد برای مسئولین و مدیران این بخش..

۱- هزینه های کشت این محصول با برداشتن یارانه های مربوط به این بخش که شامل انواع کودها سموم و گاها بذر می شد رشد غیر قابل تصوری داشته است که فی البداعه یک مثال به عرض می رسانم .. در سال ۸۳ قیمت هر کیلو گندم ۱۵۰ تومان و قیمت هر گونی کود شیمایی اوره ۵۰۰ تومان بوده است و الان در سال ۹۴ هرکیلو گندم ۱۲۰۰ تومان و هر گونی کود شیمیایی اوره ۴۰۰۰۰ تومان می باشد و این یعنی فاجعه برای کشاورزان!!!

۲ -در شهریور۹۳ رییس جمهور روحانی در یک گفتگوی ویژه تلویزیونی آمار بسیار جالبی را از ظرفیت برداشت گندم در داخل کشور بیان داشتند که کاملا مغایر با شعائر و تبلیغات دولت قبل در راستای خودکفایی کشور در بحث تامین نیاز داخلی به گندم بوده است ایشان بیان داشتند نیاز سال قبل (  ۹۲ ) به گندم  ده میلیون تن بوده است که میزان سه میلیون تن از این نیاز از طریق داخل کشور تامین شده است و مابقی آن از راه واردات و در سال جاری( ۹۳ ) نیاز کشور چهارده میلیون تن می باشد که بر اساس پیش بینی ها چهار میلیون تن در داخل ومابقی آن از طریق واردات تامین می شود و این در حالیست که گندم وارداتی با متوسط نرخ ۲۵۰۰ تومان در هرکیلو به کشور وارد میشود , درحالی که در همان سال نرخ  خرید گندم از کشاورزان ۱۱۰۰ تومان بوده است و این نیز برای بخش کشاورزی ما یعنی فاجعه ای دیگر!!!

۳- همانگونه که اطلاع دارید فطریه ماه رمضان را برابر با سه کیلوگرم گندم محاسبه می کنند در سال گذشته در حالی که از کشاورزان گندم به قیمت ۱۱۰۰ تومان خریداری میشد خبرها حاکی از آن بود که برای پرداخت فطریه هر نفر قیمت پایه ۱۷۰۰ و یا ۲۲۰۰ تومان را باید در نظر گرفت..

۴- در کشور های صاحب صنعت کشاورزی به بحث آبخیزداری و سدها توجهات ویژه ای میشود ولی متاسفانه در کشور ما و بالاخص شهرستان کهگیلویه نه تنها هیچ توجهی نمیشود بلکه در مقابل سدهایی که توسط استانهای مجاور ما در استان ما احداث شده اند نیز هیچ گونه ممانعتی بعمل نمی آید و روز به روز شاهد خشک تر شدن رودخانه ها و لم یزرع شدن زمینهای کشاورزی در این شهرستان هستیم( لازم به یادآوری میبینم به عرض برسانم آب یک خصلت ذاتی دارد بااسم انتشار به گونه ای که اگر یک قطره کوچک و یک قطره بزرگ آب را روی یک صفحه کنار هم قرار دهیم کمکم و به مرور زمان قطره کوچکتر به سمت بزرگتر حرکت کرده و با آن ادغام میشود و تاثیر این پدیده در بحث سدها در شهرستان کهگیلویه نیز کاملا ملموس می باشد به گونه ای که متاسفانه شاهدیم که منابع آب و سفره های زیر زمینی روز به روز در حال کم شدن هستند!!!)

۵- متاسفانه در چند سال گذشته شاهد پدیده نوظهور قاچاق گندم هستیم ,که عمدتا کشورهای مقصد شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس هستند, در قبال این اقدام تاکنون هیچ واکنش بازدارنده ای که متعاقب آن سعی در جلب رضایت کشاورزان ایرانی باشد از سوی مدیران ذیربط انجام نگرفته است .
بلکه در یک اقدام کاملا مغرضانه و تلافی جویانه سعی مسئولآن بر آن بوده است که با بستن مرزهای کشور بروی گندم و سایر محصولات کشاورزی ( انواع سیفی جات ,میوه جات, سبزی جات..) این کشاورزان را مجبور به بردن سطح زمین های زیر کشت خود به گندم کنند که در پی آن ضربات بسیار سنگینی بر پیکره ی این قشر زحمت کش وارد آوردند به گونه ای که شاهد بودیم در تابستان امسال قیمت یک رب گوجه نیم کیلویی ۵۰۰۰ تومان و قیمت هر کیلو هندوانه تا مرز ۲۵ تومان نیز رسید و این در حالی ست که هزینه کشت هر هکتار هندوانه بین ۷ تا ۸ میلیون تومان برآورد میشود..

۶- بحث بسیار مهمی دیگری که در این رابطه نیاز به بررسی دارد موضوع نبود کارشناسان و همیاران کشاورز در استانهای محروم کشور از جمله استان کهگیلویه و بویر احمد با وجود گستردگی محصولات زیر کشت این استان می باشد ..

متاسفانه در استان ما و بالاخص شهرستان کهگیلویه ادارات جهاد کشاورزی , امور آب, امور اراضی ,منابع طبیعی.. صرفا تنها دلیل تخته نشدن درب آن مقابله مجدانه مسئولین با پدیده بیکاری ست و الا هیچ گونه سود و یا منفعتی تا بحال برای پیشبرد اهداف جامعه بزرگ کشاورزی در مسیر چشم انداز ۱۴۰۴ نداشته اند و ندارند..
برای اثبات بی غرضی ام در ای مورد به یک موضوع اشاره میکنم,اخیرا در شهرستان کهگیلویه بر روی تلمبه خانه های آب یک کنتور نسب کرده اند که باید سالانه مبالغ قابل توجهی به حساب های از پیش تعیین شده ی ادارات مذکور واریز کنن که در صورت عدم پرداخت سیستم برقی این چاهها از دور خارج میشود, در اینجا لازم میبینم این توضیح را نیز به عرض برسانم که در باقی استانها و حتی شهرستانهای اطراف اگر هم چنین برنامه ای پیاده سازی شده است در قبال خدماتی ست ( از قبیل سد , جدول کشی , کود های یارانه ای , حمایت از کشاورزان برای بازاریابی…) که به کشاورزان داده شده است..

طنین عطر دلنشین احادیث نبوی در وصف کشاورزان و اقشار زحمت کش جامعه هموار باعث دلگرمی بوده است امید بر آن دارم مسئولین ذیربط با الگو قرار دادن سیره ی نبوی در جهت تعالی جامعه اسلامی و رضایت خلق اله اقدام بایسته ای انجام دهند .

منتشر شده در :2015/10/06 - 05:10|شناسه خبر: 16382 745 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه