امروز :جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ساعت : ۲۱:۱۹:۵۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

نقاب های رنگین

راه ملت؛ فاطمه اسلام فر (دانشجوی کارشناسی جامعه شناسی): این روزها نگاهمان به هر سمت و سویی که بچرخد تاب این همه رنگ و لعاب را نخواهد داشت.رنگ و لعابی از جنس ارایش و به شکل مدی فراگیر گریبان گیر بسیاری شده است و دیگر نه سن و سال میشناسد نه قومیت و جنسیت حتی […]

راه ملت؛ فاطمه اسلام فر (دانشجوی کارشناسی جامعه شناسی):

این روزها نگاهمان به هر سمت و سویی که بچرخد تاب این همه رنگ و لعاب را نخواهد داشت.رنگ و لعابی از جنس ارایش و به شکل مدی فراگیر گریبان گیر بسیاری شده است و دیگر نه سن و سال میشناسد نه قومیت و جنسیت حتی زمان و مکان نیز محدودیتی در انجام ارایش و تقلید از مد ایجاد نمیکند خواه دانشگاه باشد عروسی یا خیابان شب باشد یا روز هر چه به دستمان اید به خورد صورتهایمان میدهیم.

از انجایی که انتخاب لباس و ارایش کنشگر با توجه به واکنش و قضاوت دیگران انجام میشود فرد در تلاش است تا بسیاری از معضلات اجتماعی مانند فقر شکاف طبقاتی نابرابری اجتماعی و …را پشت نقاب ظاهری به نام آرایش پنهان کند و انقدر این نقاب ها پررنگ تر و تقلید ها کورکورانه تر شد تا پدیده مد و ارایش تبدیل به معضلی بزرگ در جامعه گردید تا جایی که اران را دومین مصرف کننده و هفتمین وارد کننده لوازم ارایشی در خاورمیانه و جهان تخمین زده اند.اما کار به اینجا ختم نمیشود وبه گفته وزارت بهداشت نگرانی بزرگتر این است که 90%محصولات ارایشی به صورت قاچاق وارد کشور میشوند.

استاده از لوازم ارایشی موضوع تازه ای نیست حتی نخستین تمدن های بشری نیز از ان اسفاده میکردند مثلا در عصر هخامنشیان زنان قبل از اینکه به دیدار شاه بروند از عطر و زیور الات و لوازم ارایشی(مثل سورمه)استفاده میکردند و نکته جالب توجه اینکه استفاده از لوازم ارایشی فقط برای زنان متاهل جایز بود.

از انجایی که استفاده از لوازم ارایشی امروزه تبدیل به معضل بزرگی شده است برخی از افراد و مکاتب روان شناسی و جامعه شناسی نظرات مختلفی را در این زمینه ارائه داده اند :در دیدگاه روان شناسی نیاز انسان ها به خودمایی و زیبایی زمینه مد گرایی و استفاده از لوازم ارایشی را فراهم میسازد و بر مبنای جامعه شناسی مقولاتی چون الگو و فرهنگ مصرف سبک زندگی رهبران مد بدن اگاهی و … در تبیین گرایش به مد مطرح میشود .

یکی از جامعه شناسان به نام فلوگل بیان میکند:مد حرکت است یکی اینکه افراد طبقه پایین را سوق میدهد که به افراد طبقه بالا شبیه شوند دیگر اینکه افراد طبقه بالا را ترغیب میکند که وضع گذ شته را رها کند و نگذارند افراد طبقه پاین به انها برسند از لحاظ روانی مد با نوعی خودنمایی و نیاز به جلب توجه دیگران ظاهر میشود البته به قول فلوگل باید این نیاز رادر بافتی از چشم و هم چشمی جنسی و اجتماعی درک کرد.

موضوعات دیگری که در زمینه جامعه شناسی مطرح و مورد توجه بوده است این است که برخی نظریه ها مد و ارایش را تقبیح کرده و ان را بر پایه ی هوس های اجتماعی وتمایلات مصرف گرایانه تعریف میکنند.این گروه افراد مدگرا را غرب زده و تحت تاثیر تبلیغات نظام سرمایه داری جهانی میدانند و از این منظر مد مبنای فساد و تباهی در نسل جوان است و از بن برنده ی فرهنگ و رسوم و عادات ملی و مذهبی معرفی میشود.

ولی موافقان مدگرایی معتقدند که نیاز به ارائه زیبایی خود و جب توجه دیگران میل به لذت جویی و شادکامی بی قید و بند را باید مبنای مدگرایی قرار داد در این دیدگاه تمایلات طبیع انسان سرکوب نمی شود و هر نوع قیدوبندی در مقابل مد و ارایش را سدی برای ازادی و لذت معرفی میکنند هر دو طیف(موافقان و خالفان)از طرق گوناگون برای تبلیغ ایده خود کوش میکنند.

برخی از صاحب نظران معقدند: رواج مدگرایی در کشورهای جهان سوم به سبب اهداف سیاسی بوده است وقتی پایه های فرهنگ بومی جامعه ای بر اثر تبلیغات گسترده سست میشود اموری چون خد کم بینی احساس حقارت و در نهایت خودباختگی فرهنگی پدید می اید.

گرایش افراد به ارایش رویکردهای مختلفی دارد:

1رویکرد ظاهرگرایی:مطابق این رویکرد استفاده از لوازم ارایشی ضروری است چون به زیبایی انسان کمک میکند پس استفاده از لوازم ارایشی در جامعه ای که ارزش زن را به یبایی و جوانی او میدانند حق زنان است

2رویکرد اخلاقی:در این رویکرد معیار زیبایی شامل خرد نجابت روشنفکری است که یک چهره بی ارایش نیز میتواند نشانگر همه این فضیلت ها باشد

3 رویکرد عاطفی:دختران در سنسن پایین دست به ارایش میزنند تا از گروه سنی خود بیشتر باشند و بزرگتر نشان دهند و بدین سبب به بزرگسالی قدم نهاده و به نیازهای عاطفی خویش پاسخ گویند.

حال صرف نظر از عناصر منفی و مثبت مدگرایی باید به تولید نوگرایی و زایش مداوم فرهنگی اندیشید و در یک کلام در عین پاسخ گویی ب نیازهای بشر در زمینه پویایی زیبایی گرایی و کمال طلبی سلیقه او را در لباس و ارایش و طرز زندگی بهبود بخشی برای تحقق چنین چارچوبی اجتهاد مستمر فرهنگی در قالب اراءه طرح هایی نو به نو میتواند ضمن جهت دهی به مد به تولید و اقتصاد ملی نیز کمک کرد.

والدین نیز باید توجه د اشته باشند که توجه بیش از حد به ظاهر و ارایش تنها تحت تاثیر تحولات دوران بلوغ نیست بلکه عوامل محیطی و تربیتی نیز در بروز این مسءله تاثیر بسیاری دارد چرا برخی دختران ما تا این حد از لوازم ارایشی استفاده میکنند به صورتی که حتی از ظاهر طبیعی خود فاصله میگیرند اینجاست که نقش تربیتی والدین خود را نشان میدهد.

منبع: نشریه دانشجویی صد

منتشر شده در :2015/12/06 - 09:12|شناسه خبر: 19595 2832 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: News@RaheMellat.ir

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه