امروز :جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۹:۲۷:۲۷

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

حضور پررنگ نامزدهای مجلس در فاتحه‌خوانی‌ها /طایفه‌گرایی میراث عدم توسعه کهگیلویه‌وبویراحمد

به‌رغم وجود منابع انسانی توانمند و منابع عظیم طبیعی از اوایل انقلاب تاکنون جریان‌های طایفه‌گرایی و قومیتی در موعد انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس شورای اسلامی مسیر پیشرفت و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد را سد کرده است.

راه ملت، سیده زهرا موسوی اصل

به‌رغم وجود منابع انسانی توانمند و منابع عظیم طبیعی از اوایل انقلاب تاکنون جریان‌های طایفه‌گرایی و قومیتی در موعد انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس شورای اسلامی مسیر پیشرفت و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد را سد کرده است.

کمتر از ۴۰ روز مانده به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی این ماراتن عجیب در استان کهگیلویه و بویراحمد وارد فازی شده که انتخاب اصلح توسط مردم را سخت می‌کند به‌طوری که به‌جای ارزیابی کاندیدا‌ها در اصول مشخص و معیارهای معقول و منطقی باید مسائل طایفه‌ای و قومی را لحاظ کرد.

امروز به جای اینکه نامزدهای انتخابات مجلس توانایی خود را به مردم عرضه کنند تنها بسنده به حضور در مراسم‌های ختم، تشیع و فاتحه‌خوانی کرده تا بلکه از این طریق با اعتقادات مردم بازی کنند و احساسات آنان را به سخره بگیرند هرچند در این صورت چیزی جز عدم توسعه و شماتت آیندگان را به همراه ندارد.

مردم صادق دل و انقلابی کهگیلویه و بویراحمد خوب می‌دانند باید فردی را انتخاب کنند که بتواند در جامعه برای گسترش آرمان‌های انقلاب اسلامی، حمایت از نظام در سطح بین الملل و کارآمدی مجلس برای رفع مشکلات مردم نقش ایفا کند و واقف هستند هیچ کمیسیونی در مجلس بنام «کمیسیون فاتحه‌خوانی» وجود ندارد.

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور است و برگزاری انتخابات و حضور و مشارکت مردم در آن برای پاسداشت و حفاظت از این انقلاب است.

مشارکت سیاسی از جمله اموری است که سال‌ها از سوی محافل روشن‏فکری بسیار مورد توجه قرار گرفته و از آن به عنوان یکی از مهم‏‌ترین شاخصه‌های توسعه یاد می‌‏‌کنند، به گونه‏‌ای که عدم مشارکت سیاسی به عنوان یکی از نشانه‌‏های عقب‏ ماندگی کشور‌ها است.

انتخابات اصلیترین رکن دموکراسی بوده و حضور در انتخابات نشان از مدنیت مردمان یک کشور و جامعه است.

اما در این بین افرادی که قرار است در آینده سکان نمایندگی مردم را به یدک بکشند باید براساس موازین اسلامی و ایرانی دارای ویژگی‌های خاصی برای صیانت از حقوق مردم باشند.

طبق اصل ۶۷قانون اساسی کشور، نمایندگان مجلس باید در نخستین جلسه آن سوگندنامه‌ای را امضاء کنند که در بخشی از آن آمده است: «من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم.

از این رو مهم‌ترین وظیفه وکلای ملت، اهتمام جدی به اسلام و ارزش‌های الهی و معنوی آن است و آنان تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند از این وظیفه مهم تخطی کنند.

ویژگی‌های نماینده مجلس از نگاه مقام معظم رهبری

از بین کاندیداهای نمایندگی بایدکسانی انتخاب شوند که بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دیندارى و آمادگى براى حضور در میدان‌هاى انقلاب باشند.

دردشناسترین و دردمند‌ترین نسبت به نیازهاى مردم را انتخاب کنند. این‌ها فرصت‌هایى، است که بایستى مردم عزیز ما در همه جاى کشور هوشیارانه، با بصیرت تمام تلاش کنند، پیدا کنند و با رأى خود مسجل کنند و مجلس را ‌آن مجلسى را که مورد نیاز جامعه کنونى ماست، تشکیل بدهند.

مقام معظم رهبری در فراز دیگری از سخنان خود درباره ویژگی‌های نماینده اصلح، می‌فرمایند: «اهتمام و اعتقاد به شعارهای انقلاب و اهداف اصیل آن و به ویژه بحث استقلال و عدم وابستگی است».

«مبادا کسانی به مجلس بروند که گیرنده آن‌ها منتظر فرستنده قوی آمریکا و غرب باشد و هرچه آن‌ها بگویند، این‌ها به زبان دیگر در داخل مملکت تکرار کنند)).

مقام معظم رهبری در جای دیگر نیز فرمودند: نماینده منتخب مردم در یک حوزه انتخابی، به عنوان نماینده افکار عمومی آن بخش از کشور است و باید در بحث قانونگذاری و نظارت بر دستگاه‌های اجرایی ایفای نقش نماید.

در همین رابطه مقام معظم رهبری فرمودند: «وعده‌های غیر عملی ملاک نیست. من با خود نماینده‏‌هاى محترم در دوره ‌هاى مختلف وقتى مواجه شدم، به این‌ها گفتم: آقایان و خانم‌هاى نماینده! وظیفه نماینده این نیست که وعده عمرانى و فلان پروژه، فلان کار را در منطقه انتخابى خود به مردم بدهد؛ این‌ها کار اجرایى است، کار دولت است. وظیفه نماینده این است که بتواند قانون مورد نیاز کشور را پیدا کند، آن قانون را جعل کند. وقتى قانون شد، یعنى قاعده‏اى گذاشته می‌شود، دستگاه‌هاى اجرایى و قضایى مجبورند طبق قانون عمل بکنند.

نکته‌ای دیگر در باب ویژگی‌های نماینده مجلس، بحث تعهد و تدین در کنار تخصص است که دیدگاه مقام معظم رهبری بدین گونه است که: «تخصص نیز امرى لازم است و ما امروز متخصص کم نداریم، اما ملت هوشیار ایران باید دقت کند که در میان همین متخصصان، متدین‌ها را انتخاب کند؛ زیرا دین و تدین مانع وابستگى مى‌شود و اگر دیندارى نباشد وابستگى آسان می‌‎شود.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در وصیت نامه خویش نیز به نمایندگان سفارش می‌کند: «از همه نمایندگان خواستارم که با کمال حسن نیت، کوشا باشند که قوانین خدای نخواسته از اسلام منحرف نباشد و همه به اسلام و احکام آسمانی آن وفادار باشید تا به سعادت دنیا و آخرت نائل آئید.

ایشان می‌فرمایند: «نگذارید در مجلس شورای اسلامی اشخاصی بروند که آن‌ها با قدرت‌های بزرگ پیوستگی دارند، باید ملت با اختیار خود و اراده خود، با امتیاز خود و انتخاب خود اشخاص صالح را، اشخاص متقی را، اشخاصی را که برای ایران کار می‌خواهند بکنند، به نفع ایران کار می‌کنند آن‌ها را باید تعیین بکنید. »

امام خمینی (ره) در فراز دیگری از سخنان خود در رابطه با انتخاب نمایندگان در توصیه به ملت فرمودند: «خود مردم نگذارند قلدر‌ها دخالت کنند، افراد نالایق دخالت کنند. اگر عده‌ای جمع شدند و افراد نالایق را انتخاب کردند، مردم به آن‌ها رای ندهند، اگر مردم هم متوجه نشدند، مجلس آن‌ها را قبول نکند.»

استان کهگیلویه‌وبویراحمد همواره در طول سالیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رکوردار مشارکت در انتخابات در کشور بوده که یکی از دلایل این مشارکت گسترده مردم علاوه بر التزام به نظام و پیروی از ولایت فقیه، بافت عشیره‌ای وقبیله‌ای حاکم بر این استان است و البته این مساله سبب سو استفاده برخی از افراد و حتی نخبگان جامعه به ویژه بعضی از کاندیدا برای رسیدن به اهداف و منافع شخصی خود شده است.

چند ماه و بعضا چند سال قبل از زمان قانونی برای تبلیغات انتخابات با راه‌اندازی کاروان تبلیغاتی سبب آزار و اذیت سایر همشهریان می‌شوند. یکی از معضلات دیگر این کاروان‌های تبلیغاتی ایجاد ترافیک و گاهی وقوع تصادفات در معابر شهری و برون شهری است.

حضور کاندیدا به ویژه داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در مراسمات ختم و عزاداری مردم و سواستفاده از اعتقادات و عزاداری‌های مردم روی دیگر این سکه است.

به ویژگی‌های یک انتخاب اصلح از دیدگاه قرآن می‌پردازیم: با توجه به سفارش خداوند قادر در آیه ۲۴۷ سوره بقره این گونه برداشت می‌شود» که تعصب‌های قبیله‌ای و گروهی و هوای نفس را در انتخاب افراد به شدت مذمت می‌کند، فهمیده می‌شود، امت اسلامی، در انتخابات دو وظیفه بسیار حساس بر عهده دارد که اگر آن‌ها را رعایت نکند، وظیفه دینی خود را انجام نداده و در پیشگاه خدای متعال مقصر است.»

وظیفه اول: فردی را که می‌خواهد انتخاب کند، تنها برای رضای خدا و مصلحت امت اسلامی انتخاب کند و در انتخاب او هیچ انگیزه‌ای، غیر از انتخاب اصلح که تنها راه حاکمیت صالحان است نداشته باشد.

خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانشان بازگردانید. امروز، اداره جامعه اسلامی، امانتی است که از سوی مردم به مسئولین سپرده می‌شود، لذا وظیفه مردم است این امانت را به کسانی که اهلیت و صلاحیت دارند بسپارند. (سوره نساء، آیه ۵۸)

کار‌شناسان علوم سیاسی مشارکت سیاسی در یک جامعه را به دو دسته مطلوب و نامطلوب تقسیم می‌کنند.

مشارکت مطلوب در جوامع مدرن در قالب احزاب سیاسی و نهادهای اجتماعی هدایت می‌شود. در این نوع مشارکت مردم نقش برجسته‌ای در سیاست دارند و از درون‌دادهای نظام سیاسی و نیز حقوق و تکالیف خود به میزان قابل قبولی آگاهند.

اما در مشارکت نامطلوب و یا مشارکت توده‌ای و طایفه‌ای، یک فرد یا اقلیت و نخبه در بالا قرار دارد و یک جماعت سازماندهی نشده در پایین در این حالت مردم بی‌پناه، بی‌سر و سامان، بی‌اراده و فاقد هرگونه نهادهای مدنی که بتواند به او پناه دهد و مسیر سیاسی‌اش را مشخص کند، به صورت کاملا انفعالی، ناخواسته و‌گاه به اجبار جهت حمایت و یا نفرت از یک امری سیاسی مطابق سیاست‌ها و استراتژی‌های که از بالا ساماندهی می‌شود.

تقویت احزاب و تشکل‌های مدنی راه حل برون رفت از طایفه‌گرایی در انتخابات

استان کهگیلویه وبویراحمد سال‌ها به خاطر همین مسئله طایفه‌گری در مهم‌ترین امر سیاسی کشور (انتخابات) ضربه خورده و اگر به این روند ادامه دهد همچنان ضربه می‌خورد.

یکی از دلایل عدم توسعه یافتگی این استان تکیه بر مسئله طایفه‌گرایی و عدم توجه به انتخاب اصلح و شایسته برای انتخاب نماینده مجلس شورای اسلامی است.

کار‌شناسان علوم سیاسی عمل به احکام الهی و پیروی از دستورات بزرگان دینی، تقویت احزاب و تشکل‌های مدنی، تشکیل و تقویت تشکل‌های صنفی از قبیل، تشکل‌های دانشجویی، تحصیل کردگان، مدرسین و معلمان و بازاریان و برگزاری جلسات با کاندیدا‌ها و آشنایی با اهداف و برنامه‌های آنان از راه‌های عملی برای خروج از بحران طایفه گرایی در مسئله انتخابات عنوان کردند.

راه‌اندازی کاروان تبلیغاتی در تأیید و رد صلاحیت کاندیدا تاثیرگذار است

معاون سیاسی و امنیتی کهگیلویه وبویراحمد در رابطه با راه‌اندازی کاروان‌های تبلیغاتی از سوی نامزدهای انتخاباتی می‌گوید: عدم رعایت این مسئله توسط کاندیدا تخلف انتخاباتی است و این امر از طریق مراجع صلاحیت دار پیش بینی شده است.

فتاح محمدی گفت: در صورت تکرار این تخلف توسط محاکم قضایی رسیدگی و چه بسا در تایید و رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی کاروان تبلیغاتی برای انتخابات نظم عمومی جامعه را بر هم می‌زند، عنوان کرد: برای این منظور و فرهنگ سازی برای رقابت سالم در انتخابات نشست‌های مختلفی با کاندیدای انتخابات برگزار کردیم.

محمدی ابراز کرد: در این نشست‌ها انتظارات کاندیدا را جهت سالم سازی فضای انتخابات پذیرا هستیم.

وی با بیان اینکه عوامل متعددی در عدم توسعه یافتگی استان دخالت دارد، تصریح کرد: نگرش طایفه‌ای در استان کهگیلویه وبویراحمد یکی از عوامل مهم باز ماندن ما از قطار توسعه است.

محمدی بیان کرد: مردم باید تلاش کنند به افراد شایسته و اصلح در این انتخابات رای دهند که بتواند به خوبی از حقوق آن‌ها صیانت و زمینه رشد جامعه را ایجاد کند.

راه‌اندازی کاروان‌های تبلیغاتی خلاف قانون است

دادستان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برگزاری انتخابات نشان از تمدن و مدنیت یک جامعه است، اظهار داشت: انتظار می‌رود اصحاب رسانه بیش از همه ارزش‌ها و هنجارهای حاکم بر جامعه را به خصوص در مسئله انتخابات رعایت کنند.

مهرداد کرمی گفت: این استان دارای بافت عشیره‌ای و قبیله‌ای است ولی این عامل نباید سبب عدم انتخاب فرد اصلح از سوی مردم باشد.

وی با بیان اینکه احترام و رعایت قانون و قانونمداری یکی از ویژگی‌های جوامع توسعه یافته است، ابراز کرد: نتیجه تایید صلاحیت‌ها هرچه که باشد همه ماملزم به رعایت هنجار‌ها و عمل به قانون هستیم.

کرمی بیان کرد: همواره دشمنان نظام در صدد ایجاد فتنه و تزلزل در روند انتخابات در کشور هستند ولی ملت بیدار و همیشه در صحنه ایران به خصوص مردم فهیم کهگیلویه وبویراحمد با حضور حداکثری در انتخابات نقش شوم دشمنان را نقش برآب می‌کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: راه‌اندازی کاروان‌های تبلیغاتی و برهم زدن آسایش، آرامش و امنیت مردم جرم است و به شدت با خاطیان برخورد می‌شود.

وی ابراز کرد: رسانه‌ها، متنفذان و نخبگان سیاسی باید در جهت حفظ آرامش و سالم سازی فضای انتخابات تلاش کنند و از چنین حرکت‌های جلوگیری کنند.

کرمی تنها نتیجه راه‌اندازی این کاروان‌ها را سلب آرامش مردم دانست و گفت: بار‌ها با ایجاد این کاروان‌ها سبب به روز حوادث، هنجارشکنی و جرائم شده و فقط ما را از پیشرفت و توسعه بازداشته است.

وی با بیان اینکه نماینده و کاندید انتخابات وکیل مردم برای دفاع از حقوق ملت است، گفت: مردم ما باید این تفکرات سنتی را‌‌ رها کرده و با انتخاب فردی اصلح، متعهد به نظام، اخلاق مدار، توانمند و دلسوز برای برون رفت استان از این عقب ماندگی تاریخی تلاش کنند.

دادستان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اگر در رسانه‌های استان به خصوص در فصل انتخابات نقض قانونی صورت گرفت اصحاب رسانه از ما انتظار گذشت نداشته باشند، اظهار داشت: در غیر این صورت ملزم به برخورد قانونی با تخلف صورت گرفته هستیم.

وی خواستار ایجاد جو آرام در انتخابات و کمک به شور انتخاباتی در استان توسط اصحاب رسانه شد و عنوان کرد: ایجاد آرامش و امنیت و جلوگیری از درگیری انتخاباتی یک امر مهم و خواسته اصلی مردم و دستگاه قضا است.

از تحرکات قومی و قبیله‌ای پرهیز شود

معاون پیشگیری از جرم اداره‌کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با بیان نقش اثرگذار رسانه بر روند انتخابات، اظهار داشت: انتظار می‌رود رسانه‌های استان به پیشگیری از وقوع جرم در هر زمان و به خصوص در آستانه انتخابات کمک کنند.

الماس گشتاسبی با بیان اینکه رسانه نقش مهمی در رعایت قانون مداری توسط سایر افراد جامعه دارد، گفت: انتظار می‌رود اصحاب رسانه از عدم ایجاد فضای قومیتی بپرهیزد چون این روند تاثیر مثبتی در توسعه استان ندارد.

وی تصریح کرد: احترام به ارزش‌ها و دستاوردهای نظام و پرهیز از تحرکات قومی و قبیله‌ای یک اصل است که باید رعایت شود و عدم توجه به این مسئله سبب جاماندن ما از پیشرفت در عصر حاضر است.

گشتاسبی عنوان کرد: هدف همه ما از جمله نیروهای نظامی و امنیتی تا اصحاب رسانه برگزاری انتخابات در یک فضای سالم و با نشاط هستیم و این مسئله همکاری مطلوب اصحاب رسانه در جهت فرهنگ سازی رقابت سالم را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه رسانه نیز باید تابع قانون باشد، خواستار رعایت اصول اخلاقی و حرفهای رسانه‌ای توسط اصحاب رسانه شد و افزود: هرگونه نشر اکاذیب و افترا به افراد در رسانه‌های مکتوب و مجازی جرم است و با افراد خاطی برخورد می‌شود.

دامن زدن به مسائل قومی توسط کاندیدا‌ها

عضو هیئت منصفه مطبوعات نیز گفت: اصحاب رسانه در خصوص مطالبی که در خصوص مسائل قومی و قبیله‌ای (سردسیری و گرمسیری) منتشر می‌کنند، معلول هستند و علت اصلی بروز این مسائل افراد دیگری هستند.

حبیب الله پیشوا با بیان اینکه دستگاه‌های قضایی و امنیتی به جای هشدار دادن به معلول باید با عامل اصلی و علت برخورد کنند، عنوان کرد: علت دامن زدن به چنین مسائلی خود کاندیدا، نخبگان و افراد متنفذ جامعه هستند.

وی تصریح کرد: آن‌ها از چنین سوژه‌هایی برای رسیدن به منافع و اهداف شخصی خود استفاده می‌کنند.

پیشوا با بیان اینکه نهادینه‌سازی نظام حزبی در جامعه یکی از راهکارهای توجه افراد به شایسته سالاری و دوری از طایفه گرایی در امر انتخابات در جهت توسعه جامعه است، اظهار داشت: تعلقات حزبی و جناحی سال‌ها است که در کهگیلویه وبویراحمد کمرنگ شده است.

نقش مخرب مناقشات قومی، قبیله‌ای و طایفه گرایی بر عدم توسعه کهگیلویه وبویراحمد حک شده است و امیدواریم روزی برسد که مردم فهیم استان بدون توجه به قوم و قبیله افراد براساس شایسته سالاری، توانمندی و تعهد افراد آن‌ها را راهی بهارستان کرده تا شاید کشتی به گل نشسته توسعه در استان روزی شناور شود.

منتشر شده در :2016/01/18 - 10:01|شناسه خبر: 21900 883 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه