امروز :جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ساعت : ۱۴:۱۱:۳۵

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

تاجگردون در برنامه تلویزیونی نگاه یک:

دولت باید بپذیرد که در برخی امور ضعیف است/ گردش پول و برداشته شدن تحریم‌ها از مزایای برجام

تاجگردون تصریح کرد: پیش از این ما نفت را می‌فروختیم اما نمی‌توانستیم درآمد آن را به داخل کشور منتقل کنیم در نتیجه درآمد و منابع ارزی ما درخارج از کشور بود و ما به بانک مرکزی می‌گفتیم این پول را تبدیل به ریال کند تا بتوانیم آن را در داخل خرج کنیم که همین موضوع افزایش پایه پولی را در پی داشت. اما اولین اتفاق در برجام همین است که جلوی چنین مسائلی گرفته می‌شود

راه ملت: غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در برنامه تلویزیونی نگاه یک اظهار کرد: روند انتخاب شعارهای سنوات اخیر که رهبری ابلاغ فرمودند عمدتا شعارهای اقتصادی بوده است و تقریبا در سنوات اخیر بحث اقتصاد بر سایر مسائل چیره بوده است. امروز هم جامعه و اقتصاد ما در شرایطی قرار گرفته‌اند که رکود تداوم دارد اگرچه دولت با فعالیت‌هایش سعی کرد جلوی رشد منفی شدید را بگیرد اما هنوز ما به شرایط رونق اقتصادی نرسیده‌ایم و احیای ظرفیت‌های خالی اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد تنها بخشی که کمکی به آن صورت گرفته بخش کشاورزی است. به نظرم در این بخش نوعی هماهنگی وجود داشت که به آن کمک کرد.

نماینده مردم گچساران در مجلس ادامه داد: یکی از دلایل اصلی که رهبری در فرمایشاتشان همچنان بر مسائل اقتصادی تاکید دارند این بوده که فرماندهی که باید اقتصاد را براساس سیاست‌های ابلاغی جلو می‌برده وجود نداشته و این ضعف در اقتصاد ما دیده می‌شود و در واقع هماهنگی بین قوا و هماهنگی بین دستگاه‌ها به قدر کافی انجام نشده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: قطعاً هر دولتی تمایل دارد بهترین شاخص‌ها را ارائه دهد و رشد اقتصادی بالا، درآمد بالا و بیکاری کمتر را داشته باشد زیرا دولت‌ها از مردم رای می‌گیرند که این اقدامات را انجام دهند اما اینکه دولت عزم ندارد و یا نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند موضوعی است که باید به آن پرداخت. من اعتقاد ندارم که دولت عزم ندارد بلکه فکر می‌کنم ضعف‌هایی درون سیستم اجرایی کشور وجود دارد که رهایی از آن کار ساده‌ای نیست.

وی اضافه کرد: هم دولت باید بپذیرد که در برخی امور ضعیف است و هم ما به عنوان قانونگذار باید بپذیریم که برخی قوانین متداخل است و گاهی نظارتمان ضعیف بوده است.

تاجگردون با بیان اینکه مقاوم بودن اقتصاد به معنی تقابل با کسی نیست، تصریح کرد: درست است که ما در شرایط تقابل با سلطه جهانی هستیم اما اقتصاد را باید فارغ از نگاه‌های اینچنینی مقاوم کنیم. رهبری هم همیشه می‌فرمایند که نگاه به بیرون داشته باشید اما درون را قوی کنید.

این نماینده مجلس ادامه داد: فرض کنیم مجلس قانون بهبود محیط کسب و کار و حمایت از تولید را تصویب کرد و آن را در اختیار دولت قرار داد اما اگر دولت در اجرای آن ضعیف عمل کرد ما هم باید سهمی برای خودمان متصور باشیم. مثلاً در بخش تجارت آزادسازی اقتصاد اتفاق افتاده اما در بخش صنعت و معدن دخالت دولت بیشتر شد اگر دولت در این زمینه ضعیف عمل کرده یعنی نظارت ما کافی نبوده متاسفانه وقتی قانون اجرا نمی‌شود ما به جای اینکه دولت را مجاب به اجرای قانون کنیم قوانین دیگری را به تصویب می‌رسانیم.

وی اضافه کرد: دولت در لایحه بودجه سهم صندوق توسعه ملی را به جای ۳۰ درصد، ۲۰ درصد پیش‌بینی کرد و ما در کمیسیون تلفیق آن را به ۳۰ درصد اصلاح کردیم. اما واقعیت عدد و رقم‌های بودجه نشان می‌دهد که یارانه‌ها، افزایش حقوق و هزینه‌ها کفاف نمی‌دهد. در چنین شرایطی آیا می‌شود خیلی شلاقی برخورد کرد؟ قاعدتاً چنین انتظاری وجود ندارد اما حدود هم باید رعایت شود. آنچه مهم است این است که اگر دولت بخواهد اقتصاد را تکان بدهد، سایر امکانات هم باید فراهم شود. ما باید مصارف را کم کنیم و یا جایگزین معرفی کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین گفت: به نظر من در تصویب برنامه ششم بد نیست که از تجربه تاریخی یکی دو دور گذشته بهره بگیریم. ما در زمان دولت اصلاحات، مجلس ششم، مجلس هفتم و دولت بعدی اشتباهی را انجام دادیم. مجلس ششم مثل همین الان دوره‌اش داشت تمام می‌شد و یک سال از فعالیت دولت باقی مانده بود؛ بنابراین مجلس با عجله برنامه را تصویب کرد، مجلس هفتم که آمد برنامه را قبول نداشت و آن را اصلاح کرد. همین‌ها موجب شد دولت آینده شش – هفت سال گیج شوند.

تاجگردون اضافه کرد: در حال حاضر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده و مشخص است ما باید مراقب باشیم که تجربه گذشته تکرار نشود. اگر قرار است برنامه ششم در این مجلس تصویب شود دولت نباید مخالف آن باشد، چراکه در این صورت مجلس بعد باز می‌خواهد برنامه را اصلاح کند و کشور درگیر می‌شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره موضوع برجام نیز یادآور شد: نباید انتظار معجزه از برجام داشت بلکه باید آثار آن را در سه مقطع کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دید. برخی که احساسی به موضوع نگاه می‌کردند می‌گفتند موضوع بیکاری و سرمایه‌گذاری از فردا حل می‌شود. برخی دیگر هم انگار تمایل دارند برجام اثری نداشته باشد. اگر چنین باشد چرا ما به دنبال برجام رفتیم؟ طبیعتاً هیچ اقتصاد خوانده‌ای نمی‌پذیرد که قرار است همه چیز در کوتاه‌مدت حل شود.

نماینده مردم گچساران در مجلس مبادلات اقتصادی، گردش پول و برداشته شدن تحریم‌ها را از مزایای برجام عنوان و خاطرنشان کرد: ما باید بفهمیم که دوره بلندمدت برجام ۱۰ ساله است. متن برجام این را می‌گوید. کسانی که غیرفنی به این موضوع نگاه می‌کنند باید این متن را بخوانند و بدانند این دوره، دوره راستی‌آزمایی ما و غرب نسبت به یکدیگر است.

تاجگردون تصریح کرد: پیش از این ما نفت را می‌فروختیم اما نمی‌توانستیم درآمد آن را به داخل کشور منتقل کنیم در نتیجه درآمد و منابع ارزی ما درخارج از کشور بود و ما به بانک مرکزی می‌گفتیم این پول را تبدیل به ریال کند تا بتوانیم آن را در داخل خرج کنیم که همین موضوع افزایش پایه پولی را در پی داشت. اما اولین اتفاق در برجام همین است که جلوی چنین مسائلی گرفته می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان اظهار کرد: من فکر می‌کنم سال ۹۵ سال خوبی خواهد بود؛ حداقل مجلس بودجه خوبی را پیش‌بینی خواهد کرد و دولت ناگزیر است در این مسیر بیفتد. مردم و تجار هم با تجربه تاریخی چند سال گذشته پخته‌تر شده‌اند. بنابراین من سال ۹۵ را سال نسبتاً خوبی برای اجرای اقتصاد مقاومتی می‌بینم. ان شاءالله دولت هم عزمش را جدی‌تر خواهد کرد و مجلس نیز در این مسیر به دولت کمک می‌کند.

 

 

منتشر شده در :2016/04/03 - 12:04|شناسه خبر: 25867 928 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: News@RaheMellat.ir

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه