امروز :جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۰:۴۸:۱۷

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

المانیتور: آیا ایران و غرب در آستانه تنشی دیگر بر سر برنامه موشکی این کشور قرار دارند؟

المانیتور: آیا ایران و غرب در آستانه تنشی دیگر بر سر برنامه موشکی این کشور قرار دارند؟

المانیتور در مطلبی به بررسی برنامه موشکی ایران و نگرانی غرب از آن پرداخت.

راه ملت: > گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ المانیتور در مطلبی نوشت: حسین دهقان – وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران – در روز 1 ژوئن (12 خرداد) از تجهیزات جدید نظامی ایران رونمایی کرد. یکی از مهمترین این تجهیزات هدی نام دارد که فرستنده یک سامانه موقعیت یابی محلی است. وی همچنین افزود این فرستنده در نخستین فاز طراحی ساخته شد و توانایی 1 مگاواتی دارد. پنج ایستگاه زمینی مجهز به این سامانه به زودی در نقاط مختلف کشور به بهره برداری خواهند رسید. به این ترتیب، این سامانه، موشک‌های هدایت شونده و نیز پهپادها و هرگونه هواپیماهای دیگری را شناسایی می‌کند.
ایران همچنین در تلاش برای ساختن یک جایگزین برای سامانه‌های موقعیت یابی ماهواره‌ای (GPS) برای هدایت تجهیزات نظامی خود در موقعیت جنگ است. در ایران، سامانه‌های موقعیت یابی، حاشیه خطای 30 متری دارند. به همین دلیل، ایران در پی بومی سازی سامانه موقعیت یابی و رساندن حاشیه خطا به 1 متر است.
سامانه موقعیت یاب محلی ایرانی، در شعاع 30 کیلومتری خطایی در حد چند سانتی‌متر داشته و در شعاع 150 کیلومتری حدودا خطای 1 متری دارد. این سامانه برای استفاده در پهپادهای دوربرد جنگی و شناسایی طراحی شده است.
المانیتور در ادامه مدعی شد: این در حالی است که برنامه موشکی ایران از 3 نقطه ضعف رنج می‌برد. نخستین مسئله، مشکلاتی در دقت و هدایت موشک‌ها بوده که به دلیل استفاده نکردن از ردیابی ماهواره‌ای است. به این ترتیب، اهداف از راه بسیار دور با دقت کمتری هدف قرار می‌گیرند. علاوه بر این، مسئله قدرت تخریب موشک‌های ایرانی نیز اهمیت دارد. به ادعای المانیتور، قدرتمندترین موشک‌های ایران از بمب‌های هدایت لیزری اندکی قدرت تخریبی بیشتر دارند. در نتیجه، این موشک‌ها بدون داشتن کلاهک‌های شیمیایی یا هسته‌ای توانایی تخریب بالایی ندارند.
حال، استفاده از سامانه موقعیت‌یابی محلی برای ایران برگ برنده‌ای محسوب می‌شود. موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایران، مانند خلیج فارس، فاتح 110 و هرمز با استفاده از این سامانه می‌توانند با دقت بالا به هدف اصابت کنند. علاوه بر آن، موشک‌های ذکر شده نسبت به ظرفیت حملشان، قدرت تخریب بالایی دارند. در نتیجه، این موشک‌ها مهمترین سلاح‌های ایران برای مقابله با نیروهای آمریکایی و کشورهای عربی در خلیج فارس خواهند بود.
المانیتور در ادامه نوشت: مسئله اصلی این است که برنامه موشکی ایران در حال گسترده شدن است. از طرفی، برنامه اتمی ایران دیگر نگرانی جهان را بر‌نمی‌انگیزد. با این حال، کشورهای غربی و رقبای منطقه‌ای ایران به این کشور به دلیل برنامه‌های موشکی‌اش فشار می‌آورند. از سوی دیگر، اکنون گفت و گوهایی در مورد چگونگی و سطح گسترش این فعالیت‌ها برای ایران به میان آمده است. با اینکه مقامات ارشد ایران به صراحت بیان کرده اند توانایی موشکی این کشور باید حفظ شود، بر سر گسترش بُرد موشک‌ها و یا افزایش دقت آن‌ها اختلاف نظرهایی وجود دارد. به نظر می‌رسد حسن روحانی –رئیس جمهور ایران — افزایش دقت موشک‌ها را ترجیح می‌دهد.
المانیتور در پایان این مطلب نوشت: به نظر می‌رسد برنامه موشکی ایران – که یکی از مهمترین مسائل مورد اختلاف بین ایران و غرب است – به زودی مانند برنامه هسته‌ای ایران، تبدیل به یکی از بزرگترین چالش‌های سیاسی برای هر دو طرف شود.
انتهای پیام/

منتشر شده در :2016/07/08 - 05:07|شناسه خبر: 28663 660 بازدید
گزارش خطا:
توجه این خبر بدون دخالت انسانی و بصورت کاملا اتوماتیک از وب سایت "باشگاه خبرنگاران جوان" دریافت شده است لطفا در صورت مغایرت با قوانین نظام جمهوری اسلامی یا اشکلات دیگر احتمالی در نوشتار روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید.

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه